Startsida / Inlägg

Nya reglementet klart – vägen öppen för Porsche

av Anna Andersson

Nu kan Porsche tävla i F1.
FIAs världsråd har satt det nya motorreglementet för 2026 och F1-bloggen går igenom vad det betyder.

Ny motorpartner för Verstappen ? (TT)

Volkswagens koncern har länge varit intresserat av Formel 1 och nu är det klart Audi och Porsche kan tävla i F1, om de vill. FIA:s världsråd har satt reglerna för det nya reglementet 2026. De skriver bland annat att det ska vara ”attraktiv och skapa möjligheter för ytterligare tillverkare att konkurrera inom sporten”.

Även i framtiden kommer F1 att satsa på hybridmotorer och bränslet ska vara 100 procent hållbart. Kraften kommer till 50 procent från förbränningsmotorn, i övrigt är det elmotorn som arbetar. Motorn använder bara hälften så mycket bränsle som en F1:a gjorde år 2013 och det bränsle som används i F1-bilarna kommer även personbilar att kunna använda.

Reglementet klart – nu kan Audi och Porsche tävla i F1

Det nya motorreglementet kommer att leverera en ökad andel el, över 1000 hästkrafter och den nya MGU-K:n kommer att vara starkare. Däremot försvinner MGU-H.
Formel 1 gör en satsning för att bli mer klimatsmarta och kommer att vara klimatneutralt från och med 2030 och det nya motorreglementet är en del av den satsningen.

Det pratas om att Porsche kommer att köpa in sig i Red Bull medan Audi vill inleda ett samarbete med Alfa Romeo.

Snabba nyheter

En ny fajt har startat – mellan Christian Horner och Toto Wolff. I grunden ligger reglerna för 2023 och ett uttalande från Horner:
– Jag tycker nog att det pågår ett rejält lobbyarbete för att ändra reglerna till nästa år rejält. Så att ett stall som kör sin bil närmare marken kan dra fördel av det, säger Horner enligt RTL.
Toto Wolff svarar med en axelryckning;
– Jag tycker det ser ut som om det börjar bli långtråkigt för honom att vara ensam längst fram, men det är väl skönt för honom, säger Mercedes stallchef.
– När du leder vill du naturligtvis säkerställa att det inte sker några förändringar. När du inte ligger i toppen så vill du säkerställa att det sker en förändring. Det är de positionerna som detta handlar om.

Vill du höra mer om hur chockad Stefan ”Lill-Lövis” Johansson blev på förarmötet inför sin F1-debut, vilken förare som lärt honom mest och en massa andra anekdoter från en av Sveriges mest framgångsrika F1-förare. Stefan körde för Ferrari och McLaren på 80-talet och stod på pallen vid flera tillfällen. Lyssna på ”Plattan i Mattan” eller kolla in gårdagens F1-blogg.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB