Startsida / Inlägg

Red Bull avslöjar orsaken till Verstappens miss

av Anna Andersson

Max Verstappen hade chansen att säkra VM i F1 2022.
Men i Singapore gick allt fel.
Nu avslöjar stallet anledningen till den miserabla starten.

 Max Verstappen
Max Verstappen misslyckades i Singapore, men leder VM (AP/TT)

Max Verstappen fyllde 25 år i fredags, men han hade inte alls mycket att fira.
– Det var absolut ingen födelsedagshelg, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till motorsporttotal..
– Under fredagen var inställningarna helt åt fanders, i lördags hade vi problemet under kvalet.
Marko syftar på att Verstappen avbröt ett mycket bra varv för att han hade trafik framför sig, för att sedan köra ett oerhört snabbt varv till som han också fick avbryta. Hade han kört klart det hade det inte funnits tillräckligt mycket bränsle i bilen för ett bränsleprov och det hade betytt diskvalificering. Därför avslutade Verstappen kvalet med två avbrutna varv.

Därför misslyckades Max Verstappen

Han startade Singapore GP från ruta åtta, gjorde en mardrömsstart och tappade flera placeringar redan under inledningen av loppet på den trånga och blöta statsbanan.
– Han fick i helt fel modus på motorn. Jag har ingen aning om hur många bilar som körde om honom, säger Marko.
– Lägg där till att han bromsade bort sig och på något sätt så var det som förgjort.

Verstappen blev lite ivrig på sina nya slicks, han ville ta sig förbi Lando Norris. Men han missbedömde situationen helt och körde ut i en avåkningszon, fick bromsplattor på däcken och behövde göra ett depåstopp till.

– Jag var femma och försökte ta mig upp på plats fyra. När jag var intill Lando bromsade jag och det var inte ens så att jag bromsade försent. Det var som om jag satt på marken, säger Verstappen.

– När jag bromsade lyfte framhjulen och då var det över. Jag körde bara rakt fram och bilen vibrerade enormt mycket. Därför behövde jag gå i depå igen. Jag fick nya däck och tog mig i alla fall från sista plats till en poängplats.

Nu får han chansen att säkra titeln i Japan istället. I det landet har redan 13 F1-mästare korats, 11 av dem på Suzuka. Men det ska vi snacka mer om i veckan som kommer. Häng med mig här på bloggen och i vår F1-podd ”Plattan i Mattan” som släpps på onsdag.

Efter Singapore GP före Japan GP i F1

Det var starten som gav Sergio Perez segern i Singapore. Den var magisk. Han är verkligen en mästare på stadsbanor, seger i Monaco, seger i Singapore och en andraplats i Baku. Här medan kan du se starten igen och här kan du läsa om Singapore GP.

Vad har Nyck de Vries och Helmut Marko på gång? De Vries har bekräftat att han träffat Red Bulls motorsportkonsult och talangjägare och det pratas mycket om att han är näste man att ta en plats hos AlphaTauri. Då blir Pierre Gasly fri att lämna för Alpine.
Alla stall och förare till F1 2023 hittar du här.

Just Pierre Gasly var irriterad över att strategin hos AlphaTauri var dålig och han saknade kommunikationen inom stallet. Kollegan Yuki Tsunoda hade inga problem med kommunikationen, men han missade bromspunkten totalt. Noll poäng för stallet och Tsunoda har inte tagit en enda poäng sedan tävlingen i Spanien i maj. Frågan är om turen vänder hemma i Japan kommande helg?

Grattis McLaren F1

McLaren körde in som fyra och femma med sina förare. Ricciardos femteplats är hans bästa i år och teamet tog 22 poäng, samtidigt som Alpine inte tog några poäng alls. Hela deras helg bokstavligen gick upp i rök. Det blir riktigt dyrt med två motorskador och ett underläge mot McLaren i märkes-VM. Nu har det papayafärgade stallet ett övertag på fyra poäng när fem lopp återstår av VM i F1 2022. Även Aston Martin gjorde en bra helg, stallet tog poäng med båda bilarna och hoppade upp till plats sju i märkes-VM. Det är ett ekonomiskt mycket viktigt mästerskap och varje förbättrad placering ger flera miljoner i ökade inkomster.

Williams Latifi körde in Alfa Romeon med Zho i muren och han får en bestraffning till Japans GP. Kanadensaren  flyttas ner fem platser i starten av och han får två straffpoäng på licensen, men ska vi vara lite elaka så spelar det ingen roll att han får fem platser minus i starten så straffet saknar egentligen betydelse. Latifi klarar sig sällan vidare från Q1 i alla fall.

Här är i alla fall topp tio i Singapore GP

Den stora diskussionen den här helgen har handlat om budgettaket och det rykte som säger att två stall, Red Bull och Aston Martin, har sprängt budgettaket. FIA har varit tydliga med att det blir en bestraffning, men inte vilken typ av bestraffning. Det diskuteras om Red Bull kan förlora fjolårets VM-titel. Här kan du läsa mer om vad budgetbråket handlar om och kommentarer från Red Bull och de stall som kräver tydliga bestraffningar.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB