Startsida / Inlägg

Stadslopp i Nice och comeback i Sydafrika!

av Anna Andersson

Formel 1 i Sydsfrika eller ett stadslopp i den franska kuststaden Nice? Det är två spännande rykten inför VM i F1 2023.

VM i F1 2023
Blir Charles Leclerc av mis sitt hemma-VM och får köra i grannstaden Nice istället? (TT)

Kalendern för F1 2022 finns här och av 22 lopp återstår nu tretton, fyra av dem innan augusti månad gör sitt intåg.
Men vad väntar sedan?
Från och med 2023 räknar F1 med att ha max 24 lopp under en säsong och F1-bossen Stefano Domenicali har klargjort att F1 kalendern ska omgrupperas till nästa år. Tävlingarna ska ingå i olika grupper beroende på vilken region de ligger i för att undvika onödiga och tidskrävande redor över Atlanten, både för förarna och miljöns skull.
– Tittar man på kalender så finns det vettigt att gruppera länderna efter världsdel, Asien USA eller Europa, säger Christian Horner till motorsporttotal.com.
– Tittar man på årets kalender, där man reser från Baku till Montreal och åker till Australien för en helg. Det är det dyraste man kan göra. Folk har förståelse för Stefanos tankar, men han kommer att möta utmaningar.

Las Vegas, Kina och Qatar i VM i F1 2023

Till VM i F1 2023 gör Qatar comeback, banan var med i VM 2021, då den ersatte Melbourne, och får nu en permanent plats. Nästa år väntar också ett stadslopp i Las Vegas, där tävlade Formel 1 under 1980-talet, men nu är det tänkt att det ska bli en helt annan show än vad det var då när F1 körde på en parkeringsplats. Dessutom räknar Kina och Shanghai med att komma tillbaka till kalendern 2023 och de senaste veckorna har det pratats om att Stefano Domenicali har varit i Sydafrika.
F1 tävlade på Kyalami, Johannesburg, mellan 1967 och 1993, men har numera inget lopp i Afrika.
– Det handlar om ett område som saknas i vår kalender, säger Domenicali.
Ytterligare ett projekt som Stefano Domenicali intresserar sig för är ett stadslopp i Frankrike. I Nice.

Enligt franska „L’Équipe“ har Domenicali sagt att han anser att det är ett ”otroligt projekt”. Men det skulle kunna betyda slutet för Frankrikes GP i Le Castellet och även för Monaco GP, ingen av de banorna har något kontrakt för nästa åt
– Allt jag kan säga är att vi kommer att veta mer om deras framtid i slutet av juli, säger Domenicali enligt Focus.

Domenicali har varit tydlig med att vissa klassiska banor kan behöva lämna sin plats i kalendern för nya marknader. F1 vill ha en kombination av historia, spännande geografiska lösningar, show och nya satsningar. Kan det betyda att Monaco har gjort sitt i F1?

Där pågår en diskussion, men det är många saker, framförallt kring marknadsföring, avgifter och rättigheter som måste lösas, läs mer i länken. Var 2022 det sista Monaco GP?

Här tävlar VM i F1 2023

– Abu Dhabi, Abu Dhabi: Yas Marina Circuit (till och med 2030)

– Azerbajdzjan, Baku: Baku City Circuit (till och med 2023)

– Australien, Melbourne: Albert Park Circuit (till och med 2035)

– Bahrain, Sakhir: Bahrain International Circuit (till och med 2036)

– Brasilien, Sao Paulo: Autodromo Jose Carlos Pace (till och med 2025)

– Kina, Shanghai: Shanghai International Circuit (till och med 2025)

– Storbritannien, Silverstone: Silverstone Circuit (till och med 2024)

– Italien, Imola: Autodromo Enzo e Dino Ferrari (till och med 2025)

– Italien, Monza: Autodromo Nazionale Monza (till och med 2024)

– Japan, Suzuka: Suzuka International Racing Course (till och med 2024)

– Kanada, Montreal: Circuit Gilles Villeneuve (till och med 2029)

– Qatar, Losail: Losail International Circuit (till och med 2032)

– Nederländerna, Zandvoort: Circuit Park Zandvoort (till och med 2023)

– Saudiarabien, Jeddah: Jeddah Street Circuit (troligen till och med 2023)

– Singapore, Singapore: Marina Bay Circuit (till och med 2028)

– Spanien, Barcelona: Circuit de Barcelona-Catalunya (till och med 2026)

– Ungern, Budapest: Hungaroring (till och med 2027)

– USA, Austin: Circuit of The Americas (till och med 2026)

– USA, Las Vegas: Las Vegas Street Circuit (till och med 2025)

Slutligen: USA, Miami: Hard Rock Stadium Circuit (till och med 2031)

Banorna som finns med 2022 – men saknar kontrakt för 2023:

– Belgien, Spa: Circuit de Spa-Francorchamps (till och med 2022)

– Frankrike, Le Castellet: Circuit Paul Ricard (till och med 2022)

– Mexiko, Mexico City: Autodromo Hermanos Rodriguez (till och med 2022)

– Monaco, Monaco: Circuit de Monaco (till och med 2022)

– Österrike, Spielberg: Red-Bull-Ring ( till och med 2022)

Korta nyheter

Red Bulls tänger av sin talang Juri Vips, mer om det läser du här.

Enligt Toto Wolff har Mercedes löst problemet med porpoising, det gjorde man i Barcelona, problemen i Monaco och Baku var bilarnas inställningar. De var för stela.
– Körbarheten över ojämnheter i marken och över curbsen är dålig. Det är det som förarna klagar över och det måste vi förbättra.

Nicholas Latifi har inte tagit några problem i år och har fått stryk av Alexander Albon. Han har en teori:
– Det finns tillfällen när jag har känslan av att min bil inte kan det som jag ser på hans data. Det är ingen skön känsla och något väldigt märkligt.

Missa nu inte Plattan i Mattan. Charles Leclerc tog en ny motor och därför reder vi ut vad som gäller med motorkomponenterna och alla dess bokstavskombinationer. Det har hettat till rejält mellan teamcheferna Christian Horner och Toto Wolff – varför och hur försöker Filip förklara.

Givetvis blir det även nedsnack och genomgång av: Sergio Perez svaga helg, Fernando Alonsos starka helg, Lewis Hamiltons glädje efter helgen, sympati för Haas, och sympatiavsaknad för Yuki Tsunoda.

Ha en fortsatt skön midsommarhelg!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Samuel Abrahamsson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB