Startsida / Inlägg

Vem kör var 2023? Team för team

av Anna Andersson

Det rör på sig bland förarna. Vilka förare kör F1 2023?

Efter Fernando Alonsos byte till Aston Martin och Alpine presenetrade en ersättare som själv inte tycks veta om att han har ett kotnrakt med stallet har det börjat snackas om silly season igen. Därför är det dags att svara på frågan vilka förare kör F1 2023? Dessutom titta igenom vilka team kör de för, hur långa kontrakt de har och vilka förare det snackas om.

Vilka förare kör F1 2023 ?
Alla förare till F1 2022 – utom Sebastian Vettel som var sjuk i covid-19 i samband med premiären av Formel 1. Vilka är kvar 2023? (AP/TT)

Vilka förare kör F1 2023?

Team för team

Red Bull

Max Verstappen – kontrakt till 2028
Sergio Perez – kontrakt till 2024
Kommentar: Max Verstappen skrev på ett drömkontrakt, värt 500 miljoner kronor om året inför säsongen. Sergio Perez förlängde sitt kontrakt tidigare i år.

Ferrari

Charles Lecerc – kontrakt till 2024
Carlos Sainz – kontrakt till 2024
Kommentar: Ferrari har bundit båda sina förare till samma år, Sainz skrev på sitt kontrakt tidigare i år och frågan är väl när Ferrari inleder förhandlingarna med Charles Leclerc om framtiden?

Mercedes

Lewis Hamilton – kontrakt till 2023
George Russell – kontrakt till 2023, minst
Kommentar: Slutar Hamilton efter 2023? Det beror nog på vad Mercedes kan leverera. Britten är 37, fyller 38 år nästa år, men drömmer om VM-titel nummer åtta innan han vill göra något annat. Russell har ett kontrakt över flera år, men hur långt har Mercedes inte avslöjat. Det pratas dock om två år, alltså till 2023.

McLaren

Lando Norris – kontrakt till 2025
Daniel Ricciardo – kontrakt till 2023
Kommentar: Det har ryktats om Ricciardos framtid eftersom hans resultat inte har nått förväntningarna. Chef Zak Brown har varit tydlig med att det finns klausuler som säger att även Ricciardo måste prestera för att få vara kvar i teamet och det har ryktats om förare från USA, som Colton Herta och Pat O´Ward samt Oscar Piastri, som är reservförare hos McLaren och Alpine.

Alpine

Esteban Ocon – kontrakt till 2024
?
Kommentar: Fernando Alonso lämnar teamet och ersätts av fjolårets F2-mästare Oscar Piastri, det hävdar Alpine. Själv hävdar Piastri att han inte har skrivit på något kontrakt. Den unge australiern vann Formel 3 2020 och Formel 2 2021, det är samma typ av resultat som Charles Leclec och George Rusell visade på väg till F1. I år har han varit reservförare för Alpine och McLaren. Det ryktas om att han kan ersätta Ricciardo hos McLaren och Ricciardo i sådant fall komma till Alpine.

Aston Martin

Lance Stroll – kontrakt så länge pappa äger teamet
Fernando Alonso – kontrakt till 2024
Kommentar: Alonso vill vinna igen och ersätter Sebastian Vettel. Han har skrivit på ett kontrakt över flera år, men det pratas om två, med option på tre. Alonso har hunnit fylla 41 år och lär inte stanna i F1 för evigt.

Alfa Romeo

Valtteri Bottas – kontrakt till 2023
?
Kommentar: Bottas skrev på ett kontrakt över två år när han kom till Alfa Romeo och Alfa Romeo har förlängt samarbetet med huvudteamet Sauber i ytterligare en säsong. Vem som gör honom sällskap är inte klart.

Haas

Kevin Magnussen – kontrakt till 2023
?
Kommentar: Kevin Magnussen skrev på ett flerårigt kontrakt när han hoppade in i Haas i sista minuten inför säsongen, Mick Schumacher, som tillhör Ferraris akademi har inget kontrakt för 2023.

AlphaTauri

Pierre Gasly – kontrakt till 2023
?
Kommentar: Ett tungt år för teamet som nu inte tagit någon poäng på fem lopp. Gasly har kontrakt med Red Bull och lär stanna en säsong till, men vem kör vid hans sida? Tsunoda har inte övertygat, men är en favorit hos Helmut Marko. Bakom japanen kommer förare som Liam Lawson och norkse Dennis Hauger, men ingen av dem har gjort några övertygande resultat i Formel 2 än så länge.

Williams

Alexander Albon – 2023 och framåt

?
Kommentar: Alexander Albon är den av Williams förare som tagit poäng och i augusti förlängde teamet hans kontrakt med flera år. Nicholas Latifi gör sitt tredje år i stallet, men har aldrig någonsin imponerat. Dock betalar hans pappa bra, frågan är om det räcker för en framtid i stallet?

Korta nyheter

I lördags berättade J0han Kristoffersson om teamets nya satsning på VM i rallycross, ett mästerskap som har blivit elektriskt och teamet har byggt sin egen bil från ett tomt papper.

Han jagar sin femte VM-titel och startade på bästa sätt, med en seger samtidigt som kollegan Ole Christian Veiby slutade trea vilket ger stallet ledningen i märkesmästerskapet.

– Det är otroligt bra!  Det är ganska lätt att dedikera den här segern till alla som varit delaktiga och gjort det möjligt för oss att komma hit. Ofattbart mycket jobb har lagts ner, säger stallchef Tommy Kristoffersson. 

Timmy Hansen, även han tidigare världsmästare fårn Sverige, slutade tvåa mellan de två bilarna från Volkswagen Dealerteam BAUHAUS. Här hittar du VM-tabell och program för VM i rallyX.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB