Mercedes: Vi gjorde fel!
avInför USA GP i F1 erkänner Mercedes sitt misstag.
Stallet låg helt fel med utvecklingen av årets bil. Det som simuleringen visade stämde inte med det som hände på banan.
Inför säsongen sa Mercedes James Allison att det skulle vara något team som helt gick bort sig i de nya reglerna. Han hade knappast räknat med att Mercedes var ett av de teamen.
Säsongen 2022 kan bli den första på mer än tio år som Mercedes inte har vunnit ett enda lopp. Det har nämligen inte hänt sedan 2011.
Inför helgens USA GP i F1 kommer Mercedes med en rejäl uppdatering. Årets sista, och den ska göra bilen något lättare och målsättningen är att lära sig att förstå bilen bättre och ta med sig den kunskapen in i 2023.
– Vi tar med oss många delar som vi ska testa på banan. De saker vi tar med oss är en mix av detaljer som ska förbättra årets bil men också säkerställa att vi är på rätt väg. Att vi förstår bilen så att vi kan röra oss i rätt riktning till nästa år, säger teknikdirektör Mike Elliott till motorsporttotsal.com.
– De uppdateringspaket som vi har tagit med oss, i alla fall de senaste, har både handlat om att förbättra prestandan och om att ändra inriktningen på hur vi jobbar med aerodynamiken. Det är det vi måste jobba med till nästa år. Man kan inte ändra inriktning i ett enda steg utan det handlar om att göra det steg för steg i små rörelser och det är det som vi försöker göra nu.
Mercedes erkänner: Vi gjorde fel
Han fortsätter och är tydlig med att stallet inte är nöjt med hur de hanterade regeländringen inför säsongen. Han erkänner att stallet har gjort stora misstag som har påverkat dem under hela 2022.
– Vi har varit försiktiga med att förklara vad vi har fått reda på. När jag nu tittar tillbaka på ett beslut vi tog i vintras så var det ett misstag. Om vi hade fortsatt på den väg i gick på tidigare hade vi förmodligen varit i ett mycket bättre läge nu. Om man ser säsongen som en kalender så gjorde vi ett misstag innan året började.
Han vill dock inte avslöja om det handlar om de extremt smala sidepodsen eller något annat. Men faktum är att det är fler motståndare som valt att gå åt samma håll som Red Bull och Ferrari, inte som Mercedes.
Stallet har också haft enorma problem med porpoising under säsongen och det tog lång tid innan de löste dem.
– Vissa team fick kontroll över de problemen tidigare än andra. Jag tror att vi inte klarade av att se de problem som vi hade byggt in i bilen eftersom den studsade så mycket, säger Elliott.
Han berättar att de fick ordning på problemen med porpoising i Barcelona, men sedan kom nästa negativa överraskning.
– Vi trodde att vi var på rätt väg, men i de kommande två racen fick vi en riktigt smäll i magen. För när man skalar av nästa skikt så hittar man ett annat problem och det var det som vi hade byggt in i bilen under vintern. Sedan dess har vi tagit flera steg för att komma till rätta med det. För att verkligen kunna lösa problemet behöver vi en vinter på oss.
USA GP i F1
Nu väntar USA GP i F1. Där träningar, kval och race kommer att göras under kvällstid. I morgon levererar jagde tider som gäller för USA GP i F1. Förhoppningsvis får ni även däckval och en kommentar från Pirelli.
För övrigt, här kan ni läsa en text om Mattias Ekstörms nya svenska satsning som ska få honom att nå bättre resultat i Rally Dakar, så kan jag passa på att tipsa om den. Det är premiär i Hedemora under helgen som kommer.
Och så säger vi grattis till dagens födelsedagsbarn:
Happy birthday to the Iceman, Kimi Räikkönen! 🥳❄️ pic.twitter.com/GA4muNKa19
— McLaren (@McLarenF1) October 17, 2022