Startsida / Inlägg

Ericssons kritik mot Ferrari

av Anna Andersson

Ferrari var starka under fredagen, kvalade bra och startade som tvåa och trea i Ungern GP i F1. Ändå lyckades teamet kasta bort alla möjligheter till en seger.
Det blev inte ens en pallplats – samtidigt som Max Verstappen vann från tionde startruta.

Ungern GP F1
Ferrari stallchef Mattia Binotto har mycket att fundera över (TT)

Ferraris helg i Ungern var en mardröm. Under fredagen strålade solen, det var 55 grader i asfalten och deras bilar såg riktigt starka ut. När det väl var dags för Ungern GP i F1 2022 var väderförhållandena helt annorlunda. Det var mulet, kyligt och bara 21 grader i asfalten.

Det var som natt och dag, det som fungerade under fredagen var inte i närheten av att fungera under söndagen.

Lägg där till att Ferrari återigen tog ett felaktigt beslut, något som bland annat den förre F1-förare Marcus Ericsson kritiserade:

– Hur lyckas Ferrari hela tiden strula till sina lopp på ett eller annat sätt? Galet, frågar han på twitter.

Kritiken mot Ferrari efter Ungern GP i F1

Vi går tillbaka och kikar på vad det var som egentligen hände under Ungern GP i F1. Max Verstappen startade sin Red Bull med mjuka däck från den tionde rutan och jagade sig upp genom fältet. Racet hade satt sig rätt bra och i täten handlade det i första hand om Ferrari – men Red Bull såg möjligheten att göra en undercut till det andra depåstoppet på det 39 varvet och tjäna ett par placeringar. De valde mediumdäcken till Max Verstappen under det andra depåstoppet och den regerande mästaren lyckades ta sig förbi George Russell, Mercedes i samband med däckbytet.

Ferrari valde att svara på Red Bulls taktik, men Charles Leclerc hade startat på mediumdäck, bytt till mediumdäck i det första depåstoppet och behövde göra ett annat däckval. Eftersom Ferrari svarade redan på det 40:e varvet fanns det inget alternativ. Det mjuka däcket hade inte klarat sig till målgång – alltså valde man det hårda däcket.

Det lyckades inte alls. Redan på det 41:a varvet körde Verstappen om Leclerc och trots att han gjorde en snurr på 360 grader på det 43:e varvet lyckades han hämta in Leclercs försprång och köra om honom en gång till i kurva ett på varv 45. Därefter var det en enkel körning mot segern.
Grunden till detta var Ferraris byte till hårda däck. Det var ett fatalt misstag. Ett misstag som Haas med Kevin Magnussen gjorde tidigare under loppet och som även Alpines förare straffades för.

Ändå valde Ferrari att göra just så.
– Jag fattar inte att de såg det, säger F1-experten Johnny Herbert till Sky.

– Jag förstår inte. Detta var det absolut dummaste beslut de kunde ta.

”Dummaste beslutet”

Ungern GP i F1
Max Verstappen tog ännu en seger och ökade ledningen i mästerskapet. (TT/ AP)

Charles Leclerc var ingenstans på sina hårda däck och tvingades göra ett depåstopp till. Han slutade sexa. I ett race som han och kollegan Carlos Sainz hade kunnat vinna dubbelt.
Plats fyra och plats sex för Ferrari – samtidigt som Max Verstappen vann i sin Red Bull. Det är en mardröm för Ferrari.

Alternativet hade varit att låta honom ligga kvar på mediumdäcken ett par varv till, alltså förlänga stinten, för att sedan avsluta på de mjuka däcken, den plan som Lewis Hamilton och Mercedes valde och till slut gav dem plats två.
– Vi hade inte den fart som vi hade förväntat oss, säger Ferraris teamchef Mattia Binotto till Sky.
– Oavsett vilka däck vi hade, mjuka, medium eller de hårda underpresterade bilen. Kanske var det väderförhållandena som gjorde skillnaden? Det var betydligt kallare än i fredags. Bilen fungerade inte alls och det är första gången på 13 lopp som den inte varit så bra som vi hade räknat med. Nu måste vi analysera och dra slutsatser av det som har hänt.

Mer om Ungern GP i F1 läser du här.

Ungern GP i F1 – svåra förhållanden

Oavsett väderförhållanden eller andra omstämndigheter, inom F1 och alla andra idrotter också för den delen, så måste man ha materialet för att genomföra den valda strategin i kombination med en stor flexibilitet. Man måste lära sig av det händer, byta strategi när det behövs och snabbt ställa om för att ta rätt beslut om förutsättningarna förändras.

Det är skillnaden mellan vinst och förlust.

Red Bull och Max Verstappen visade återigen att man är mästare på den saken. Mercedes följer efter i samma spår, men Ferrari….
Räcker sommaruppehållet för att få teamet att jobba tillsammans och lära sig av sina misstag? Just nu skiljer 80 poäng mellan Max Verstappen och Charles Leclerc och det ärbara nio lopp kvar av säsongen.
En annan intressant tanke att ta med sig från Ungern är att det nu är tre team som fajtas om segrar. Så har det inte sett ut tidigare. Det går inte bara att koncentrera sig på en motståndare, för det är två till som kan ta både pallplatser och segrar.
Det känns hoppfullt inför hösten.

Här är en kalender för F1 2022.

•••

Det är inte kul att ha ordet Alfa, eller Alpha  sitt namn. Noll poäng för Alfa Romeo för fjärde loppet i rad och och ännu en nolla för Alpha Tauri, för femte loppet ir ad.

Det är tungt. Riktigt tungt.

Ny vecka och även om det inte är F1 på ett tag så kommer F1-bloggen att leverera, snack, nyheter och annat. Så in och kolla varje dag. Dessutom kommer vår F1-podd, Plattan i Mattan, ut varje vecka. Vi kommer att snackla ner den första delen av säsongen under denna vecka och därefter följer två speialavsnitt med spännande gäster.

Missa inte det.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB