Startsida / Inlägg

Red Bull avslöjar: Därför misslyckades Verstappen

av Anna Andersson

Onsdag och de är dags för en guide inför Österrike GP i Formel 1 2022, men först något annat.

Max Verstappen tappade segern – på grund av en förlorad bildel från en annan Red Bull.
Det bekräftar teamet.
– Det var ett race vi skulle ha vunnit överlägset, säger Helmut Marko.

Max Verstappen var bara sjua i Storbritannien och klagade länge på balansen. Teamet hittade inget fel – förrän loppet var över.

Max Verstappen och Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko (AP Photo/TT)

Då kunde de undersöka bilen och upptäcka vad som hade hänt, redan under varv elva.

– Det var när jag tog över ledningen, efter det att Carlos gjort en liten miss, som jag körde över en bit kolfiber i kurva fem, bekräftar Verstappen.
– Jag kunde inte svänga till vänster eller höger. Jag försökte att köra rätt över den, men istället förstörde den hela mitt golv.

Tappade downforce

Han hade kört över liten del från systerteamet AlphaTauri som var liggande på banan. Biten hade lossnat i samband med att AlphaTauris två förare, Yuki Tsunoda och Pierre Gasly, körde i hop tidgare under racet – och den kollisionen kostade Red Bull många poäng. Den var anledningen till att AlphaTauri inte tog några poäng på Silverstone och också till att Verstappen tappade möjligheten att vinna Storbritannien GP.

– Eftersom det kändes så illa så sa han till oss att det kändes som en skada på däcket, men det var ingen skada på däcken, säger även Red Bulls teamchef Christian Horner för motorsport-total.com.

– Det var en del från en av AlphaTauris bilar som han körde över på varv 11. Den fastnade under bilen och det kändes som om den bromsade bilen.

Red Bull avslöjar vad som hädne Max Verstappen

Helmut Marko, motorsportkonsult hos Red Bull, förklarar samma fenomen ingående för ServusTV:
– Max kunde inte styra, då utgår man i från att det är ett däckproblem och därför tog vi in honomi depå. I efterhand var det ett misstag eftersom han var så snabb och så irriterad när han kom till den punkt där han var tvungen att bromsa in för att det finns en hastighetsbegränsning så att han förstörde sina mediumdäck som egentligen var bra, säger Marko.

Enligt motorsportkonsulten det en del av bakvingen från Yuki Tsunodas bil som lossnat och satt fast under Verstappens bil, vilket gjorde att världsmästaren upplevde att det var en dålig balans i bilen och att den studsade fram.
– Den lilla delen hade satt fast sig på ett så idiotiskt sätt att han tappade runt 20 procent av sin maximala downforce, det gjorde att han tappade mellan en och två sekunder per varv, berättar Helmut Marko.

Problemet blev sedan ännu värre när Verstappen körde med de hårda däcken ocj bilen fick allt större skador.
– När jag klev ur bilen tittade jag direkt under bilen, på golvet och där, på vänster sida, var allt trasigt. Allt var borta, förklarar Verstappen.
– I slutändan, med tanke på hur stora problem vi hade, var en sjundeplats på Silverstone riktigt bra.

Nu lämnar vi F1 på Silverstone, där Sainz tog sin första seger, Mick Schumacher sina första poäng och Vettel testade e-bränsle. Istället går vi vidare till helgens F1, i Österrike och på Red Bull Ring, där Zhou, trots den svåra olyckan, räknar med att tävla. Vill du höra mer om det – missa inte Plattan i Mattan som släpps i dag. Där vi snackar ner Storbritannien GP och upp Österrike GP.

Guide inför Österrike GP i Formel 1 2022

Bana: Spielberg – Red Bull Ring

Helgens tider hittar du här.
Längd: 4326 m (71 varv)
Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad)
Kurvor: 9 (2 vänster, 7 höger)
Avstånd till första kurvan: 323 m
Kurvor över 250 km/timmen: 2 (T4, T7)
Kurvor under 100 km/timmen: 2 (T2, T3)

Depåraka: 290 meter (Vid en hastighet på 60 km/tim tar sträckan 13,1 sekunder)

Däckslitage: Lågt

Bromsslitage: Högt
Bromszoner: 6 (3 hårda)
Högsta fart (utan DRS): 310 km/timmen
Lägsta fart: 67 km/timmen.
Vinnande strategi 2021: 2 depåstopp ( medium/hard/hard under lopp två, men den mest valda strategin var 1 depåstopp)

Segrar från pole position: 6
Vinst från högsta startposition: Max Verstappen från startplats 4 2018.
Första segrare år 2014: Nico Rosberg, Mercedes (Felipe Massa hade pole position)

Statistik inför Österrike GP i Formel 1 2022

2021 genomfördes två GP-lopp på Red Bull Ring – därför är det dubbla placeringar

Topp 4 i kvalet
1. Max Verstappen, Red Bull
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lando Norris, McLaren
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sergio Perez, Red Bull
3. Lando Norris, McLaren
4. Sergio Perez, Red Bull
4. Lewis Hamilton, Mercedes

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:2.939 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2020)
2021: 1:3.720 (Max Verstappen, Red Bull)
2021: 1:3.841 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 1:19.273 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:2.939 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2019: 1:3.003 (Charles Leclerc, Ferrari)

Förarna med flest pole position:
Lewis Hamilton (3)
Valtteri Bottas (3)
Max Verstappen (2)
Charles Leclerc (1)
Felipe Massa (1)

2021 – topp 4

1. Max Verstappen, Red Bull
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Lando Norris, McLaren
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Sergio Perez, Red Bull
4. Lewis Hamilton, Mercedes

Fem senaste vinnarna:
2021 Max Verstappen Red Bull
2021 Max Verstappen Red Bull
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2020 Valtteri Bottas Mercedes
2019 Max Verstappen Red Bull

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:5.619 (Carlos Sainz, McLaren, 2020)
2021: 1:6.200 (Max Verstappen, Red Bull)
2021: 1:7.058 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:5.619 (Carlos Sainz, McLaren)
2020: 1:7.475 (Lando Norris, McLaren)
2019: 1:7.475 (Max Verstappen, Red Bull)

Förarna med flest vinster:

Max Verstappen (4)
Lewis Hamilton (2)
Valtteri Bottas (2)
Nico Rosberg (2)

Omkörningar:

2020: 22
2019: 42
2018: 30
2017: 12
2016: 66
Statistik Österrike GP i Formel 1

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB