Nu kan Marcus Ericsson avgöra IndyCar
avFem tävlingar på fyra helger. Nu kan racerföraren Marcus Ericsson avgöra titelkampen i IndyCar.
– Nu är det väldigt viktigt med bra race och poäng, säger han.
Tack vare sin seger i Indy 500 leder den tidigare F1-föraren IndyCar när nu åtta deltävlingar återstår. Fem av dem avgörs under en månad och den första av dem på en hoppig stadsbana i Toronto där IndyCar nu är tillbaka efter två års pandemifrånvaro.
– Jag hade lite otur i det racet och blev påkörd. Då hamnade jag fyra varv bakom ledarna för att vi var tvungna att reparera bilen, minns Ericsson som tävlar för mästarteamet Chip Ganassi Racing.
– När jag kom ut på banan var jag snabbast av alla. Jag körde det snabbaste varvet så det känns som en bana där jag lyckades hitta runt i slutet av den racehegen. Det tar jag med mig. Jag har kört simulator i veckan för att få tillbaka känslan för banan.
Racerföraren Marcus Ericsson i titelkamp i IndyCar
Tack vare ett sju topp tioplaceringar och den överraskande segern i det klassiska ovalracet Indy500 tidigare i år, där dubbla poäng delas ut, leder Marcus Ericsson det amerikanska formelbilsmästerskapet. Poängberäkningen skiljer sig från Formel 1. I IndyCar får samtliga bilar som tar sig i mål poäng och en racevinnare kan tjäna upp till 54 poäng, lite beroende på om hen har tagit pole position och hur många varv som hen har lett loppet.
Det betyder att 270 poäng står på spel de kommande fyra veckorna och lär avgöra årets mästerskap.
Ericsson leder IndyCar inför avgörandet
Inför tävlingen i Toronto ligger Marcus Ericsson 20 poäng före Penskes Will Power och 34 poäng före Josef Newgarden som också kör för Penske. Båda förarna har erfarenheter av att vinna mästerskapet, medan Marcus Ericsson kan bli den första svensken på 24 år att vinna titeln i IndyCar.
Då hette segraren Kenny Bräck.
– Vi går in i en väldigt hektisk tid på säsongen med fem tävlingar på fyra helger. Det är väldigt viktigt för mästerskapet att ha bra racehelger och ta bra med poäng. Så jag är superladdad och fokuserad, fortsätter Ericsson.
– Stadsbanan i Toronto är typisk för IndyCar, den är hoppig och ojämn. Det är olika underlag i olika kurvor och olika curves (kantstenar) överallt. Det är en verklig klassisk IndyCar bana som jag gillar. Jag gillar den typen av utmaningar, jag har trivts bra på den typen av stadsbanor genom åren och jag tycker att vi har bra chanser som team. Vår största styrka som team är på just hoppiga stadsbanor. Jag tror att den kommer att passa oss bra.
•Vilka konkurrenter ser du som tuffast den här helgen?
– Som vanligt kommer Penskebilarna att vara snabba. Power och Newgarden ligger närmast bakom mig i mästerskapet och Scott McLaughlin vann senast. Mina teamkollegor Scott Dixon och Alex Palou kommer också att köra bra. Det blir en tuff helg. Sedan brukar Colton Herta vara snabb på stadsbanor och jag tror att det är dags för Felix Rosenqvist att ta sin första pallplats i McLaren. Tror att det finns en stor chans att han gör det. Han har visat en väldigt god form här på senare tid.
– Jag ser fram emot det, detta blir en rolig helg.
Korta nyheter
Vad händer kring Alex Palou? Var ska han köra nästa år? Två team hävdar att han är klar för dem. Mer om veckans stora skandal i IndyCar och vad det kan betyda för Felix Rosenqvist samt tiderna för helgens deltävling i Toronto hittar du här.
Vi har tryckt Plattan i Mattan och precis som varje vecka snackar vi Formel 1 i Sportbladets F1-podd. I veckan handlar det om nedsnack av Österrikes GP, Sebastian Vettel, rostade hästar och jagande tjurar. Lagom lättsamt för hängmattan eller promenaden. Följ oss du med!
Apporop Sebastian Vettel. Enlgit tyska ”Auto, Motor und Sport” lämnade han förarmötet inför Österrike GP för att Fernando Alonso inte gav sig i sin diskussion kring varför han bestraffades under Kanada GP. Alonso ansåg att han bestraffades för att han förflyttade sig framför Valtteri Bottas i kamp om en placering, men att Charles Leclerc gjorde samma sak mot Lewis Hamilton, men slapp undan en bestraffning. Enligt den erfarna journalisten Michael Schmidt känner flera förare att tävlingsledarna Eduardo Freitas och Niels Wittich inte bryr sig om förarnas åsikter. Alonso försökte därför förklara sin syn på saken under en väldigt väldigt lång tid.
Vettel tyckte inte att diskussionen ledde till någonting och tog för mycket tid så han lämnade mötet. Och drabbades av villkorliga böter på 250 000 kronor med motiveringen att han var en dålig förebild när han hanterade situationen på det sättet. Gör han samma sak en gång till i år måste han betala böterna.