Startsida / Inlägg

Kraschförbud för Schumacher

av Anna Andersson

Inför F1 i Baku ökar Haas teamchef Günter Steiner trycket på Mick Schumacher.
Han förbjuder tysken att krascha i helgens GP i Azerbajdzjan.
– Det får absolut inte fortsätta på samma sätt, säger Steiner.

F1 i Baku
Hur många gånger är det okej att krascha? Mick Schumacher ser fundersam ut (TT/AP)

Efter Monacos GP och inför F1 i Baku har Formel 1 fortsatt att diskutera Mick Schumachers krasch. Inte bara för att hans bil bröts i två delar i Monte Carlo utan också för att F1 nu reser vidare till två väldigt snabba banor där det alltid finns en överhängande risk att kvadda bilen. I söndagens GP väntar stadsbanan i Baku och därefter klassikern Kanada GP.
Mellan tävlingen i Baku och den första träningen i Montreal är det sedan mindre än fem dygn och bilarna ska också transporteras till en annan kontinent.

Då finns det inget utrymme för incidenter – varken i tidsplanen eller för teamets något ansträngda ekonomi. En krasch av den kalibern som inträffade i Monaco beräknas kosta runt 10 miljoner dollar.

– Det får absolut inte fortsätta på samma sätt, men det vet han också. Det är inte heller hälsosamt att köra in i muren, och när han gör det tar han heller inga poäng. Det vet han också, säger Steiner till RTL.

F1 i Baku – långa rakor och tekniska kurvor

Baku, är en av de snabbaste stadsbanorna på kalendern. Banan är sex kilometer lång, men har en raksträcka som är 2,2 km och där kan förarna nå hastigheter över 350 km/timmen.
Lägg där till ett antal mycket tekniska och svårkörda partier genom den gamla staden, samt att banan under åren har varit hårdför mot däcken och flera förare drabbats av punktering i slutet av loppen.
Det hände band annat Max Verstappen, Red Bull, 2021.

Inför årets GP i Baku tävlingen kräver nu Haas Günter Steiner att Mick Schumacher måste prestera och ta bilen i mål. Han har nu kört 28 F1-lopp utan att ta en poäng – men däremot varit inblandade i flera incidenter och kvaddat bilen två gånger. Händer det igen kan han räkna med en rejäl avhyvling av stallchefen.

– Absolut, någon gång tar också reservdelarna slut, vi hinner inte producera nya, citeras Steiner av motorsport-total.com.
– Problemet är egentligen inte pengarna, utan problematiken ligger i produktionen. Vi har inte fem olika formar för kolfiber, utan en. Och när man då måste producera flera nya delar så tar det tid.

När loppen ligger så nära varandra tidsmässigt, men på så stora avstånd geografiskt blir det ett stort problem.
Med andra ord är det inte tillåtet med några krascher i Baku.

En guide till helgens tävling hittar du här.

Tiderna som gäller finns här.

Och kan du inte få nog av F1 så kan du lyssna på vår podd, Plattan i Mattan, där vi går igenom F1:s Silly Season, stall för stall och även snackar upp helgens tävling i Baku.  Sedan vill jag också tipsa om vår livebevakning av F1. Under kval och race kommer jag att rapportera live, men under träningarna kan du följa tiderna. Du hittar det här.

IndyCar på Road America

 

Felix Rosenqvist är tillbaka på banan han vann på 2020 (Arrow McLaren SP)

IndyCar fortsätter att leverera. Race var vecka och nu har turen kommit till Road America i Wisconsin. En bana som Felix Rosenqvist vann på år 2020. Då blev han första svensk på 18 år att vinna ett lopp i IndyCar.
I fjol missade han den tävlingen efter en våldsam, krasch i Detroit, men nu är han tillbaka.
– Road America är en plats med väldigt bra minnen för mig, så jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka dit i helgen, säger Felix Rosenqvist.
– Det är en fin, klassisk bana med bra omkörningsmöjligheter och en intressant blandning av kurvor, och ett ställe som kan straffa dig hårt om du inte tar hand om däcken. Det blir alltid bra racing där.

Även Marcus Ericsson är laddad. Han vann Indy 500 för snart två veckor sedan, hade en strategi som inte fungerade riktigt som han hade tänkt sig förra veckan och är nu tvåa i mästerskapet.
– Målsättningen är att vinna det också, sa han inför förra helgens lopp.
Träningarna startar i dag, racet avgörs på söndag.

Linus Lundqvist levererar

Under helgen tävlar också Linus Lundqvist som varit makalöst bra i IndyLights. Han leder mästerskapet stort när det nu når det sjunde av 14 lopp. Hans lopp avgörs på söndag klockan 16.35.
– Detroit var en perfekt helg för oss, men nu är det fullt fokus mot Road America och att försöka göra något lika bra där, säger Linus Lundqvist.
– Jag har lärt mig att det kan vända snabbt i den här sporten, så jag tar verkligen ingenting för givet, men jag skulle ljuga om jag sade att vi inte siktar på en ny seger. Allt annat vore konstigt mot bakgrund av den fart vi har just nu.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 8

Sonsio Grand Prix at Road America
Road America (USA)

Fredag 10 juni
Fri träning 1: 22.25-23.40

Lördag 11 juni
Fri träning 2: 16.45-17.45
Kval: 19.45-21.00
Fri träning 3: 23.20-23.50

Söndag 12 juni
Race (55 varv): 18.50

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

 

STCC  – ny satsning 2023

2023 blir STCC världens första helt elektriska nationella touringcar-mästerskap och återvänder då till städerna. Det blir ett stadsrace i Helsingbort varje år fram till 2025. Bilarna blir de mest kraftfulla någonsin med 550 hästkrafter.

– Sedan STCC startades 1996 är elektrifieringen det enskilt viktigaste och största
steget framåt för såväl STCC som skandinavisk motorsport – vi skriver historia i dag,
säger Micke Bern, vd för STCC.

STCC har skrivit ett treårskontrakt med Helsingborg där en helt ny stadsbana
kommer att skapas centralt i hamnen. Redan nu är datumet för 2023 klart: 16-17 juni.
– Vi är oerhört glada över att kunna välkomna STCC till Helsingborg samtidigt som
de gör ett historiskt steg till elektriska tävlingsbilar. Detta är grundförutsättning för att
kunna genomföra tävlingen och något som passar väl överens med vårt arbete kring
omställningen till ett klimatsmart samhälle, säger Peter Danielsson (M),
kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Redan i dag är samtliga 12 bilar i första produktionsbatchen tingade och
mästarteamet Brink Motorsport samt nykomlingarna Exion Racing är två av teamen
som satsar fullt på STCC 2023. Fler team kommer att avslöjas löpande under året.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB