Startsida / Inlägg

Vem kör var 2023? Team för team

av Anna Andersson

Det rör på sig bland förarna. Vilka förare kör F1 2023?

Efter Fernando Alonsos byte till Aston Martin och Alpine presenetrade en ersättare som själv inte tycks veta om att han har ett kotnrakt med stallet har det börjat snackas om silly season igen. Därför är det dags att svara på frågan vilka förare kör F1 2023? Dessutom titta igenom vilka team kör de för, hur långa kontrakt de har och vilka förare det snackas om.

Vilka förare kör F1 2023 ?
Alla förare till F1 2022 – utom Sebastian Vettel som var sjuk i covid-19 i samband med premiären av Formel 1. Vilka är kvar 2023? (AP/TT)

Vilka förare kör F1 2023?

Team för team

Red Bull

Max Verstappen – kontrakt till 2028
Sergio Perez – kontrakt till 2024
Kommentar: Max Verstappen skrev på ett drömkontrakt, värt 500 miljoner kronor om året inför säsongen. Sergio Perez förlängde sitt kontrakt tidigare i år.

Ferrari

Charles Lecerc – kontrakt till 2024
Carlos Sainz – kontrakt till 2024
Kommentar: Ferrari har bundit båda sina förare till samma år, Sainz skrev på sitt kontrakt tidigare i år och frågan är väl när Ferrari inleder förhandlingarna med Charles Leclerc om framtiden?

Mercedes

Lewis Hamilton – kontrakt till 2023
George Russell – kontrakt till 2023, minst
Kommentar: Slutar Hamilton efter 2023? Det beror nog på vad Mercedes kan leverera. Britten är 37, fyller 38 år nästa år, men drömmer om VM-titel nummer åtta innan han vill göra något annat. Russell har ett kontrakt över flera år, men hur långt har Mercedes inte avslöjat. Det pratas dock om två år, alltså till 2023.

McLaren

Lando Norris – kontrakt till 2025
Oscar Piastri – flerårigt kontrakt
Kommentar: McLaren snodde talangen Oscar Piastri från Alpine. Piastri är från Australien och vann både Formel 3 och Formel 2 på första försöket, men han har aldrig kört en meter i Formel 1.

Alpine

Esteban Ocon – kontrakt till 2024
Pierre Gasly – flerårigt kontrakt
Kommentar: Fernando Alonso lämnade teamet och skulle ersättas av fjolårets F2-mästare Oscar Piastri, men Piastri landade hos McLaren. Då värvade Alpine Gasly och för första gngen sedan 1994 har ett franskt stall nu två franska förare.

Aston Martin

Lance Stroll – kontrakt så länge pappa äger teamet
Fernando Alonso – kontrakt till 2024
Kommentar: Alonso vill vinna igen och ersätter Sebastian Vettel. Han har skrivit på ett kontrakt över flera år, men det pratas om två, med option på tre. Alonso har hunnit fylla 41 år och lär inte stanna i F1 för evigt.

Alfa Romeo

Valtteri Bottas – kontrakt till 2023
Zhou Guanyu  – kontrakt till 2023
Kommentar: Bottas skrev på ett kontrakt över två år när han kom till Alfa Romeo och Alfa Romeo har förlängt samarbetet med huvudteamet Sauber i ytterligare en säsong. Vem som gör honom sällskap är inte klart.

Haas

Kevin Magnussen – kontrakt till 2023
?
Kommentar: Kevin Magnussen skrev på ett flerårigt kontrakt när han hoppade in i Haas i sista minuten inför säsongen, Mick Schumacher, som tillhör Ferraris akademi har inget kontrakt för 2023.

AlphaTauri

Nyck de Vries – flera års kontrakt
Yuki Tsunoda – kontrakt till 2023
Kommentar: Ett tungt år för teamet, men kontraktet med Tsunoda har förlängts samtidigt som Gasly (trots kontrakt) lämnar för Alpine. Istället väljer stallet Mercedes  reservförare, den tidigare mästaren av Formel E, de Vries. Han imponerade när han ersatte Alex Albon hos Williams under kval och race i Italien.

Williams

Alexander Albon – 2023 och framåt

?
Kommentar: Alexander Albon är den av Williams förare som tagit poäng och i augusti förlängde teamet hans kontrakt med flera år. Nicholas Latifi kommer inte att fortsätta.

Korta nyheter

I lördags berättade J0han Kristoffersson om teamets nya satsning på VM i rallycross, ett mästerskap som har blivit elektriskt och teamet har byggt sin egen bil från ett tomt papper.

Han jagar sin femte VM-titel och startade på bästa sätt, med en seger samtidigt som kollegan Ole Christian Veiby slutade trea vilket ger stallet ledningen i märkesmästerskapet.

– Det är otroligt bra!  Det är ganska lätt att dedikera den här segern till alla som varit delaktiga och gjort det möjligt för oss att komma hit. Ofattbart mycket jobb har lagts ner, säger stallchef Tommy Kristoffersson. 

Timmy Hansen, även han tidigare världsmästare fårn Sverige, slutade tvåa mellan de två bilarna från Volkswagen Dealerteam BAUHAUS. Här hittar du VM-tabell och program för VM i rallyX.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB