Red Bull: ”Han är vårt problembarn”
avYuki Tsunoda, AlphaTauri, skäller på sitt team över radion.
Han är så oförskämd att Red Bull har anställt en psykolog till honom.
Yuki Tsunoda stöttas av Red Bull och fick 2021 chansen i systerteamet AlphaTauri, men väl där började problemen. Japanen hade inte riktigt räknat med vad som krävdes för att tävla i motorsportens kungaklass och fick snart flytta från Milton Keys, där Red Bull har ett centrum för sina juniorförare, till Italien där AlphaTauri har sin bas.
– Jag var en riktig slöfock. Efter träningen gick jag direkt hem, slog på playstation och slappade resten av dagen. Sedan blev allt väldigt stressigt under tävlingshelgen, först då började jag med mina förberedelser. Jag tror att det var för sent, sa han efter flytten till motorsporttotal.com.
AlphaTauri har problem med Yuki Tsunoda
Nu är det nästan ett år sedan han flyttade till Italien, men Red Bull har fortfarande inte fått ordning på sin 22-åring.
Under tävlingshelgen i Storbritannien låg han bakom den teaminterna kollisionen med Pierre Gasly, som ledde till att ingen av teamets bilar tog poäng och dessutom var anledningen till Max Verstappens kräftgång. En del från Tsunodas bil fastnade under Verstappens bil och vilket ledde till att VM-ledaren förlorade balansen i bilen och tappade mer än två sekunder per varv.
– Vi rörde vid varandra och det var mitt fel. Jag har bett om ursäkt, även till Pierre. Stallet var naturligtvis besviket, för vi hade kunnat ta poäng, men de försvann. Dessutom så orsakade jag skadan på Max bil, säger Tsunoda på presskonferensen inför Österrike GP.
– Men jag kan inte göra mer än säga förlåt. Det var en riktigt dålig helg från min sida.
Dessutom har Tsunoda väldigt svårt med sitt eget temperament. Han skäller så mycket på sina medarbetare att Red Bull behöver agera.
– Tack gode gud för att Max är lugn, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till Servus TV.
– Vårt problembarn är Tsunoda. Han exploderar över radion, du kan inte ens tro hur illa det låter. Det finns inte. Vi har anställt en extra psykolog som jobbar med honom, för han fortsatte att skälla i kurvorna också. Det hämmar hans prestation.
Inför helgens deltävling i Österrike ligger Tsunoda på plats 15, fem poäng efter sin kollega Pierre Gasly. Det är en missräkning för AlphaTauri, men den här helgen står extra många poäng på spel eftersom säsongens andra av tre sprintlopp avgörs i kväll.
Då delas det ut poäng till de åtta främsta förarna och resultatet i lördagens lopp sätter också startordningen för söndagens Grand Prix.
En guide inför Österrike GP i F1 hittar du här.
Korta nyheter
Veckans avsnitt av Plattan i Mattan, Sportbladets F1-podd handlar om den fantatsiska racingen på Silverstone, jag ger min syn på Ferraris strategi, eller snarare brist på strategi samt blottar mina usla kunskaper kring sågar och så snackar vi upp Österrike GP. Du hittar Plattan i Mattan här.
Det väntas bli rätt kallt i Österrike, med risk för regn under både fredag och söndag. Därför har tävlingsledningen bestämt att teamen får använda däckvärmare under natten. Däckvärmarna får hålla max 30 grader. Detta är ett undantagsfall för att undvika att däcken kyls allt för mycket under natten.
Här kan du läsa mer om Pirellis däckval inför Österrike GP i Formel 1.
Lewis Hamilton var länge med i kampen om segern på Silverstone och han är säker på att det blir vinster för Mercedes i år.
– Vi rör oss i rätt riktning. Det finns potential i bilen och med ännu lite mer hårt arbete kommer vi förhoppningsvis dit att vi får chansen att vinna ett lopp. Jag tror verkligen att vi kan ta en seger i år, säger han inför Österrike GP.
Charles Leclerc är besviken efter fjärdeplatsen på Silverstone och berättar att teamet har diskuterat strategin:
– Vi har tittat på den och det finns absolut saker som vi hade kunnat göra bättre. Ferrari låg etta och tvåa, men gick i mål som etta och fyra. Vi vet alltså vad vi gjorde fel.