Startsida / Inlägg

Miami GP i F1 – ett jättespektakel

av Anna Andersson

En konsertscen, beachclub och konstjord marina.
Miami GP i F1 är ett jättespektakel.
– Vi vill att den amerikanska marknaden ska bli den viktigaste för F1, säger F1:s chef Stefano Domenicali.

Sainz, Leclerc och Verstappen  efter kvalet – med Leclerc i pole position (TT)

Formel 1 har länge haft Europa som bas, banor som Spa-Francorchamps, Monza och Silverstone fanns med redan under debuten år 1950. Under många år gjorde sedan sporten försök att erövra USA, men där har NASCAR och klassikern Indianapolis 500 haft en betydligt större plats i de amerikanska motorsportfansens hjärta. F1 valde istället att utveckla mot öst och mot länder som Kina, Sydkorea, Malaysia och Bahrain.

Men sedan de nya amerikanska ägarna Liberty Media klev in i sporten 2017 och startade ett samarbete med Netflix, som ledde fram till den första säsongen av Drive to Survive 2019, har intresset i USA bara ökat. I helgen debuterar F1 på en helt ny stadsbana i Miami och 2023 kommer sporten tillbaka till Las Vegas.
– Det är viktigt för oss att växa på den amerikanska marknaden, säger F1:s chef Stefano Domenicali.

Miami GP i F1 – tack vare Netflix

Därför har F1 och arrangören i Miami satsat allt inför helgens GP-deltävling. Miami Grand Prix är inte bara en stadsbana i en världsmetropol. Det är ett VM-lopp som runt stadens stora fotbollsarena Hard Rock Stadium där Miami Dolphins normalt spelar, det finns konsertscen, en strandclub och en konstgjord marina som också hånats på sociala medier.
– Vi skrattar åt det, eller hur?, säger chefen för Miami Grand Prix Tom Garfinkel till motorsporttotal.com.
– Jag tycker att det är roligt och fantastiskt när folk gör sig lustiga över det. Vi tar det inte på allt för stort allvar.
Han förklarar också hur de kom idén att bygga en konstgjord Marina och placera yachter som publikplatser.
– När vi tittade på vilka möjligheter som fanns för en tävling i Miami tittade vi först på en annan bansträckning. Då hade F1 vissa idéer om yachter, säger han.

Men sedan valde man en annan plats att förlägga banan på – men idén med en marina fanns kvar.
– Jag sa att ni kommer att få era båtar. De tittade på mig som om jag vore galen och då målade jag upp det på en whiteboard och sa: ”Här vill jag ha en marina med båtar och det bygger vi”. Sedan gjorde vi det.

Miami GP diskuterades redan 2017 och nu, fem år senare debuterar banan alltså i Formel 1. Intresset i USA har ökat markant de senaste åren och tävlingen är en direkt konsekvens av Netflix serie Drive to Survive. Det hävdar  i alla fall McLarens VD, amerikanen Zak Brown. Netflix och Formel 1 bekräftade i veckan också att parterna är överens om att det boir en säsong fem av Drive to Survive 2023 och att säsong sex följer år 2024.

Snabba nyheter inför Miami GP i F1

Charles Leclerc tog pole position före Ferrari kollega Carlos Sainz med Max Verstappen på tredje plats. Detta sedan Verstappen gjort en miss. Mer om kvalet och förarnas tankar efteråt läser  du här.

Alla resultat finns i vår F1-live.

I Plattan i mattan får du det senaste snacket inför morgondagens race. Missa inte den chansen att hänga med i vår F1-podd.

Blir det nu ett eller två depåstopp i morgon?

Pirelli är inte säkra utan chefen Mario Isola är tydlig med att det beror på däckslitaget.

– Det gäller verkligen att passa på högerframdäck, säger han. Mer om däcken kan du läsa här.

Ta med er att Max Verstappen hade ett tekniskt problem under den första träningen och därför inte kunde köra någonting under den andra träningen. Det kan få konsekvenser under racet. George Russell var snabbat på den andra träningen, var det Mercedes rätta ansikte? Då kanske det kan passa att Hamilton startar sexa?

Mercedes har trivs bäst på nya banor – teamet har vunnit samtliga race på nya banor efter hybridmotorerna infördes 2014.
Här är listan:

2014 Sotji: Lewis Hamilton
2016 Baku: Nico Rosberg
2020 Mugello: Lewis Hamilton
2020 Portimao: Lewis Hamilton
2021 Doha: Lewis Hamilton
2021 Jiddah: Lewis Hamilton

Startuppställnignen till söndagens race hittar du i vår målservice, där rapporterar vi också live från racet. Inför morgondagens race kan du också chatta med oss! Vi kör klockan 20.15 fram till racestart kl 21.30.

Tio av 20 förare har nått maxgränsen för minst en av motorkomponenterna redan efter fyra lopp. Finns det risk för straffkaos framöver? Det gäller Alonso, Gasly, Tsunoda, Vettel, Stroll, Latifi, Albon, Bottas, Magnussen och  Schumacher.

Sedan får du inte missa chansen att vinna en reda till Monaco GP. Vi lottar alltså ut en lyxhelg i Monte Carlo! Här kan du vara med och tävla.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB