Jagar VM-titel fem – har byggt bilen själv
avNu startar VM i rallycross 2022, de är en svensk paradgren och därför lånar F1.bloggen ut lite plats.
Fyra VM-titlar i rallycross – men årets utmaning är större än någonsin.
Dels för att de byggt bilen från noll. Dels för att reglerna är helt nya och dels för att varken Johan Kristoffersson eller konkurrenterna vet var de står.
Att bygga en helt ny rallycross bil tog betydligt längre tid än vad både Johan Kristoffersson och hans teamchef, pappa Tommy, och alla andra konkurrenter trodde. Med det rådande världsläget har leveranser dragit ut på tiden, vilket lett till förseningar i processen och VM-premiären har skjutits upp gång på gång.
Men nu är det dags.
Den första av höstens elva deltävlingar ska avgöras i norska Hell och därefter följer fem dubbla tävlingshelger fram till mitten av november.
– Det har varit extremt mycket jobb, vi har jobbat skift i fabriken de senaste två veckorna eftersom allt har dragit ut på tiden. Nu hoppas jag på att vi får komma i gång på ett bra sätt så att allt rullar på, säger Johan Kristoffersson.
Nya bilar till VM i rallycross 2022
Han kör för privatteamet Volkswagen Dealerteam BAUHAUS som byggt bilen från noll. Från ritning till en helt färdig rallycrossbil som drivs av el.
– Jag har aldrig tidigare varit så involverad tidigare och det har verkligen varit ett intensivt projekt. När vi ritade bilen blev det många nätter i verkstaden och det har varit otroligt häftigt att se den här bilen växa fram, från skiss till en VM-bil, säger han.
Teamet har haft tre testdagar i Höljes och känslan inför premiären är positiv.
– Mästerskapet är mer ovisst än någonsin för det är så mycket nytt i år och vilket gör att det är svårt att veta hur vi ligger till i konkurrensen, säger Johan Kristoffersson.
Samtliga bilar har samma drivlina och samma batteri, dessutom finns det ytterligare en utmaning. Till skillnad från en fyrhjulsdrivna supercar är denna bil både fram- och bakhjulsdriven.
– Det går inte att jämföra med en fyrhjulsdriven bil för framhjulsdriften och bakhjulsdriften kommunicerar inte med varandra. Det svåraste kommer att vara att hitta den balansen och att knäcka den koden till hur den ska köras, innan konkurrenterna gör det. Alla kommer att knäcka den till slut. Det gäller att vara snabb på det så att man kan få en fördel, säger Kristoffersson.
– Är det högt grepp på banan så kommer det att gå riktigt snabbt. Det kommer att bli stentufft, med extremt jämna starter.
•Du har varit framgångsrik i Extreme E, vilket också är elbilar. Kan du dra nytta av det?
– Det är absolut en fördel. Tack vare Extreme E har jag lättare att förstå hur den här typen av bil fungerar. Nu gäller det att kommahem med en bra poängskörd redan den första helgen.
•Du pratar alltid om att hålla en hög och jämn nivå, är det målsättningen i år också?
– Det brukar vara ett bra recept för att vinna, säger Johan Kristoffersson.
Nu är han på jakt efter sin femte VM-titel i rallycross.
VM i rallycross 2022 – kalender alla lopp
Norge 13-14 augusti – 1 lopp
Lettland 3-4 september – 2 lopp
Portugal 17-18 september – 2 lopp
Belgien 8-9 oktober – 2 lopp
Spanien 29-30 oktober 2 lopp
Tysklands 13-14 november – 2 lopp
I gårdagens blogg skrev jag om Mick Schumachers framtid i Formel 1 och i Sportbladets F1-podd, Plattan i Mattan, kan du höra racingtalangen Dino Beganovic berätta om livet hos Ferrari.
Han är första svensk att få en plats i Ferraris förarakademi, han tillbringar sina dagar hos Ferrari och lever en dröm som förhoppningvis ska sluta med F1 inom ett par år. Lyssna du med!