Startsida / Inlägg

Senna snodde motorn från min bil

av Anna Andersson

Han var en vanlig grabb från Växjö. Tre dagar senare körde Stefan ”Lill-Lövis” Johansson F1. Han handplockades av Enzo Ferrari, var teamkompis med legendarer som Alain Prost och Ayrton Senna.

I Sportbladets F1-podd berättar en av Sveriges största racerförare om livet i F1.
– Ayrton Senna snodde min motor över natten, berättar han.

Stefan "Lill-Lövis" Johansson F1
Stefan Johansson i en McLaren (TT)

Förra veckan gästades Sportbladets F1-podd av Ferrarijunioreren Dino Beganovic från Linköping. Han är i dag en av nio förare i Ferraris Driver Academy. Den här veckan gästas podden av en svensk legendar. En förare som körde för teamen alla drömmer om, men aldrig fick den stora fullträffen.

– Det kanske var mitt stora problem på den tiden i Formel 1. Jag var lite för snäll på den tiden, säger Stefan Johansson.
– Jag lärde mig inte tillräckligt fort att man måste vara ett riktigt arsle och slåss för sin plats även inom teamet. Det var väl kanske det som gjorde att jag förlorade många gånger, säger Stefan Johansson.

Efter Enzo Ferraris samtal körde Stefan ”Lill-Lövis” Johansson F1

Stefan "Lill-Lövis" Johansson F1
Stefan Johansson i en Ferrari (TT)

Under elva år körde Stefan ”Lill-Lövis” Johansson F1, han gjorde 79 starter mellan 1980 och 1991 och sett till hans framgångar är det bara Ronnie Peterson som har finare meriter. Stefan från Växjö är den enda svensk som kört för Ferrari och McLaren han tog tolv pallplatser, varav fyra andraplatser och utan stallorder hade han också varit Sveriges senaste GP-vinnare.

Han valdes ut personligen av Ferraris grundare Enzo Ferrari och gjorde två säsonger i det klassiska stallet.
– Det som lade grunden till det hela var att jag, i en Toleman-Hart, krigade med Niki Lauda om en fjärdeplats, berättar Stefan Johansson.
– Det såg Enzo Ferrari, samtalet kom och vi hade ett hemligt möte.
Han har fortfarande en tajt kontakt med Piero Ferrari, son till Enzo Ferrari.

I veckans avsnitt av Sportbladets F1-podd delar Stefan Johansson med sig av både tankar kring årets VM, men också minnen och anekdoter från hans F1-karriären:

Han berättar om när Ayrton Senna snodde hans motor.
Vilken förare som lärde honom mest.

Hur han hanterar sorgen av att förlora så många nära vänner i racingen.
Vem som betyder mest i en F1-förares karriär.

Vilka oväntade F1-profiler som sysslade mest med pracitcal jokes.
Storyn bakom hur Ferrari löst årets problem med porpoising.

Vad han gör i dag.

Han avslöjar också hur han, som manager, ser på Felix Rosenqvists framtid inom IndyCar.
– Du börjar verkligen med de lätta frågorna, säger Stefan Johansson och skrattar.
– Det ser riktigt bra ut för IndyCar.
Lyssna på hela podden Plattan i Mattan för ännu mer skönt snack med en av Sveriges mest framgångsrika racerförare

Porsche till F1

Nu är vägen röjd för Porsche. FIAs världsråd har godkänt det planerade motorreglementet för 2026 vilket gör att Porsche, som väntas ha ett samarbete med Red Bull, nu kan offentliggöra sina planer. Det blir en 1,6 Liter V6 motor, utan MGU-H, men klimatsmart bränsle.

Är det en F1:a som kör på motorvägen? Är det Kimi Räikkönen som gör comeback – se bilderna på veckans stora snackis.

Nu är det inte många dagar kvar till denna sega F1-period är över. Nästa helg är det dags för Belgien GP, därefter rullar det på med race tre veckor i rad. Hela kalendern för F1 2022 hittar du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB