Ferrari: Vi tog fel beslut
avInför F1 i Baku 2022 erkänner Ferrari att teamet gjorde fel.
Att det var deras egna misstag som kostade Charles Leclerc segern i Monaco GP.
Den stora snackisen efter Monaco GP handlade om hur Charles Lecerc kunde missa segern och rasa ner till position fyra. Han själv kunde inte heller förstå vad det egentligen var som hände. Varför teamet tog inom honom för intermediates på varv 18 för att byta till intermediates? Han hade ledningen och han hade banposition.
Men teamet blev lite osäkert. Det valde att svara på det depåstopp som Sergio Perez och Red Bull gjorde två varv tidigare då han bytte till intermediates. Men det var ett felaktigt beslut, aktionen ledde till att Leclerc föll ner bakom Perez.
– Vi gjorde misstag i våra beräkningar och vi tog fel beslut, citeras Ferraris teamchef Mattia Biotto av motorsporttotal.
– Nu måste vi se vad som fick oss att göra de misstagen. Vi underskattade både farten på intermediatesen och den fart som våra motståndare hade.
Vi gjorde misstag
Nästa misstag kom ett par varv senare när stallet, efter mycket förvirring, kallade in Leclerc i depån påsamma varv som teamkollegan Carlos Sainz kom in. Det kostade mycket tid och Leclerc föll ner bakom Max Verstappen till plats fyra, en placering han höll in i mål.
– Vi skulle ha tagit in Charles tidigare, eller låtit honom försvara sin position på banan, erkänner Binotto.
Confusion then frustration for Charles 😖#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/KaAlH2NP5F
— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
Ferarri har tappat sitt flyt kampen om VM-titeln. Max Verstappen leder förar-VM med nio poäng före Charles Leclerc och Red Bull har även ledningen i konstruktörsmästerskapet.
Nu väntar en helt annan typ av stadsbana än den vi såg i Monaco. F1 i Baku 2022 betyder en tur till huvudstaden i Azerbajdzjan, med säsongens längsta raksträcka på 2,2 km där förarna kommer upp i närmare 350 km/timmen.
Här är en riktigt klassisk omkörning som vi också snackar om i podden, Plattan i Mattan, som kommer ut i morgon onsdag.
THREE cars. ONE move.@danielricciardo licked the stamp and sent it on the streets of Baku in 2017! 😛✉️#AzerbaijanGP #F1 pic.twitter.com/h3VJJJuIT7
— Formula 1 (@F1) June 5, 2022
I morgondagen får du en guide till Azerbajdzjan GP i Formel 1, men redan i dag får du tider och Pirellis däckval.
Tider för F1 i Baku 2022
Fredag:
Träning kl 13.00-14.00
Träning 2 kl 16.00-17.00
Lördag:
Träning 3 kl 13.00’14.00
Kval kl 16.00-17.00
Söndag 12 juni:
Race start kl 13.00.
Däckval F1 i Baku 2022
We head to Baku this weekend for the #AzerbaijanGP! A street circuit with its own personality, it combines rapid straights with narrow and technical sections.
Here’s everything you need to know 👇https://t.co/j0Mnh3gqQs#F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 @F1 pic.twitter.com/CI4fnNLrWZ
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) June 6, 2022
Snabba raksträckor, tajta kurvor och ett par väldigt tekniska partier som kurva nio i den gamla delen av staden. Banan är extremt snabb, Valtteri Bottas nådde upp till 378 km/timmen i en Williams år 2016 och till F1 i Baku 2022 väljer däcktillverkaren Pirelli de tre mjukaste gummiblandningarna.
– Nyckeln i Baku handlar om degradering, att hitta rätt balans mellan fram- och bakdäcken. De långa rakorna som kyler ner däcken, men du måste ha tillräckligt varma framdäck för att få rätt fäste, samtidigt får backdäcken inte bli för varma eftersom det är lätt att de överhettar, säger Pirellis motorsportchef Mario Isola.
– Det är alltså väldigt ojämn temeratur i däcken på den här banan, det är en väldigt speciell bana med ett par olika tekniska utmaningar och de är samma för alla.
Givetvis följer du kval och race med livekommentarer i Målservice F1.
I gårdagens blogg kunde du läsa om Max Verstappens tankar kring framtiden och varför han inte vill testa Indy 500.
Svenskkollen
Linus Lundqvist tog en dubbelseger från pole position när IndyLights tävlade i Detroit. Därmed drygade han ut ledningen i mästerskapet.
– Det har varit en helt perfekt helg, helt enkelt, säger Linus Lundqvist.
– Vi har haft det under kontroll från början till slut och jag har kunnat köra med ganska goda marginaler.
Han har nu ledningen med 84 poäng när IndyLights, precis som IndyCar, reser vidare till Road America i Wisconsin.
Dino Beganovic fortsätter att imponera. Efter två andraplatser på Paul Ricard i Frankrike har han nu utökat ledningen i Formula Regional European Championship till 63 poäng när fyra av tio deltävlingar är avklarade.
– Det är fantastiskt att kunna förlänga min pallsvit ytterligare och det är ganska otroligt att vi faktiskt aldrig varit sämre än tvåa i något av de här åtta första loppen. Det är mer än jag hade förväntat mig den här helgen, på en bana där vi tidigare inte har varit särskilt bra. Jag är både glad och stolt över teamet som äntligen lyckats knäcka koden här, och att lämna Paul Ricard med en pole position och två andraplatser känns väldigt skönt, säger Dino Beganovic.
Nästa deltävling körs på holländska Zandvoort om två veckor.