Dino Beganovic exklusivt – om vägen mot Formel 1
avDino Beganovic tillhör Ferrari och deras akademi. Han leder mästerskapet, ser Formel 3 som nästa steg, följt av Formel 2. Och sedan?
– Planen är Formel 1 om max fem år, säger han.
Det skulle betyda att det finns en svensk förare i F1 senast år 2027.
Dino Beganovic tillhör Ferrari Driver Academy. Han är första svensk i Ferraris förarakademi. Han är en av nio förare som stöttas på sin väg mot F1 och i gruppen ingår två kvinnliga förare, samt Arthur Leclerc, lillebror till Charles Leclerc och även Mick Schumacher, som redan kör sin andra säsong i Formel 1.
– Det är ju dit jag vill, sedan får vi se hur lång tid jag behöver i de olika klasserna, säger Dino Beganovic.
I veckans avsnitt av Sportbladets F1-podd, Plattan i Mattan, ger han en unik inblick av hur han tog sig hela vägen till Ferraris fabrik i Maranello, hur han tränar, lever och jobbar för att bli näste svenske förare i Formel 1.
Dino Beganovic tillhör Ferrari Driver Academy
I år har han dominerat F3-serien Formula Regional European Championship by Alpine och målsättningen är att sedan klättra vidare på den stegen mot racingens kunga klass och ta sig hela vägen upp med hjälp av Ferrari. Det är samma väg som Charles Leclerc och Mick Schumacher har vandrat, men även F1-förare som Sergio Perez och Lane Stroll har tidigare varit en del av Ferrari Driver Academy.
– Det handlar mycket om att lära sig av de misstag man gör och inte göra samma miss två gånger. Så har det gått betydligt bättre i år, säger 18-åringen från Linköping.
Dino Beganovic har tillhört Ferrari Driver Academy sedan år 2020. Du hör hela intervjun i ”Plattan i Mattan” och Dino berättar bland annnat om
vilka råd han gav Charles Leclerc och Carlos Sainz.
vad han gör när han inte är i Ferraris fabrik.
vilken kontakt han har med F1-stallet.
hur han lyckades få drömchansen hos Ferrari.
Formel 1 – Alpine vs Piastri och McLaren vs Ricciardo
Intresset för F1 ökar, sett till besökarna på läktaren och i Paddock club. Under det andra kvartalet 2022 ökade Formel 1 omsättningen med 49 procent jämfört med året innan. VId båda tillfällena kördes sju GP-lopp under.
Soppan mellan Oscar Piastri, Alpine, McLaren och Daniel Ricciardo går vidare. Efter Ungerns GP ska McLarens teamchef Andreas Seidl ha meddelat Ricciardo att hans tid i teamet är över och att han måste hitta ett nytt team, om han vill fortsätta i Formel 1.
Det kan möjligen bli Alpine, men Alpine å andra sidan kommer att kämpa för Oscar Piastri. Alpines stallchef Otmar Szafnauer säger till Reuters att stallet, med största sannolikhet, kommer att stämma Piastri och ta upp saken i en domstol. Szafnauer kontaktade F1:s Contract Recognition Board (CRB) förra veckan:
– Om CRB säger att ”din licens är bara giltigt för Alpine” och sedan svarar han (Piastri) ” det är bra men jag kör aldrig för dem, jag tar en paus under ett år ”, då måste du gå till högsta domstolen för att få ersättning, säger stallchef Szafnauer till Reuters.
Alpine har investerat en hel del i Piastri som varit utvecklingsförare hos teamet de senaste åren och vill inte släppa honom gratis.
•••
Sommaruppehåll för F1 och abstinens? Denna vecka går det att få lite F1-känsla i Göteborg i alla fall. Den 11-13 kör Peroni Nastro Azzurro 0,0% och Aston Martin Aramco Cognizant Formel 1™ Team ett event på Trädgår’n. Det utlovas teamradio, motorljud och garagedoft för den som har vägarna förbi.
•••
F1 har uppehåll till och med den sista helgen i augusti, men i IndyCar går mästerskapet in i ett avgörande. Där pågår nu en het debatt mellan bland annat Marcus Ericsson och Romain Grosjean