Startsida / Inlägg

Vad hände med Charles Leclerc?

av Anna Andersson

Efter tre lopp hade Charles Leclerc 46 poängs försprång på Max Verstappen i kampen om VM-titeln.
Efter nio lopp har det vänt.
Nu är han 49 poäng efter den regerande mästaren.

Charles Leclerc
Ferraris Charles Leclerc  (AP/TT)

Den säsong som började med att Red Bull hade problem med bilen och Ferraris Charles Leclerc körde i från sina konkurrenter har utvecklats till att Leclerc fortfarande är snabb – i kvalet.
Men till att bil, team och förare har svårt att leverera under en racedistans – samtidigt som Red Bull har slagit tillbaka.
Max verstappens stall har nu vunnit sex lopp i rad, vilket är den näst längsta sviten i teamets historia.
Ferrari å andra har inte vunnit något lopp sedan tävlingen i Australien den 10 april, det var också då som Charles Leclerc hade 46 poängs försprång på Verstappen. Sedan dess har monegasken bara haft en ren helg, en andraplats i Miami.
Annars har han drabbats av alla möjliga problem:

Imola: Han snurrade (P6)
Barcelona: Motorproblem (DNF)
Monaco: Usel strategi (P4)
Baku: Motorproblem (DNF)
Kanada: Motorbyte (Start från P19 och gick i mål på P5)

Kan Charles Leclerc vända trenden?

Och nu väntar fyra banor av helt annan karaktär.
– Nu har han en ny motor för de kommande loppen. Vi har fyra lopp kvar till sommarpausen och de kommer att bli väldigt viktiga för honom, säger Ferraris stallchef Mattia Binotto.
– Nu kan han vara aggressiv.
Det avstånd Verstappen har byggt upp kan kännas betryggande. Det handlar om nästan två racesegrar, men det kan svänga lika fort åt andra hållet. Det har vi sett tidigare och då menar jag inte bara säsongsinledningen 2022. I fjol hade Max Verstappen en ledning på 32 poäng efter deltävlingarna i Österrike i början av juli – men lagom till sommarpausen i slutet av samma månad hade Lewis Hamilton ett försprång.
Det minns Red Bull och dess chefer.
– Jag kommer ihåg Silverstone förra året, då hade vi ungefär lika stort försprång, säger Red Bulls Helmut Marko till ORF.
– Sedan kom Silverstone och Budapest och pang. Allt var borta.

Hamilton firar på Silverstone 2017. Han och Mercedes brukar trivas i England (TT)

Han varnar även för Mercedes, som kanske inte har haft farten än så länge, men som har en väldigt tillförlitlig bil och en förare som George Russell har fortfarande inte varit utanför topp fem i år.
– Allt kan ändras väldigt snabbt och vi måste arbeta vidare, säger Helmut Marko till Sky.
– Mercedes har verkligen gjort en stark comeback och även Ferrari var starkare än vad vi hade räknat med inför tävlingen i Kanada. Med andra ord så blir det allt jämnare mellan de tre märkena i toppen.

Leclerc ger inte upp

Charles Leclerc vill inte heller prata om något annat än att han inte har gett upp.
Inte än. Det är 13 deltävlingar kvar.
– Det motiverar mig. I Kanada var det tydligt att Red Bull också hade vissa problem. Tillförlitligheten kommer att spela en avgörande roll, säger han enligt motorsport-total.com.
– Men jag vet att det finns fart i den här bilen.
Här kan du se kalendern för F1 2022.
Vill du läsa mer om varför Ferrari ändå bör känna en viss oro för VM i F1 2022.
Och vill du läsa om Mercedes framsteg, så finns det här.
Ha en härlig tisdag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB