Startsida / Inlägg

Ferraris försprång är alarmerande

av Anna Andersson

Red Bulls Max Verstappen bröt Australien GP.

Nu är teamets ledning djupt oroade.

– Ferraris försprång är alarmerande, erkänner Red Bulls Helmut Marko.

Red Bulls Max Verstappen
Red Bulls Max Verstappen bröt Australien GP 2022 (TT/AP)

Motorsportkonsulten är känd för att vara frispråkig och efter att Verstappen nu för andra gången i år brutit ett lopp och tappat viktiga poäng på VM-ledaren Charles Leclerc är han oroad.

– Det är två saker, säger han till ORF.

– Dels har vi problem med tillförlitligheten, men även Ferraris försprång är alarmerande.

Han tar bland annat upp det faktum att Charles Leclerc inte hade några som helst problem att hantera däcken och nu också tagit pallplatser i samtliga tre lopp i år. Det ger honom en klar ledning i VM och Verstappen har nu ett gap på 46 poäng i kampen om VM-titeln.

– De har inga problem med graining, de kunde lätt hålla tempot och det gör att det blir en svår uppgift för oss. Vi klarar inte av att köra så snabbt och det är inte lika enkelt för oss som för Ferrari att hitta i rätt däckfönster, säger Marko.

– Vi är också tyngre än Ferrari. Där har vi ett handikap på minst tio kilo, räknar vi om det handlar det om tre tiondelar per varv. Med andra ord är det flera saker som faller samman.

Red Bulls Max Verstappen bröt igen

Red Bulls två team (AlphaTauri inräknat) har faktiskt haft minst en bil som brutit under samtliga tre lopp den här säsongen.

– Det är vi inte vana vid, säegr Marko till Sky.

– Sedan är det det med vikten. Att banta bort vikt är en fråga om pengar och tillförlitighet. Det är en svårt att gå ner i den spagaten när det finns ett budgettak. Vi har tuffa tider framför oss.

Han tittar tillbaka i historien, på teramets fyra förar-VM och hittar en fördel:

– Jag minns att med Vettel låg vi efter 60 poäng, men vann ändå titeln. Så vi ger inte upp, men detta var ett rejält bakslag, säger österrikaren till ORF.

Charles Leclerc och Ferrari har startat med två segrar och en andraplats. Det lyckades Sebastian Vettel med när han körde för teamet 2017, men Michael Schumacher var värre. Han startade med fem segrar när han vann sitt sista VM år 2004.

Mer om Australien GP läser du här.

Jag har också kikat på framtiden för svensk motorsport och plockat fram 20 talanger, från 15 upp till och med 20 år, på två och fyra hjul. Kolla in hela listan här.

IndyCar – Long Beach

Felix Rosenqvist hade en bra startposition, fyra, i söndagens deltävling i Indycar och han fanns också med i tätklungan under inledningen, men sedan fick han stora problem med däckslitaget under den första stionten och då försvann också alla drömmar om en bra placering.

– Jag hade en riktigt jobbig första stint, och det kostade oss hela det här loppet. Vi hade alldeles för högt däckslitage och greppet försvann totalt. Dessutom passade (Alexander) Rossi på att köra på mig när han skulle förbi, vilket gjorde att jag tappade tre platser till, säger Rosenqvist.

– Det var otroligt svårkört. Det var samma sak i Texas senast, så vi måste verkligen jobba på det framöver och se till att hitta en lösning. Vi har inte råd att kasta bort sådana här chanser när vi ligger så bra till för topp fem.

Marcus Ericsson låg bra med och var på god väg att upprepa pallplatsen från Texas. Han var trea när 20 varv återstod, men gjorde ett misstag när ungeför 20 varv återstod. Han hade ganska kalla däck när han snurrade i en kurva, kolliderade med en annan bil och drog på sig en punktering.

– Den gjorde ont, skriver han på sociala medier.

– Bilen var som en raket, det känns hemskt just nu, men jag kommer tillbaka ännu starkare. Jag lovar.

Rosenqvist var därmed bäste svensk i loppet och slutade elva. Loppet som vanns av Josef Newgarden före Romain Grosjean och fjolårsmästaren Alex Palou. Newgarden leder mästerskapet, fem poäng före Scott McLaughlin med Alex Palou på plats tre. Ericsson är åtta, mycket tack vare pallplatsen i Texas medan Rosenqvist är 17:e man.

NTT INDYCAR SERIES fortsätter närmast på Barber Motorsports Park i Alabama den 1 maj.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB