Startsida / Inlägg

Riskerar sparken – trots att pappa betalar

av Anna Andersson

Nicholas Latifi kör sin tredje säsong i Formel 1. Men nu kan han få sparken – trots att han är en paydriver.

Nicholas Latifi
Nicholas Latifi, Kanada , tävlar för Williams sedan 2020 (AP/TT)

Kanadensare kom till F1 2020. Hans pappa Michael har stoppat in många miljoner dollar i F1-stallet Williams under varje säsong och trots att Nicholas Latifi har fått stryk av George Russell har han fått stanna i teamet. Han har dragit in mer pengar än vad han har kostat.

Men i år är det annorlunda.

Nicholas Latifi, Piastri eller De Vries?

Kollegan Alex Albon har tagit poäng, men Latifi har skapat rubriker för att han kraschat bilen och varje krasch är dyrbar – även om  pappa betalar. I år finns ett budgettak och inget team har råd att sätta sprätt på resurserna.

Nu ryktas det om att Williams inte bara har ögonen på en annan förare utan att stallet redan kikar upp vilka möjligheter som finns att lösa Latifis kontrakt under årets säsong. Det sägs att antingen Alpines talang Oscar Piastri är aktuell – men även Mercedes testförare Nyck De Vries sägs vara intressant.

– Det är nytt för mig, jag vet inte var ni har fått det i från, men jag är väldigt nyfiken på hur det har kommit fram för jag vet ingenting, säger De Vries till GPFans.

– Men självklart är Formel 1 en dröm. Det ären dröm för varje ung förare.

Snabba nyheter

McLaren undersöker om en av deras medarbetare har postat hat och förolämpningar mot den flerfaldige världsmästaren Lewis Hamilton på sociala medier.

Det ryktas om att Sebastioan Vettel kan vara på väg tillbaka till Red Bull. Vetel själv spelar inte ner de ryktena utan säger:

– Jag har inte pratat med Christian på ett tag, men det får tiden utvisa.

Kevin Magnussen har gjort en intervju med tyska Sport Bild och får frågan vilken som var hans första kontakt med Mick Schumacher:

– Den var bra. Hans första ord till mig var ”Suck my balls”.

Det var en anspelning till Kevin Magnussens konflikt med Nico Hülkenberg i Ungern 2017.

– Ja. Mick har en riktigt bra humor och jag förstod direkt att vi skulle ha en riktig bra relation, säger Magnussen.

Ferrari kommer med nya spännande uppdaterignar till Miami kommande helg. Mer om det läser du här. Nu är det racevecka och vi kör som vanligt – nyheter och snack varje dag. Och så en podd på onsdag.

IndyCar – positiva nyheter

En positiv rubrik hittar vi under IndyCars tävlingshelg på Barber Motorsport Park. Linus Lundqvist tog över ledningen i IndyLights när han vann sitt race. Svensken hade pole position och ledde loppet från start till mål.

Lundqvist och HMD Motorsports-kollegan Benjamin Pedersen (Danmark) var i en klass för sig i vätan, långa stunder över sekunden per varv snabbare än resten av fältet, och duellerade talat hela vägen in i mål när Lundqvist på kraftigt slitna regndäck tvingades till en defensiv avslutning när banan torkade upp.  

– Det där var tight! Det här är en av de absolut skönaste segrarna i min karriär, säger Linus Lundqvist.

– Mina däck var helt slut under de sista 15 varven. Det sprutade gummirester på visiret och jag trodde nästan inte att jag skulle komma i mål. Det var extremt svårkört, så jag är verkligen stolt över att jag lyckades hålla ihop det.

Tungt för Rosenqvist och Ericsson

Felix Rosenqvist hade en bra startposition i tredje led, men han tvingades spara onormalt mycket bränsle i säsongen fjärde deltävling. Han höll sin sjätteplats genom första stinten, men fick sedan instruktioner om att spara bränsle för att ens ta sig till målflagg, detta trots att hans depåstrategi speglade förarna i hans omgivning. Övriga fältet kunder fortsätta att attackera, men Rosenqvist tvingades slå av på tempot.

– Det här var inte bra, så klart. Vi håller på att analysera vad som hände just nu, och det kommer nog att ta ett par dagar innan vi får alla svaren. Det är uppenbarligen något som inte stämmer och det kan bero på ett antal olika saker, men så här mycket mer bränsle än alla andra ska vi inte behöva spara, säger Felix Rosenqvist.

Han var 16: e man i mål, samtidigt som hans teamkollega Pat O´Ward vann loppet. Även i sammandraget är Rosenqvist 16:e man.
– Det är väldigt tråkigt att vi återigen gick miste om ett vettigt resultat på det här sättet, men det viktigaste nu är att vi hittar orsaken till det här och ser till att det inte sker igen.

Inte heller Macus Ericsson hade någon lyckad dag i Alabama. Han slutade på plats 12, är tia i totalen och nu väntar en intensiv Month of May. Här kan du läsa mer om Marcus tankar inför den hektiska perioden som mynnar ut i Indy 500 den 29 maj. Schemat hittar du här.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB