”Max körstil passar inte bilen”
avMax Verstappen har en seger på tre lopp – men också två nollor och 46 poäng upp till VM-ledaren Charles Leclerc inför helgens Formel 1 och Emilia-Romagna GP.
– Hans aggressiva körstil passar inte till den nya bilen, säger Helmut Marko.
Red Bulls frispråkige motorsportkonsult har stora förhoppningar inför helgens deltävling på Imola. Tidigare i veckan meddelade han att Honda har löst de två olika motorproblem som låg bakom de brutna loppen i Bahrain och Australien.
Senast handlade var det en bränsleslang som troligen brast på grund av att bilen skakade så mycket under racet.
Sprinthelg
Nu väntar en helt annan bana, det är dags för sprinthelg i Formel 1 och Emilia-Romagna GP. Det betyder att det finns åtta poäng att kämpa om under ett lopp på lördagskvällen och 26 poäng under söndagens GP. Två segrar skulle ta den regerande världsmästaren Verstappen betydligt närmare Charles Leclercs som vunnit två av de tre inledande loppen.
– Max har inte riktigt hittat rätt balans i bilen och därför har han inte fullt förtroende för den, säger Helmut Marko till RTL och konstaterar att bilen än så länge passat Verstappens teamkollega Sergio Perez bättre.
– Perez är närmare Max i år, än vad han var ifjol. Max tycker fortfarande att det är svårt.
Banta bilen
Både Red Bull och Mercedes, som slog som fjolårets VM-titel, har haft problem under inledningen av säsongen. En av anledningarna till det kan vara att de båda teamens bilar väger betydligt mer än den tillåtna minstavikten på 798 kg.
Rykten i depån säger att både Red Bull och Mercedes bär på närmare 15 kg övervikt, vilket i sin tur påverkar varvtiden.
– Förhoppningsvis når vi ner till minsta vikten inom de två, tre närmsta racen, säger Red Bulls Helmut Mark till ORF.
– Jag skulle säga att vi har en reserv på tre, kanske fyra tiondelar och det är positivt. Tio kilo är ungefär tre tiondelar och när jag säger fyra tiondelar så vet vi hur mycket över gränsen vi ligger.
Stämmer Markos prognoser kommer Red Bull att ha bantat ner bilen till deltävlingen i Barcelona, i Spanien. En bana som är representativ för de som kommer under resten av säsongen och därför ger en bra fingervisning kring årets fortsättning.
– Max är ung, det gör honom otålig, säger Marko till RTL.
– Jag har sagt till honom att vi har 20 lopp kvar och att vi kan ta mer än 500 poäng den här säsongen om vi räknar in alla sprintlopp och snabbaste varv.
Börjar jakten redan i kväll?
Korta nyheter inför Formel 1 och Emilia-Romagna GP
Carlos Sainz har förlängt kontraktet med Ferrari till och med 2024. Kan det få spanjoren att hitta tillbaka till det lugn han hade i fjol?
Det betyder att båda Ferrariförarna har lika långa kontrakt.
– Charles är en fantatsisk förare, men jag är inte så långt efter, säger Sainz när han möter media på Imola.
– Så snart det säger klick så kommer resten av året att bli betydligt enklare.
Nedan finns en bra sammanställning över kontraktslängderna.
Ferrari confirmed today that Carlos Sainz will stay with them for another 2️⃣ years 🤝
Here's how long each drivers' contract last 📄#F1 #Formula1 #Motorsport pic.twitter.com/IXUQpVP3y3
— Motorsport.com (@Motorsport) April 21, 2022
Plattan i mattan
Missa nu inte Plattan i Mattan – podden tar upp det du behöver veta kring helgens tävling, det senaste snacket och lite enklare F1-skola. Finns här, eller där poddar finns. Dessutom puffar vi för en tävling där du kan vinna en resa för två till Monaco GP den 29 maj. Här kan du vara med och tävla.
Nu avslutar jag detta för att fokusera på kvalet. Ni hänger väl med mig under kvällens F1-live i mpålservice? Givetvis är jag där under kval, sprint och race! Här är tiderna som gäller.
Här veckans guide med fakta och statistik, samt en väderprognos inför F1 på Imola.
Ha en underbar start på denna F1-helg!
Oliver Solberg – WRC i Kroatien
Inte F1, men väl en svensk värd att följa. Missa nu inte tat Oliver Solberg kör säsongens tredje VM-deltävling i helgen. Han premiärkör i Kriatien, på asfalt.
– I den här tävlingen blir mitt jobb att köra stabilt och komma i mål. Vägarna är mycket svåra, och shakedown (testvägen innan tävlingen) är den tuffaste jag har sett. Tävlingen bjuder på olika typer av asfalt, hopp och smala partier med många kurvor som ska skäras. Tillsammans gör det rallyt väldigt svårt, säger Oliver Solberg.
Svenskkoll
Detta är hans sjunde VM-rally och den bästa placeringen tog han i Italien (Monza) 2021. Då slutade han femma. I Sverige tidigare i år var han sexa, medan han bröt i Monte Carlo på grund av avgasförgiftning. Kalle Rovanperä, Finland, leder VM 14 poäng före SOlbergs kollega Thierry Neuville, Belgien.
Rallyt startade i morse och avslutas efter 20 specialsträckor (292 kilometer) på söndag eftermiddag. SVT sänder delar av tävlingen (SS12, SS16, SS18 och SS20).
I helgen tävlar också Dino Beganovic och i veckan har IndyCar testat inför Indy 500, Scott Dixon har haft en bästa tid och Josef Newgarden en. Svenskarna Felix Rosenqvist och Msrcus Ericsson var nia och tia i går.