Startsida / Inlägg

Konflikt inom F1 inför Canada GP

av Anna Andersson

Inför Canada GP i F1 pågår en konflikt. De små teamen mot de stora.
Det handlar om budgettaket.
– De handlar om inflationen, det är nog sju team som måste stryka de fyra sista loppen, säger Red Bulls Christian Horner.

Canada GP i F1
Ferrari och Red Bull vill se en regeländring (TT)

Nu är det ett par veckor sedan han kom med det drastiska uttalandet, men diskussionen fortgår. Fraktkostnaderna har fyrdubblats under året, elen har blivit betydligt dyrare, precis som bränslet och inflationen gör situationen ännu svårare för teamen. Inför säsongen sattes budgettaket till 140 miljoner dollar, samt 1,2 extra miljoner extra för det 22:a loppet under säsongen.
Nu anser team som Ferrari, Red Bull, Mercedes och McLaren att taket måste höjas.

– 2022 kommer vi inte att kunna hålla oss inom budgettalet, sa McLarens Andreas Seidl till media under helgens tävling i Baku.

– Vi hade planerat för att hålla oss inom budgeten, men sedan tillkom helt oväntade kostnader. Så jag måste säga att det blir omöjligt att hålla oss inom budgeten. Man kan inte ändra kostnader hur som helst, vi har fasta kostnader som lön till våra medarbetare och där kan vi inte spara när vi får större utgifter på andra ställen.

Konflikt om budgettaket

Canada GP i F1
Alpine vill behålla budgettaket (TT)

Andra, mindre team vill absolut inte vill ha någon höjning. De vill kunna konkurrera med de större teamen, på något förhållandevis lika villkor.
Därför är de inte intresserade av att någon regeländring under säsongen och blockar de större teamens förslag.

I F1 behöver åtta av tio team vara överens för att göra en förändring och just nu verkar det som om Alfa Romeo, Williams och Alpine är emot en höjning, medan Haas inte riktigt har bestämt sig.

– Bryter vi reglerna nu så är budgettaket historia, säger Alfa Romeos Frederic Vasseur till auto, Motor und sport.

Alpines stallchef Otmar Szafnauer är inte heller speciellt förstående:
– Om vi kan måste de andra också kunna, säger han.

Korta nyheter Canada GP i F1

Efter tävlingshelgen i Baku reste F1:s VD Stefano Domenicali till Sydafrika för ett snack om framtiden. Det skriver Racingnews365. Nästa år är det 30 år sedan F1 tävlade i Afrika. Från Sydafrikas sida är det Warren Schecker, besläktad med den tidigare världsmästaren Jody Scheckter, som håller i samtalen – och pengarna. Förhoppningen är att Sydafrika ska kunna arrangera ett lopp 2023, men för att lyckas sägs det att arrangören behöver ett positivt beslut i augusti.

Lewis Hamilton klagade på att det blev kallt i bilen, men det hade ingenting med bilen att göra.
– Det verkar som att det var en reaktion på smärtorna, säger Mercedes James Vowles.
– Det var ingenting i bilen som var kallare, utan det var en reaktion på den uthållighet som krävdes och de smärtor som han hade under loppet.
Mercedes svarar på flera intressanta frågor kring racet i länken nedan.

Enligt rapporter från Italien kan Charles Leclerc varken använda den ICE eller turbo som gick sönder i Baku. Det betyder att han måste använda sin tredje och sista motor i Canada GP i F1. Nästa gång han behöver en ny, får han en motorbestraffning och flyttas ner i starten av racet.

F1 har förlängt kontraktet med Australien GP, det betyder att loppet kommer att arrangeras i Melbourne till och med 2035.

Vädret i Canada GP i F1?

Ostadigt.
Det är 88 procents risk för regn under fredagen. Under lördagen väntas det blåsa upp ordentligt, men vara torrt och under söndags väntas solen titta fram under förmiddagen, för att sedan försvinna bakom molnen under eftermiddagen och det finns risk för lätta regnskurar lagom till racet.
Vill du ladda upp med en guide inför helgen så hittar du den här.
Här delar jag med mig av helgens tider och Pirellis däckstrategier och har du inte tröttnat på F1 vid det laget som kan du givetvis lyssna på Plattan i Mattan, där Filip och jag snackar ner tävlingen i Baku och upp tävlingen i Montreal. Vi snackar om de mest minnesvärda racen och om tillförlitligheten (ni som hängt här ett tag vet att jag tjatar om den, men den är ju avgörande, eller hur?) och sedan lite om de senaste ryktena.

Vad sägs om snacket kring Williams? Blir Canada GP i F1 Nicholas Latifis sista race?

Tack för att du läser, för att du kommenterar och för att ni numera håller en fantastiskt fin ton. Det är uppskattat.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB