Comeback för Ford?
avAudi är klara. Porsche tvekar, men kommer Hyundai och Ford som nya motortillverkare i F1? De uppgifterna cirkulerar nu i media.
– F1 är populärare en någonsin och det är ett logiskt steg för varje motortillverkare, säger Red Bulls Helmut Marko.
Hans stall har precis vunnit förar-VM med Max Verstappen, men också bekräftats skyldiga till att ha spenderat för mycket pengar under förra året. De andra teamen är överens om att även en mindre överträdelse av budgeten måste bestraffas hårt. FIA har ännu inte berättat exakt vilken typ av straff som Red Bull kan räkna med.
– Handlar det om en liten överträdelse är ordvalet antagligen inte helt korrekt. Om du lägger ut fem miljoner extra så har det en stor påverkan på mästerskapet, sa Mercedes stallchef Toto Wolff i Singapore.
– För att ge er en bild av vilka delar de tre toppteamen haft med sig under säsongerna 2021 och 2022 så är det två team som lägger ut ungefär lika mycket pengar och ett tredje som lägger ut mer. Vi vet att vi lägger ut exakt tre och en halv miljon dollar på de delar som vi använder på bilen. Då kan man också se vilken skillnad det blir om man betalar en halv miljon mer.
Red Bull med egen motortillverkning
Red Bull arbetar numera tillsammans med en egen motoravdelning, Red Bull Power Train, även om det har ett nära samarbete med Honda som egentligen ligger bakom de nuvarande motorerna. Till 2026 kommer ett nytt motorreglemente och Red Bull som var nära ett samarbete med Porsche fortfarande står utan officiell partner för ett nytt reglemente.
– Jag kan bara säga att F1 är populärare än någonsin och det är ett logiskt steg för varje tillverkare att fundera över att gå med. Det finns ett par motortillverkare, som inte kommer från Tyskland, som också är intresserade, säger Marko till F1Insider.
Kommer nya motortillverkare i F1?
Audi är redan klara, men har ännu inte något team att samarbeta med. Porsche tvekar:
– Formel 1 är fortfarande intressant. Nu ser vi efter om det finns andra möjliga vägar in. Vi kommer inte att stressa in i något beslut som vi inte är övertygade av, citeras Porsche av F1 Insider.
Enligt F1 Insider kommer det kanske fler nya motortillverkare till F1. Det handlar om Hyundai, Sydkorea, och amerikanska Ford.
Enligt webbsidan är Ford intresserade av ett samarbete med Andretti, men just nu vill inte F1-stallen släppa in ett elfte team i mästerskapet utan Michael Andretti och hans stall får vänta. Ford har dock erfarenheter av F1, där Ford-Cosworth arbetade som fabriksteam tillsammans med Jaguar mellan 2001 och 2004. Stallet såldes sedan till Red Bull år 2004.
Hyundai har däremot ingen erfarenhet av F1, tillverkaren har däremot tävlat i WRC och det var det stallet som Oliver Solberg tävlade för i år. Svensken måste dock lämna fabriksteamet efter årets säsong. Det pratas nu om att han möjligen kan hitta ett samarbete med brittiska M-Sport framöver. Även hans pappa Petter tävlade för M-Sport.
Plattan i Mattan
Onsdag betyder nytt avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan. Vi snackar om kaoset i Japan. Om varför det blev ett sådant kaos och varför Pierre Gasly var så upprörd och vem Jules Bianchi var och vad som hände i Japan 2014. Lyssna du med och har du åsikter eller tankar, mejla gärna filip.lindfors@aftonbladet.se eller till mig. Vi är glada och tacksamma över att ni är så många som lyssnar på podden varje vecka.
För övrigt snackar vi om regndäcken i podden. Max Verstappen har nu erbjudit sig att testa nya regndäck åt Pirelli. Han tycker att det utbud som finns nu är för dåligt. Sebastian Vettel stämmer också in i den kritiken.
Haas testar Fittipaldi
Haas ger Pietro Fittipaldi chansen att köra under träningen i Mexiko och Abi Dhabi. Om han ersätter Kevin Magnussen eller Mick Schumacher är inte klart än. Fittipaldi kvalar in som rookie även om han körde på Sakhir och i Abu Dhabi för teamet 2020. Då stod Romain Grosjean över på grund av de svåra brännskador han drabbades av i Bahrain. En roookieförare får ha kört max två GP-lopp. I USA nästa vecka är det Antonio Giovanazzi som får chansen för Haas under en träning. Han är dock allt annat än en rookie.
Haas har för övrigt inte presenterat någon förare intill Kevin Magnussen för 2023. Alla förare för VM i F1 2023 hittar du här.
En hälsning till alla Alonsofans – det är riktigt imponerande:
Fernando Alonso led his first F1 lap in Malaysia in 2003, over 19 years later he's in the lead again 👀
Will we see him in the lead at the US Grand Prix? 💬
#F1 #Autosport pic.twitter.com/U5dZiECaKN— Autosport (@autosport) October 12, 2022