Startsida / Inlägg

Inget GP i Kina

av Anna Andersson

Det blir inget GP i Kina 2023, men det är inte den enda snackisen inom F1 i dag. Vad sägs om en omvänd DRS? Att bilen i täten bromsas upp så att bilen bakom kan komma i kapp? Det funderar F1 inför 2026.

Nyheter i F1 inför 2026
Ross Brawn var tidigare ägare till Brawn GP (AP/TT)

2026 kommer nästa stora regeländring med nya motorer. Då kommer Audi som nu motorillverkare och Sauber införlivas i det fabriksteamet. Det är dock inte den enda förändringen som kan komma. F1:s sportchef Ross Brawn har samtalat med brittiska Autosport och kommer med ett par spännande idéer.

Som en omvänd DRS.

– En av de stora frågorna till 2026 handlar om en aktiv aerodynamik. Jag anser att det är ett steg mot att göra sporten mer effektiv och det är verkligen spännande, säger han.

F1 inför 2026: Välj en omvänd DRS

Han pratar om någon form av omvänd DRS, där den framförvarande bilen bromsas in genom att den tappar downforce och den bakomvarande bilen får extra downforce inom ett område. Lite som den nuvarande DRS:en – fast tvärt om.

– Vi måste lösa hur det ska kunna göras. Så att det blir säkert, men vi har en aktiv aerodynamik i form av DRS och kan man göra yyterligare någonting betydelsefullt med den?

– Jag säger inte att vi ska göra detta, men det är en möjlighet. Bilen för 2026 måste dra lärdom av den bil vi har nu och jag tror att vi kommer att ha någon form av aktiv aerodynamik.

Bromsa in ledaren

Han anser att DRS i den nuvarande formen ska användas för att ta sig närmare en bil. Inte för att blåsa om i en ojämnlik omkörning på raksträckan, som det nu kan vara. Han anser att i den bästa av världar ska DRS fungera så att det går att komma i kapp framförvarande bil för att sedan starta en attack i nästkommande kurvkomplex. Åskådarna ska få en duell mellan två förare. Hjul mot hjul.

– Jag tycker inte heller att vi ska vara rädda för att minska DRS:en på exempelvis Monza. Där är det så att man trycker på knappen och kör om. Det är som en ritual. Inte speciellt imponerande. Därför ska vi inte vara rädda för att minska DRS på den typen av banor.

Fernando Alonso och Renault firade segern i konstruktörsmästerskapet i Kina 2005 , 2023 blir det inget lopp i Kina (AP /TT).

Inget F1 i Kina 2023

Det blir inget F1-lopp i Kina den 16 april 2023. Detta på grund av Covid-19. F1 tittar på en möjlighet att  hitta en annan arrangör som ersätter Shangai under 2023. Detta för att få en kalender med 24 deltävlingar.

Skulle F1 inte hitta någon ersättare blir det ett fyra veckor långt uppehåll mellan GP-tävlingen i Melbourne den 2 april och den i Baku den 30 april. Ett alternativ skulle kunna vara Portugal, ett annat Tyskland. Det är också en möjlighet tat hitta en arrangör mellan Australien och Azerbajdzjan, låt oss säga Malaysia, för att underlätta för logistik och frakt.

Korta nyheter kring F1

Logan Sargeant, Williams, har valt startnummer. Han kommer att köra med nummer två. Det har ingen förare haft sedan belgaren Stoffel Vandoorne lämnade F1. Han är numera testförare hos Aston Martin.

Mercedes har döpt en väg intill huvudkontoret i Brackley till Lauda Drive, efter den trefaldige världsmästaren Niki Lauda som var en uppskattad medlem av teamet från 2012 till dess att han avled 2019.
– Även om vår gode vän och kollega inte hade velat ha något ståhej, så hade han varit stolt över att den här gatan döps i hans ära. Det var en ära att få arbeta tillsammans med honom och jag är tacksam över att jag fick möjligheten att ha honom som en väldigt nära vän, säger stallchef Toto Wolff.

Plattan i Mattan och Ferrari

I veckans avsnitt av Plattan i Mattan, Sportbladets F1-podd, snackar vi ner säsongen, sätter betyg på stallens säsonger, pratar om Ferraris alla misstag och vi är väl inte helt förvånade över det faktum att Mattia Binotto tackar för sig.

Han lämnar jobbet som stallchef hos Ferrari vid årsskiftet och Ferrari behöver nu leta efter två nya medarbetare och hitta någon form av ny struktur. Binotto, har arbetat hos Ferrari sedan 1995, han var teknikchef efter James Allison och när han ersatte Maurizio Arrivabene 2019 så var det ingen som tog över hans roll, han har alltså axlat två mantlar under sin tid som stallchef och vem kan ta över efter honom.
I onsdagens blogg pratade jag om vilka kandidater det ryktas om, men glöm inte att en externkandidat ofta kommer med någon form av karantän vilket gör att vederbörande inte får börja jobbet direkt utan för att minska risken för att någon information sipprar från ett team till ett annat så måste han (eller hon) stå utanför F1 under en tid. Det kan handla om flera månader, har Ferrari råd med det?

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB