Vettel: Hålla vår historia vid liv
avDet är racevecka igen och det är dags för Österrike GP i F1 2022, men först en notering från Storbritannien.
Sebastian Vettel körde Nigel Mansells ikoniska bil inför F1 på Silverstone.
Med ett klimatneutralt bränsle.
– Men den här tekniken kan vi hålla vår historia vid liv, förklarar den fyrfaldige världsmästaren.
Nigel Mansell? Not this time, although we don't for one SECOND doubt that Vettel wouldn't suit that moustache.
But here he is on track in the Williams FW14B, running on carbon-neutral fuel! #BritishGP | #F1 pic.twitter.com/KcwVjUTzey
— The Race (@wearetherace) July 3, 2022
Inför Storbritanniens GP körde Sebastian Vettel den Williams från 1992 som Nigel Mansell vann med på Silverstone samma år. Vettel ropade själv in bilen på en auktion år 2020 och när han insåg att det fanns en möjlighet att köra bilen på Silverstone så ville han sätta ett statement.
Han valde att köra bilen med CO2-neutralt bränsle, helt utan att lämna något CO2-avtryck men utan att göra några förändringar på motorn.
– Vi lämnade allt som det var, förklarar Vettel på sin hemsida, sebastianvettel.de.
Vettel kör CO2-neutralt – en väg för Formel 1?
E-bränsle tillverkas av el, vatten och koldioxid och utvecklingen startade redan 2009, det är koldioxidneutralt och fossilfritt. Bokstaven e står för erneuerbar, som betyder förnyelsebar på tyska. Ett av de stora utmaningarna som måste lösas är att framställningen av e-bränsle fortfarande drar väldigt mycket el och för att produkten ska bli fossilfri krävs det förnybar el.
– Som vindkraftsparker till havs i Danmark, sol i Sahara eller värmeenergi på Island, säger Vettel.
Förbränningsmotorer som drivs av e-bränslen är dock mindre effektiva än klassiska elbilar, men ändå ett alternativ till fossila bränslen och F1 letar efter alternativ till 2026 när det nya motoreglementet ska introduceras.
– Detta bevisade att vi kan väcka känslor med ljud och vi kan göra det på ett ansvarsfullt sätt och det är viktigt för mig, säger Vettel som arbetar för en klimatsmart framtid.
– När iden att vi skulle köra med Nigels bil föddes funderade jag över vilket som är det bästa sättet att göra det på och jag är väldigt stolt över att vi lyckades genomföra detta.
Nu vänder vi fokus mot Österrike GP och Red Bull Ring.
Tider till Österrike GP i F1 2022
Fredag:
Träning kl 13.30
Kval kl 17.00
Lördag:
Träning kl 12.30
Sprint kl 16.30
Söndag:
Österrike GP i F1 2022 startar klockan 15.00
Däckval Österrike GP i F1 2022
F1 har lämnat England för Österrike GP och det handlar om en 4,3 km kort bergochdalbana med endast nio kurvor. I fjol var det två race veckorna efter varandra och till Österrike GP i F1 2022 har Pirelli valt samma gummiblandningar som till det andra loppet 2021.
Det handlar om C3, C4 och C5 för att försöka minska däckens degradering och öka antalet omkörningar. I fjol var den vinnande strategin två depåstopp (medium, hårda, hårda), men nu är däcken annorlunda jämfört med hur det var för ett år sedan.
Eftersom det är sprinthelg får varje förare 12 set däck, istället för 13, två hårda, fyra medium och sex mjuka set däck.
Efter tävlingshelgen stannar Alpine, McLaren, Red Bull och Williams kvar på Red Bull Ring och genomför ett däcktest inför 2023. McLaren och Williams testar i två dagar, de andra stallen under en dag.
– Asfalten på Red Bull Ring erbjuder ganska lågt grepp vilket gör att vi väljer de tre mjukaste gummiblandningarna. Vi vill fokusera på showen, på en bana som historiskt sett har gett oss spännande lopp, säger Pirellis motorsportchef Mario Isola.
Han påtalar att valet av gummiblandningar bör kunna ge flera olika strategier och under söndagens race.
The second Sprint weekend of the season takes places this weekend at the #AustrianGP! 🇦🇹
Everything you need to know is right here 👉 https://t.co/tNy7Cn35qZ#F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 @F1 pic.twitter.com/Pwlvr1q6q8
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) July 4, 2022
När vi är inne på Red Bull, Max Verstappen är redo för Drive to Survive säsong 5. Mer om det läser du här.