Startsida / Inlägg

Om inte förarna förstår, hur ska vi göra det?

av Anna Andersson

Max Verstappen är världsmästare F1 2022. Men det finns också andra saker att fundera över över efter raceet.

För att bli världsmästare i F1 räcker det inte med att vinna race. Du måste även kunna hela regelboken. Men vem gör det?
Japan GP var galet förvirrande för alla som följer sporten och efter ännu ett märkligt VM-avgörande känns det som om vi bara vet en enda sak.
Att Max Verstappen knappast har vunnit sin sista VM-titel.

Max Verstappen är världsmästare F1 2022
Max Verstappen är världsmästare F1 2022 (AP/TT)

Kaos, kaos och en total förvirring. Några andra ord kan knappast sammanfatta årets VM-avgörande i Formel 1. Max Verstappen hade ingen aning om att han har vunnit VM. Hans team förstod det inte heller, F1 sa ingenting och miljoner fans såg ut som frågetecken. Det tog nästan tjugo minuter innan den tidigare världsmästaren Jenson Button skickades ut på prispallen för att förklara för Max Verstappen och en hel F1-värld att han har tagit sin andra VM-titel.

Ingen förstod någonting. Allra minst Verstappen eftersom hans eget team var övertygade om att det saknades en poäng innan titeln var klar.
Snacka om antiklimax.

Max Verstappen är världsmästare F1 2022

Anledningen till förvirringen var tudelad. Dels tvingade Verstappens teamkollega Sergio Perez Ferraris Charles Leclerc till ett misstag vilket resulterade i att Ferraris förare fick en bestraffning och förlorade andraplatsen. Dels bestämde FIA (internationella bilsportförbundet) att det skulle dela ut full poäng trots att de tävlande inte genomförde 75 procent av tävlingsdistansen. Det finns tydligen en regel som säger att om ett lopp startas om efter rödflag och kan köras in i mål delas full poängskörd ut. Detta oavsett hur många varv som har körts.

Den regeln hade ingen koll på. Inte förarna, inte teamen och ingen annan heller.
Ser vi tillbaka på säsongen är Verstappen och Red Bull mycket värdiga mästare. Stallet som vann fjolårets titel efter ett omdiskuterat domslut och en dramatisk final har dominerat den här mycket svåra säsongen. Den regeländring som genomfördes inför premiären har varit den största i sportens historia och alla var överens om att något eller några team skulle gå fel i sina försök att nyttja reglerna på allra bästa sätt.
Men ingen hade förväntat sig att det var team som Mercedes, McLaren och Ferrari som skulle gå bort sig.

Ferrari rasar när Red Bull gasar

Ferrari inledde visserligen säsongen på topp, men har för varje tävlingshelg som passerat tappat allt mer av konceptet. Har det inte varit en krånglande motor har det varit strategimissar, tveksamma depåstopp eller förarmisstag. McLaren har kört med pyspunka sedan i mars medan Merceders, som dominerat i åtta säsonger, har haft en studsande bil som helt saknat toppfart.

Red Bull, med stjärndesignern Adrian Newey, lyckades däremot lösa problemen med den bil som krånglade tidigt i våras. Stallet har gjort rätt uppdateringar i rätt tid, coachat sin förare med fingertoppskänsla och tagit väl genomtänkta beslut. Från och med sprinthelgen på Imola har Red Bull levererat på en mästerlig nivå under nästan varje tävlingshelg. Stallet har gång på gång försett Verstappen med djärva och smarta strategier, i kombination med nästintill perfekta depåstopp, vilket har lett till att han har visat upp ett upp lugn som är få 25-åringar förunnat.

Sedan tävlingshelgen hemma i Österrike den första helgen i juli har Red Bull vunnit samtliga åtta lopp. Su av segrarna tillskrivs Verstappen. Han har vunnit från första startled, från platser betydligt längre ner i fältet och trots bestraffningar.
Det har känts som om han vore oslagbar, men hans överlägsenhet är ett tydligt bevis på ett stall där varje kugge fungerar. Formel 1 är ett lagarbete, där föraren sällan gör bättre resultat än det stall han har bakom sig.

Berättade för Max Verstappen: Du är världsmästare F1 2022

Just nu känns det som om kombinationen av stall, motortillverkare och förare har lagt grunden för att Red Bull och Verstappen ska vara med i ännu en VM-kamp redan nästa år.  Året därefter och fram till dess att Max Verstappens kontrakt går ut 2028.
Men så enkelt är det sällan inom F1.

Konkurrenterna vilar aldrig och under måndagen väntas ett beslut från FIA som kan förändra förutsättningarna rejält. Då presenteras uppgifterna kring hur stallen hanterat fjolårets budgettak och det finns misstankar mot att Red Bull och Aston Martin inte har haft ordning på sina siffror. Om det stämmer och vad det i sådant fall skulle innebära går inte att svara på än.

Straffskalan är okänd vilket betyder att det bara går att spekulera i om det handlar om poängavdrag, dryga böter, avdrag på den tid som teamen tillåts spendera i vindtunneln eller en diskvalificering från det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet.
Så förvirringen kvarstår. Under dagen kan förutsättningarna förändras igen – eller inte.
Det enda vi vet just nu är att Max Verstappen knappast har vunnit sin sista VM-titel i F1.

Korta nyheter

Pierre Gasly bestraffades med 20 sekunders tidstillägg och med två straffpoäng på förarlicensen för att han kört för fort under rödflagg. Det är en bestraffning som förarna inte alls förstår. De förstår inte varför ett fordon, en kran eller traktor befannsig på banan när sikten var så usel och bilarna fortfarande körde i mer än 200 km/timmen.

2014 inträffade en liknande situation, då körde Jules Bianchi för fort under dubbel gulflagg på Suzuka. Han fick vattenplaning och kolliderade med en hjullastare. Fransmannen avled av sina skador sommaren 2015.

– Det är åtta år sedan vi hade en tragisk olycka här. Jules avled av sina skador. Jag förstår inte hur en sådan sak kan hända igen, säger Sebastian Vettel till Sky.

– Det är klart att loppet är neutraliserat med säkerhetsbil eller rödflagg, men under de förhållanden som rådde vid det tillfället får inget bärgningsfordon köra ut på banan när vi fortfarande är där. Detta måste analyseras ordentligt. Det får inte hända igen. I dag hade vi bara ren tur.

Det var stor förvirring efter målgång, kika in bakom kulisserna.

Resultatat från Japan GP hittar du här.

Vi hörs under veckan. I bloggen och i podden som kommer på onsdag, precis som vanligt.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB