Startsida / Inlägg

Vettel till IndyCar?

av Anna Andersson

Är det dags för vaktavlösning hos Mercedes? Det tror Jacques Villeneuve, världsmästare 1997.
– George Russell rider på en våg, Lewis Hamilton försöker att undvika att drunkna.

George Russell
George Russell  fyra i VM under sin första säsong med Mercedes. (AP )

Mercedes nykomling George Russell har placerat sig före sin kollega Lewis Hamilton i fyra av fem lopp i år. Han har tagit en plats bland de fem främsta i samtliga race som har körts i år och ligger nu fyra i VM. I Miami hade han en helt annan strategi är Hamilton, körde om honom och slutade femma. Därmed drygade han ut sitt försprång i VM-tabellen.

– Lewis har inte haft något motstånd på flera år, men han har vunnit. Då är det tufft att vakna och inse att det inte är så enkelt. Nu måste han köra som han gjorde under sina två första år i Formel 1, det är det som Russell gör nu, skriver Villeneuve i sin kolumn hos formuel1.nl.

– Under racet tog George Russell ett beslut: ”låt mig stanna på banan, det kan bli en säkerhetsbil”. Det beslutet lönade sig.

George Russell med fem placeringar i topp fem

Villeneuve fortsätter:

– Det verkar som om mästarturen har lämnat Lewis. Han har inget flyt, ingenting går hans väg. Det kommer att bli en tuff fajt, men Lewis är en racerförare och mästare. Han vet vad som behöver göras, nu får vi se om han har energin att göra det.

– Jag tror att titelförlusten i fjol har varit en börda som han burit med sig hela vintern. Han var bitter och kände sig rånad, men det sätt som Max kör på visar att han inte stal VM-titeln, utan han förtjänar den.

Fem av årets 23 planerade deltävlingar är genomförda och det är lång tid kvar av säsongen.  I Sportbladets F1-podd, Plattan i Mattan, pratar vi också om hur förhållandet är mellan Mercedes förare efter Miami GP. Lyssna i länken eller där poddar finns.

Här kan du se Mercedes egen analys efter Miami GP:

Snabba nyheter

Sebastian Vettel sa under tävlingshelgen i Miami att han hellre ville köra på ”äkta amerikanska racerbanor” än i Miami. Den meningen har gett eko inom IndyCar.
IndyCar föraren Graham Rahal svarade på Twitter:

Pappa Bobby som är en av de ansvariga inom teamet ”Rahal Letterman Lanigan” svarade på den tweeten med orden:
– Vi är på om du är det.
Sebastian Vettel, som inte använder sig av sociala medier, svarade till tyska RTL:
– Jag måste kika på det, men det är en fantastisk bana. Vi får se.

Miami GP var en ekonomisk förlust för arrangören. Det ryktas även om att flera av VIP-gästerna var missnöjda med att den behandling de fick i VIP-området, som den här gången sköttes lokalt och inte av F1. VIP-eventet höll inte den vanliga F1-standarden.

– Det var viktigt för oss att kunna arrangera ett fantastiskt event, kostnaderna överstiger våra förväntningar rejält, men det beror på att vi gjorde allt vi kunde för att kunna representera F1 och den typ av arrangemang som vi ville på bästa sätt, säger arrangören Tom Garfinkel till Sky.

Förarna har kritiserat asfalten hårt och målsättningen är nu att göra förbättringar till 2023.

Sergio Perez och Red Bull har börjat prata om ett nytt kontrakt.
– Men det är ingen brådska, säger Perez.
Motorsportkonsulten Helmut Marko förklarar för Servus TV att han är jättenöjd med Perez som han anser har tagit ytterligare ett kliv i år.
– Han har en eller två tiondelar upp till Max och kör väldigt bra i racen. Vi är jättenöjda, säger Marko.

IndyCar – GMR Grand Prix

Felix Rosenqvist (bilden) och Marcus  Ericsson tävlar i GMR GRand Prix den kommande helgen (IndyCar)

I helgen gör Felix Rosenqvist sin 50.e start i IndyCar. Svensken kör för McLaren och har under åren tagit en seger, ytterligare två pallplatser, en pole position och var årets rookie 2019.
Men i år har det varit något tyngre. Senast gjorde han återigen ett bra kval, men under tävlingen på Barber motorsport Park tvingades han spara onormalt mycket bränsle och föll tillbaka. Nu väntar GMR Grand Prix på Indianapolis Motor Speedway på Felix och hans landsman Marcus Ericsson. Det är sista tävlingen inför klassikern Indy 500 den 29 maj.

– Tiden går fort! Redan dags för mitt 50:e INDYCAR-race, och det hade förstås varit ett väl valt tillfälle att göra ett riktigt bra resultat, säger Felix Rosenqvist. Jag ser fram emot helgen och jag är riktigt motiverad att vända på läget vi har haft i de senaste loppen.
Helgens tävling avgörs på GP-slingan, där Rosenqvist tog sin första pole position i IndyCar år 2019.
– Jag kan inte gå in på några detaljer, men för min del är det i alla fall skönt att veta att inte jag kunde ha gjort något annorlunda, säger han.

– Vi fortsätter att kämpa och jag är försiktigt optimistisk, även om just IMS road course i all ärlighet inte brukar vara vår bästa bana. Det ska vi försöka ändra på!
GMR Grand Prix innebär fri träning och kval på fredag, innan det 85 varv långa loppet startar på lördag, kl. 21.20 svensk tid.
Under helgen kör också Linus Lundqvist i IndyLights. Han leder det mästerskapet och kör ett lopp fredag kl 23.30 och ett lördag kl 19.15. Mer info finns på hans hemsida.

TIDSSCHEMA – GMR Grand Prix

Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 5
GMR Grand Prix
Indianapolis Motor Speedway (USA)

Fredag 13 maj
Fri träning 1: 15.30-16.30
Fri träning 2: 18.45-19.45
Kval: 22.00-23.15

Lördag 14 maj
Warm-up: 16.30-17.00
Race (85 varv): 21.20
TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB