Startsida / Inlägg

FIA: Red Bull spenderade för mycket pengar 2021

av Anna Andersson

I Japan vann Red Bull och Max Verstappen VM i F1 för andra året i rad – men  stallet spenderade för mycket pengar under 2021.
Men de klarar sig från bestraffning. Än så länge.

På Suzuka vann Red Bull och Max Verstappen VM i F1
På Suzuka vann Red Bull och Max Verstappen VM i F1 (AP/TT)

I söndags vann Red Bull och Max Verstappen VM i F1 i för andra året i rad. De säkrade förar-VM i Japan när fyra lopp återstår av säsongen i Formel 1.
Men det var stor förvirring efteråt och inte heller helt lugnt under måndagen eftersom Red Bull misstänktes för att ha spenderat mer pengar än vad som var tillåtet under 2021 och FIA (internationella bilsportförbundet) skulle redovisa sina beräkningar under måndagen.
Det tog lång tid innan beskedet kom, men när det väl kom var FIA var tydliga:

Red Bull är skyldiga till att ha spenderat för mycket pengar under 2021.

I Japan vann Max Verstappen VM i F1 i för andra gången

Därför ska detta undersökas vidare, men Red Bull kan nu enbart vänta sig ekonomiska bestraffningar. Inte några sportsliga bestraffningar eftersom de enbart kan delas ut när ett team har överskridit den fasta summan med mer än fem procent (vilket torde betyda att det i Red Bulls fall handlar om mindre än 7,3 miljoner dollar).

Även Aston Martin har spenderat för mycket pengar, medan Williams måste böta eftersom stallet lämnat in sina uppgifter försent.

Red Bull är fortfarande övertygat om att stallet har hållit sig inom det avtalade budgettaket. Stallet är både överraskat och besviket över det som nu kommit fram.

De andra teamen vill däremot att det ska bli ett strängt straff.

– För oss är det viktigt att om det blir tydligt straff, för tro mig. Våra bilar försöker att fajtas mot de bästa och vi har bilar som är utvecklade inom ramen för budgettalet. Vi vet att även om det handlar om att man bara har gett ut lite mer pengar äm vad som är sagt så betyder det också prestanda, säger Ferraris Mattia Binotto.

– Fem miljoner dollar är ungefär en halv sekund, en eller två miljoner är en eller två tiondelar och har man en av de snabbaste bilarna handlar om det om en pole position eller en andraplats på gridden. Detta handlar om 2021 och efter 2021 är det en fördel om man vinner den efterföljande säsongen.

En traktor på banan – oacceptabelt

Flera av förarna som körde bakom säkerhetsbilen under de inledande varvem av Japan GP såg inte den kran eller om det nu var en traktor som befann sig på banan för att bärga Carlos Sainz Ferrari. Pierre Gasly var vansinnig när han upptäckte den, men han är inte den enda som har reagerat.

– Jag låg ju först och hade bra sikt, säger Max Verstappen.
– Men när man ligger längre bak i kön försöker man alltid att åka bort från sprayen från bilen framför, man kör till vänster eller till höger eftersom man inte ser nästan någonting. Då kan det hända saker. Om man kör till vänster och det plötsligt står en kran eller något annat stort fordon vid sidan av banan är det farligt, oavsett vilken hastighet man kör i. Det är definitivt något som måste förbättras.

Fernando Alonso som kom längre bak i kön såg den exempelvis inte.
– Jag vet fortfarande inte var Carlos stod någonstans. Jag såg ingen traktor, jag såg ingenting. Bakom säkerhetsbilen kunde jag inte se traktorn och jag kunde inte heller se Carlos, detta var alltså när det var som allra sämst sikt.

Värre än när Jules Bianchi kraschade

Mclarens Daniel Ricciardo såg inte traktorn (AP/TT)

Inte heller Daniel Ricciardo såg någonting:
– Jag hade gärna velat säga att jag hade sett den, men nej. Det gjorde jag inte. Jag såg det på reprisen, när jag var tillbaka i garaget och tänkte: Jag tror att jag har sett den, men det var väldigt svårt att se även på tv-bilderna.

Även Nicholas Latifi är tydlig:
– Det var en sak för Pierre, han kom från depån och var ensam på banan. Han hade inte kontakt med bilarna framför, men jag körde bakom säkerhetsbilen och jag såg knappt den där kranen. Den dök upp ur ingenstans när jag var tre meter därifrån, säger Williams förare.

– Jag körde i ytterkanten av banan och såg den väldigt sent. Jag tycker att detta var värre än det som hände här för flera år sedan. För den här gången så stod kranen på banan.

När Jules Bianchi fick vattenplaning och skadades så illa att han sedan avled år 2014 stod hjullastaren som skulle bärga Adrian Sutils bil flera meter utanför banan.

Vettel och Russell jobbar för förbättringar inom Formel 1

Sebastian Vettel och George Russell som är ledande inom förarorganisationen ska nu ta tag i detta en gång för alla.
– På onboard-kameran ser man mer än vad vi ser och det är oacceptabelt. Vi har pratat om att ett servicefordon inte får köra in på banan under de väderförhållandena. Aldrig när säkerhetsbilen är ute på banan.

George Russell är också tydlig med sin åsikt när han säger:
– Det pratas mycket om Pierre just nu, men det är helt oväsentligt. Det var 17 andra bilar på banan de körde också om traktorn utan att verkligen ha sett den. Man måste köra ur sprayen för att se någonting och det betyder att man är på den linje där traktorn står. Det finns inga omständigheter, framförallt inte när det är blött, väldigt blött, fuktigt eller upptorkande då det är okej att en traktor kör ut på banan.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB