Startsida / Inlägg

Första orden efter den avgörande kraschen

av Anna Andersson

Charles Leclerc har aldrig nått målflagg i F1-loppet i Monaco.

Nu startar han från pole position och kan ta tillbaka VM-ledningen.

F1-loppet i Monaco
Charles Leclerc har pole position i F1-loppet i Monaco (TT)

Charles Leclerc är född och uppvuxen i Monaco. Han har cyklat och åkt skolbuss på gatorna som han i morgon ska köra Formel 1 på och han har alltid drömt om att ta målflagg i Monaco GP.

Det har han inte lyckats med än – trots tre försök.

– Jag har sett varje lopp sedan jag föddes. Så länge jag kan minnas har jag drömt om att få köra det, sa han när vi pratade om hans hemmalopp inför debuten i Formel 1 2018.

– Jag åkte skolbussen över banan varje morgon, jag har promenerat eller cyklat den med mina vänner, men när det kommer till en racerbil är det en helt annan sak. Det kan vara svårt för en utomstående att förstå. Men när du kör i nästan 300 km/timmen och dessutom slickar marken ser du plötsligt kurvorna på ett helt annat sätt, inte alls som från bussfönstret.

Charles Leclerc kan bli den första monegasken på 90 år att vinna Monaco GP och den första monegasken någonsin att vinna ettt VM-lopp i Formel 1 i Monaco. En seger skulle också kunna ge honom VM-ledningen tillbaka.

Inför helgens deltävling har Red Bulls Max Verstappen en VM-ledning på sex poäng. Samtidigt har Leclerc, med sin kollega Carlos Sainz som tvåa på startgriden, ett bättre utgångsläge. Spanjoren kan vara en viktig buffert i Leclercs kamp mot Verstappen.

Mer om kvalet till F1-loppet i Monaco läser du här.

Sainz ord om kraschen

Kvalet till F1-loppet i Monaco slutade med ett stort antiklimax, med en rödflagg där Sergio Perez hade kört in i banbegränsningen strax före tunneln och Carlos Sainz, Ferrari, körde på den kvaddade bilen från Red Bull.

– Perez kraschade framför mig och jag var på mitt snabba varv. Jag såg gulflaggen först i kurva åtta, bromsade, men klarade inte av att ta mig förbi honom utan att kollidera, säger Carlos Sainz efter kvalet.

Med andra ord så kom den gula flaggan ut för sent, eller i alla fall så uppfattade Sainz den gula flaggan för sent. Nu spelar det inte för stor roll för Sainz eftersom han kommer att starta från ruta två, bakom sin kollega Leclerc – om nu hans bil är okej.

– Vi måste undersöka bilen först, säger Ferraris sportchef Laurent Mekies till Sky.

– Det viktigaste är att Carlos är okej, det hade också kunnat sluta på ett annat sätt. Nu får vi kika på vad som egentöigen har hänt med bilen.

Om bilen klarat sig utan skador är detta ett helt perfekt kvalresultat för Ferrari. För Red Bull var det däremot allt annat än perfekt. Det kommer att bli otroligt svårt för Max Verstappen att ta sig längre upp än position tre i morgon. Visst går det att köra om under F1-loppet i Monaco, men det är förenat med stora risker.

– Ferrari och Charles var för bra i dag, men där fanns en andra startposition med i leken och jag var på god väg att nå den. Checo var långsammare än jag och Carlos var inte mycket snabbare. Jag var två, tre tiondelar snabbare än dem när rödflaggen kom, säger Verstappen.

Frågan är hur stora risker han har råd att ta på de trånga gatorna i Monaco? Kanske är det lika bra att nöja sig med plats tre istället för att riskera en smäll och nolla på poängkontot efter en riskabel omkörning?

Stora skador på Perez bil

Nästa fråga handlar om Sergio Perez bil. Hur illa skadad är den? Krävs det en ny växellåda och vilka konsekvenser får det för framtiden?

– Det ser rätt illa ut och när Carlos träffade den blev det inte bättre. Bilen har rätt stora skador, men vi får se, säger Perez till motorsporttotal.com.

– Jag hade problem i kurva åtta och försökte att gå lite tidigare från gasen, men när jag gjorde det tappade jag fästet i bakdäcken. Jag lekte lite med det för att hitta rätt, till dess att jag tappade bilen helt.

Helmut Marko och Red Bull hoppas att väderprognisen sår in och att det regnar i morgon.

– Då är Max i en klass för sig och då kan man lösa det genom en bra strategi.

Korta nyheter inför F1-loppet i Monaco

Det kommer att bli några spännande timmar här i natt och inför racet får ni självklart det senaste snacket i vår F1-live. Jag startar liverapporteringen 15 minuter innan racet startar, klockan 14.45. I samma länk finns också resultatet från kvalet.

Sebastian Vettel tog sig till Q3. Det är hans bästa prestation i år och återigen slog han Lance Stroll. Det har under veckan ryktats om att Aston Martin vill köra en heltysk startuppställning framöver, Vettel och Schumacher. Skulle Lance pappa, som också är ägare av teamet, gå med på det?

Mercedes George Russell slog Lewis Hamilton i kvalet. Hamilton verkade inte alls trivas i bilen och hade dessutom lite otur med den avslutande röda flaggan. Stallets förare har klagat mycket på att det är väldigt studsigt i bilen. Vi får se om de kan göra så mycket mer än ta bilen i mål i morgon.

Alfa Romeo hade hoppats på ett bra kval, det har pratats om att deras bil verkligen bör kunna prestera under F1-loppet i Monaco, men Zhou var sist av alla och Valtteri Bottas lär inte vara nöjd med startplats 12.

Räkna med ett depåstopp och start på röda däck i morgon. Mer om däcken läser du här.

Hos McLaren kvalade Lando Norris återigen bäst med en plats i Q3 (5:a) samtidigt som Ricciardo bara var 14:e man. Norris har nu 6–1 i kval mot Daniel Ricciardo och pressen på den tidigare GP-vinnaren ökar. I veckan fick han ta emot hård kritik av McLarens VD och i fredags kraschade han under träningen.

Svenskkollen

I morgon är det dags för klassikern Indy 500, med Marcus Ericsson i ruta fem och Felix Rosenqvist som startar från ruta årra. Pole position har Scott Dixon. Har du inte hunnit lyssna på Plattan i Mattan, avsnitt tio. Gör det. Felix Rosenqvist berättar om skillanden mellan Indy 500 och övriga race  under säsongen och jämför också IndyCar med Formel 1.

Det är det viktigaste racet på säsongen och exempelvis tycker Felix att det är större att vinna Indy 500 än mästerskapet. Här kan du också läsa om Kenny Bräcks tankar kring Indy 500. Han är den enda svenske föraren som vunnit det klassiska racet och han berättar om hur man bemästrar klassikern.

I avsnitt elva av vår F1-podd Plattan i Mattan hittar du ett uppsnack inför Monaco GP. Finns där poddar finns, eller i länken ovan.

Grattis Dino Beganovic!

Den svenske Ferraijunioren körde in på en andraplats i Monaco och han leder mästerskapet Formula Regional European Championship.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB