Prins Albert försöker rädda Monaco GP
avMonaco GP kan lämna från F1.
Då kliver prins Albert in i förhandlingen.
– Fursten är väldigt involverad och det ger mig förhoppningar eftersom jag anser att Monaco GP måste behålla sin plats i Formel 1, säger Nico Rosberg.
Det är ett antal klassiska Grand Prix som riskerar att ramla bort från F1-kalendern till nästa år. Ett av dem är Frankrike GP, ett annat är Spa-Francorchamps där Formel 1 tävlar om ett par veckor, ett tredje Monaco GP och ett fjärde Österrike GP. Både Monaco GP och Belgien GP fanns representerade när F1 startade år 1950 och är två klassiker, men förhandlingarna går långsamt.
Formel 1 genomför i år 22 lopp, men vill ha 24 lopp i VM i F1 2023 och närmare 20 av dem redan bekräftade. Då handlar det bland annat om tre i USA, två i Italien, en comeback i Qatar och eventuellt i Kina om deras covidpolitik tillåter. Det pratas också om en comeback i Sydafrika. Hela kalendern till VM i F1 2023 hittar du här.
Monaco GP kan lämna från F1
Monaco GP kan lämna F1 redan till 2023 och det skulle det vara en stor förlust för furstendömet. Dels eftersom racet fortfarande har en hög status, men också för att Monacos automobil club har fina ekonomiska privilegier, utan att betala någon större summa till F1 för att få lov att arrangera loppet.
Just ekonomin och privilegierna är en stor tvistefråga och nu blandar sig prins Albert II i samtalen. Det bekräftar Nico Rosberg, tidigare världsmästare i F1 som har vunnit Monaco GP i F1 och som även bor i landet.
– Prins Albert engagerar sig i samtalen eftersom automobilklubben behåller sin hårda linje, säger Rosberg till motorsporttotal.com.
– Det behövs en medlare, som för människor samman. I detta fall handlar det om Formel 1 och automobilklubben.
Ett av de stora problemen är att Monacos automobilclub sålde reklamplatser till den schweiziska klocktillverkaren TAG Heuer, samtidigt som Rolex är officiell sponsor till Formel 1. Det gillar inte Liberty Media, som äger rättigheterna till Formel 1.
– Monaco GP måste behålla sin plats, säger Nico Rosberg.
– Det är racinghistoria och ett av årets mest glamourösa lopp. Det måste finnas en plats för det. Samtidigt måste Monaco komma F1 till mötes, där finns sponsorer som är direkta konkurrenter till officiella samarbetspartners för VM i F1 och det är naturligtvis svårt. Där måste man hitta en medelväg.
Lämnar Daniel Ricciardo McLaren
Vad händer med Daniel Ricciardo? Enligt flera olika tyska medier har McLaren nu meddelat honom att han måste leta efter ett annat stall till F1 2023.
Detta är dock inte bekräftat från McLarens sida.
Ricciardo har tagit 19 poäng på 13 lopp, hans kollega Lando Norris har tagit 76 och en pallplats i år.
– Årets McLaren är säkerligen en av de svåraste bilarna som jag har kört, säger Ricciardo som anser att året bil är väldigt vindkänslig.
– Det finns varv när jag får ihop det, men ett par varv senare så tappar jag fyra tiondelar. Det är inte så lätt att ta sig från punkt ett till punkt två. Det finns alltid svårigheter och det är rätt komplicerat.
Formel 1 är inne i sitt sommaruppehåll nu och nästa deltävling avgörs i Belgien den sista helgen i augusti. Här kan du se hur kalendern för F1 ser ut hösten 2022.
IndyCar – tappade Marcus titeln?
Vädret sköt uppstarten av Big Machine Music City Grand Prix och det blev ett långt, uttdraget och kaotiskt lopp. Det var otaliga krascher och åtta gulflaggssituationer innan loppet rödflaggades med fyra varv kvar. Felix Rosenqvist hanterade det bäst av svenskarna gjorde en bra omstart och avancerade från plats nio till sju.
– Det där var ett race man kommer minnas att man kört. Det var så mycket som hände hela tiden, och på något sätt lyckades jag gå relativt helskinnad genom allting. Bara det kändes som en bedrift idag, säger Felix Rosenqvist.
– Fartmässigt hade vi mer potential, men som loppet utvecklade sig blev det ett lotteri. Teamet gjorde ett bra jobb som fick ut mig på nya däck på slutet och vi kunde ta ett par platser där. Ett väldigt speciellt race.
För Marcus Ericsson var det ett tungt race, för ett år sedan vann han kaosracet i Nahville nu kan han mycket väl ha förlorat mästartiteln. Han hade en åttondeplats som bäst, men tappade i samband med en gulflagg.
Vid omstarten tog han sig förbi Romain Grosjean och Colton Hera, men därefter blev det stökigt. Ericsson blev påkörd bakifrån och fick problem med växeldisplayen. Efter ytterligare en gulflagg kraschade Grosjean in i väggen efter en incident med Josef Newgarden och loppet flaggades rött.
I den situationen avancerade Rosenqvist, medan Ericsson fick stopp på bilen och fick aldrig i gång den igen. Han slutade på plats 14 och var en av 12 bilar som inte tog sig i mål Ericssons kollega Scott Dixon vann till slut loppet och tog sig förbi Ericsson i sammandraget. Nu återstår tre lopp av säsongen, nästa lopp körs på ovalen i Gateway om två veckor.
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 14/17 race
1: Will Power (AUS), Penske, 450 p.
2: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 444 p.
3: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 438 p.
4: Josef Newgarden (USA), Penske, 428 p.
5: Alex Palou (ESP), Ganassi, 417 p.
—
9: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren SP, 325 p.