Startsida / Inlägg

Marcus Ericsson efter Indy 500: Satsar på att vinna IndyCar

av Anna Andersson

Det är inte ens en vecka sedan Marcus Ericsson från Kumla vann sitt livs seger i Indy 500.
Nu är han tillbaka i bilen. I Detroit där han vann sitt första lopp i IndyCar för ett år sedan.

Marcus Ericsson från Kumla
En galen vecka för Marcus Ericsson och hans flickvän Iris Tritsaris Jondahl (AP/TT)

31-åringen är van vid att leva ett liv i höga hastigheter, men den senaste veckan har inte bara gått undan. Den har gått i maxhastighet, dygnet runt. Efter segern i Indy 500 han varit på bankett, på presskonferenser, flugit privatplan till New York, öppnat börsen, kastat baseboll och stått på toppen av Empire State Building.
Han har haft fullt upp dygnet runt – och han har äntligen fått ett erkännande.

– Det har varit en tuff tid i IndyCar, jag har inte setts som en förare som kommit hit på meriter, mer som en som betalat för sig, men i fjol fick jag ett litet genombrott och fick visa att det finns talang. Nu har jag tagit ett steg till, säger Marcus Ericsson.

Marcus Ericsson från Kumla leder IndyCar

Marcus Ericsson från Kumla har gått via brittisk formelbilsracing, till ett antal säsonger i Formel 2, därefter till Formel 1 där han tävlat för Caterham och Sauber som sedan blev Alfa Romeo.  Han lämnade Formel 1 2018, kom till ett mindre team i IndyCar 2019, ett team som i dag är en del av McLaren. Redan under sin första säsong tog han en pallplats i Detroit och fick därefter chansen hos toppteamet Chip Ganassi Racing. I fjol vann han två lopp för stallet, ett i Detroit och ett i Nashville, och i år tog han stallets första seger i Indy 500 sedan 2012.

Då vann Dario Franchitti sin tredje seger i Indianapolis 500, numera är han förarcoach hos Chip Ganassi Racing. I lördags, kvällen innan årets Indy 500, satt han tillsammans med Marcus Ericsson och la upp en strategi för hur svensken skulle vinna världens största racingtävling.
Det lyckades.

– Jag följde den till punkt och pricka. Detta är det svåraste racet att vinna, det är så mycket som kan gå fel, på banan, i depån. Men i år kände jag att jag hade rutinen och bestämde mig för att åka med i topp fyra i 150 varv och bara ta hand om bilen för att ge mig själv de bästa förutsättningarna inför de två sista stinterna, berättar Marcus Ericsson.

– Jag visste att det skulle hända grejer då, för det för det alltid och då gäller det att ha sparat bil och bränsle.

”Vill vinna både Indy 500 och IndyCar”

Efter triumfen i Indianapolis leder Marcus Ericsson från Kumla nu IndyCar, men i Detroit väntar en helt annan typ av bana. Det är en stadsbana med 13 kurvor, det är hoppigt och ojämnt med hårda inbromsningar och snabba raksträckor. Det var där som Felix Rosenqvist kraschade illa för nästan exakt ett år sedan.

– Men är det någon bana jag ska komma till efter en sådan galen vecka är det Detroit. Jag har alltid kört bra där, säger Marcus Ericsson.

– Nu har jag satt mig i en så bra situation till årets mästerskap och den ska jag ta vara. Jag satsar på att vinna det också.
Det har ingen svensk förare klarat av tidigare. Kenny Bräck slutade tvåa i mästerskapet 1999, samma år han vann Indy 500. Däremot vann värmlänningen mästerskapet året innan.

En längre intervju med Marcus läser du här.

Han pratade också om sin seger i vår F1-podd, Plattan i Mattan.

Felix Rosenqvist tillbaka i Detroit

Rosenqvist tävlar för McLaren.

Felix Rosenqvist slutade fyra i Indy 500, vilket var hans bästa placering i år och han bästa placering i Indy 500. Nu väntar Chevrolet Detroit Grand Prix på den fysiskt ansträngande stadsbanan Belle Isle i Detroit. Tidigare har det varit två tävlingar under en helg i Detroit, i år är det bara en.

– Det känns verkligen som att vi är på rätt väg nu, säger Felix Rosenqvist.

– Indy 500 var ett perfekt genomfört race, och vi maximerade verkligen det paket vi hade. Det var en väldigt stor boost för hela teamet. Vi ser verkligen fram emot att bygga vidare på det i helgen i Detroit, en viktig tävling för oss och Chevrolet.

Det var i Detroit som han kraschade illa förra året, en otäck olycka som berodde på ett fel i bilen och han inte kunde påverka på något sätt.

– Vi vet alla vad som hände i Detroit förra året, men det är verkligen inget jag tänker på längre. Det typiska var att jag låg riktigt bra till i det racet innan kraschen. Det känns som att vi har ouppklarade affärer där och jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka till Detroit med de senaste positiva racen i ryggen.

Det senaste snacket nu handlar om Rosenqvists framtid hos McLaren. Stallet har gjort klart med Alexaner Rossi, som lämnar Andretti Autosport efter sju år. Då är frågan om Rossi blir den tredje bilen i stallet eller om han blir ensam kollega till Pat O´Ward, om nu inte O´Ward flyttas till McLarens team i F1.  Rosenqvist har ännu ingenting klart för 2023.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 7
Chevrolet Detroit Grand Prix
Belle Isle Detroit (USA)

Fredag 3 juni
Fri träning 1: 21.30-22.30

Lördag 4 juni
Fri träning 2: 14.30-15.30
Kval: 18.35-19.50

Söndag 5 juni
Warm-up: 16.15-16.45
Race (70 varv): 21.30

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB