”Max är tekniskt svag”
avMax Verstappen har vunnit två VM-titlar. Inför Brasilien GP i F1 2022 får han dock hård kritik.
– Max är tekniskt svag, säger den tidigare raceingenjören Guillaume Rocquelin.
Rocquelin var tidigare raceingenjör hos Red Bull, han arbetade bland annat med Sebastian Vettel och inför Brsilien GP i F1 2022 diskuterade han Max Verstappens svagheter i podden ”Les Fous du Volant” som kommer från Eurosport.
– Max är tekniskt svag, jämfört med andra förare som vi har haft hos Red Bull, säger Rocquelin.
Rocquelin som var raceingenjör åt Sebastian Vettel när tysken vann sina fyra VM-titlar 2010 till 2013. Därefter hade han rollen Head of Race Engineering hos Red Bull mellan 2015 och 2022 och numera jobbar han med utveckling av stallets juniorförare.
– Max har kanske lite mer talang och det är också det om han lutar sig mot. Sebastian var däremot den mer kompletta föraren av dem, säger fransmannen i poddcasten.
För övrigt har biljetterna till F1-loppet i Las Vegas 2023 och det handlar om biljettpriser från 25 000 dollar för de bästa platserna. Det känns ju som om man får hoppas på en bra dag på casinot i Las Vegas för att ha en chans att betala det…
Dessutom anser Bernie Ecclestone att Mick Schumacher bör glömma F1 2023.
Däckvalen till Brasilien GP i F1 2022
Brasilien GP i F1 2022 är också säsongens tredje och sista sprintrace. Vilka tider som gäller och vad det innebär kan du läsa om här. Vi snackar också om det i veckans F1-podd, Plattan i Mattan. Där hinner vi också hyllar Daniel Ricciardo som troligen lämnar F1 efter säsongen.
Nu ska vi kika på Pirellis däckval.
It’s race week! 🏁🇧🇷
Interlagos hosts the third and final @F1 #Sprint race of the season and is well-known for plenty of overtaking. Here’s everything you need to know about the #BrazilGP: https://t.co/vTWHpejNIf#F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 pic.twitter.com/MXZ0yPKzr5
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) November 7, 2022
Varvet i Brasilien är det kortaste under säsongen, efter det i Monaco. Tävlingen körs motsols och det är några riktigt snabba sektioner, samt mellansnabba kurvor.
– Vi har valt de tre gummiblandningarna i mitten och vi räknar med att det blir många omkörningar, säger Pirellis chef Mario Isola.
– Banan har inga speciella krav, sett till traction eller bromsar utan det är ett flyt i layouten. Eftersom det saknas långsamma kurvor kommer stallet att kunna kontrollera däckslitaget på bakdäcken.
Han ser fram emot sprinten och ser en skillnad i år eftersom det var en regeländring som genomfördes inför årets säsong.
– Nyckelrollen är de olika strategierna som kan användas här. Under sprintracet 2021 var det lika många som körde med mediumdäcken som med de mjuka däcken och även om det är ett kort varv så var det många omkörningar, säger Isola.
– Jag tänker bara på Lewis Hamilton som tog hjälp av en strategi med två stopp för att ta sig från plats tio i starten till segern. Den nya generationens bilar och däck verkar kunna ge oss ett nytt spännande lopp i år.
En oviss faktor i Brasilien i vädret. Enligt prognosen finns det risk för regn under samtliga tävlingasdagar, från fredag till söndag. Under lördagen är det också risk för åska. Temperaturerna väntas ligga mellan 26 och 29 grader.
Givetvis kommer jag att följa kval, sprint och Brasilien GP i F1 2022 i vår F1-live.