Ferraris interna kamp – fördel Red Bull
avCarlos Sainz och Charles Leclers bjöd på en tuff fajt – mot varandra.
– Vi tackar och tar emot, säger Red Bulls Helmut Marko efter sprinten inför Österrike Grand Prix i F1.
Max Verstappen tog starten av sprinten inför Österrikes GP. Han kunde omgående skaffa sig en tillräckligt stor lucka eftersom Ferraris båda förare hade fullt upp med den interna kampen. Carlos Sainz, som statade från position tre, körde om sin kollega Charles Leclerc i kurva ett, men Leclerc tog tillbaka övertaget i kurva tre. Fajten mellan dem båda fortsatte, samtidigt som Max Verstappen drog ifrån och försvann utom DRS-möjligheter för Ferraris förare och säkrade segern.
– Det verkar som om Ferrari absolut vill att Red Bull ska bli världsmästare, säger den tidigare F1-föraren Ralf Schumacher som numera är expert hos Sky.
Han får medhåll av Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko:
– Jag måste säga att Ferrari hjälpte oss genom att deras förare fajtades mot varandra, sa han till Sky
– När de slog mot varandra kunde Max enkelt köra till sig ett försprång på två sekunder och det kunde han sedan förvalta på ett suveränt sätt.
Red Bull tackar Ferrari för hjälpen
Red Bull njuter av övertaget och det faktum att Max Verstappen varje vecka tycks öka försprånget i kampen om VM-titeln och att han nu har sin kollega Sergio Perez som tvåa i VM, samtidigt som Ferrari låter sina båda förare fajtas mot varandra och i förlängningen också ta poäng av varandra.
Onboard with Sainz and Leclerc at the start ⚔️#AustrianGP #F1Sprint pic.twitter.com/M2fU13PZPQ
— Formula 1 (@F1) July 9, 2022
Efter kvalet var stämningen mellan de två Ferrariförarna spänd, Leclerc som ligger trea i VM och Sainz som vann senast växlade knappt en blick när de tog i hand efter sprinten inför i Österrike GP i F1.
Leclerc var tydlig med vad som gällde efter den teaminterna duellen under inlendingen av loppet.
– Jag var tvåa och försökte bara att hantera mina däck till dess att loppet var över. Det räckte ändå inte till att köra om Max, sa han på presskonferensen efter loppet.
– Men GP-loppet blir det ännu viktigare att hantera däcken och det som vi höll på med i dag har vi inte råd att göra i morgon.
Därefter fick han frågan om han och Sainz behöver en annan order under ett Grand Prix, jämfört med vad som behövs under ett sprintlopp.
– Det vet jag inte, det är inte vi som bestämmer. Det är Mattia.
Han syftar på stallchef Mattia Binotto.
– Vi måste bara säkerställa att vi är närmare Max i början och i slutet av stinterna, säger Sainz
– Vi båda två måste försöka att göra livet så svårt som möjligt för Max och vi måste ge allt eftersom Max leder mästerskapet stort.
Mer om detta läser du i gårdagens blogg.
Korta nyheter Österrike Grand Prix i F1
Sebastian Vettel lämnade förarmöte i fredags, enligt FIA var han inte en tillräckligt bra förebild.
– Vettel lämnade förarmötet utan tillåtelse, förklarar FIA,
– Det är inte tillåtet för förarna att lämna mötet när de vill. Det bryter mot reglerna som säger att förarna måste vara på plats under förarmötet.
Därför varnas han och riskerar böter på 250 000 kronor, om han inte bryter mot regeln igen så behöver han inte betala böterna.
– Jag tror att förarna var irriterade över den debatt som pågick. Det handlade om var linjen för depåinfarten fanns någonstans, säger Mercedes teamchef Toto Wolff och berättade vidare
– De ägnade sig åt ämnen som inte ens fanns med på en lista med de 50 mest prioriterade ämnena.
Enligt däckleverantören Pirelli är den bästa strategin för eftermiddagens race ett depåstopp, att gå från medium till hårda däck.
Dags att ladda för race? Lyssna på vår podd, Plattan i Mattan, där snackar vi ner Storbritannien GP, diskuterar Ferraris strategi och snackar upp Österrike GP. Väl mött!
Vill du ha en guide och statistik inför racet hittar du det här. Missa inte heller vår liverapport från Österrike GP i F1. Du hittar den här, på målserice Formel 1.