Startsida / Inlägg

Nästa team byter chef!

av Anna Andersson

Vi är mitt uppe i vinteruppehållet och fyra stallchefer har plötsligt lämnat sina team. Det ska vi ägna bloggen år, men först en fråga jag får flera gånger i veckan. När startar F1 testing 2023?

Mercedes under F1 testing 2022 (TT)

F1-säsongen startar den 5 mars 2023 och samma datum startar även Indycar. Tidigare år har F1 testing pågått under februari, gärna i två omgångar på tre alternativt fyra dagar.

Men i år sker det en förändring. F1 ska spara pengar och det blir inga tester i Spanien och Barcelona. Detta trots att teamen gärna ser dem där eftersom det går snabbt att få tag på reservdelar och det är smidigt att flyga in nya delar. Dessutom är det en bana som är väl lämpad för tester, där det är två väldigt lika sektorer, men sedan en tredje som betyder av helt mot det tidigare konceptet.

När startar F1 testing 2023?

F1 testing 2023 är satt till tre dagar, det vill säga hälften så många som förra året då det var tre dagar i Spanien och tre i Bahrain. Från den 23-25 februari testar stallen på Sakhir i Bahrain. På samma bana som premiären avgörs ett par dagar senare.

Hur många bilar testar under vintertesterna?

För att begränsa kostnaderna körs en bil per team. Max tio bilar är på banan samtidigt och förarna i ett team delar på en bil.

Vem får köra ett F1-test?

En förare måste ha en superlicens, men det lär inte vara några testförare eftersom stallen vill att deras ordinarie förare ska få så mycket tid som möjligt i bilen. Tre dagar delat på två ger trots allt bara en och en halv dag per förare.

Jag kommer att skriva mer om F1 testing 2023 längre fram.

Honda och Audi i F1 2023?

En bild av Audi inför 2026 (audi)

Audi kommer som motorleverantör till F1 2026. Nu har även Honda registrerat sitt intresse hos FIA. Det är intressant. Honda var nämligen motorleverantör till Red Bull fram till förra året och i år har uppgiten tagits över av Red Bull Power Train – men det är fortfarande Honda som tillverkar motorerna i Japan och levererar dem till Red Bull i Europa.

Till nästa år ska Hondas märke dyka upp på Red Bulls och AlphaTauris bilar igen och till 2026 verkar det som om motortillverkaren kommer tillbaka. Blir det återigen som fabrikspartner till Red Bull?

Inte helt otroligt.

Från Alfa Romeo till Ferrari – Fred Vasseur

F1 testing 2023 - snart är det dags
Williams Alexander Albon får inte bara en ny kollega i Logan Sargeant, utan även en ny teamledning  (AP/TT)

Jost Capito lämnar jobbet som stallchef och VD för Williams, även den tekniske direktören François-Xavier Demaison lämnar sitt jobb.

Vem, eller vilka som ersätter är inte klart. Därmed får Alex Albon inte bara en ny teamkollega utan även en ny teamchef. Alla förare till F1 2023 finns här.

Detta var den andra stallchefen som lämnar F1 efter 2022, även Ferraris Mattia Binotto  letar efter nya arbetsuppgifter. Han ersätts av Frederick Vesseur, Alfa Romeo. Det bekräftar Alfa Romeo samtidigt som stallet tackar Vasseur för de senaste sex åren. Ferrari och Alfa Romeo har arbetat tillsammans under en längre tid, Ferarri är stallets motorleverantör, och därför bör frågan om karantän lösas förhålandevis enkelt.

Saubers grundare, Peter Sauber förstår Vasseurs beslut:

– När Ferrari kommer med ett erbjudande måste man gå, säger Sauber till Blick.

– Men den som känner till Ferraris historia, och då går vi ända tillbaka till Enzos dagar, vet att en stallchef hos Ferrari sällan är långlivad.

Bortsett från Jean Todt då, som stannade i tolv år, men också vann fem förar-VM med Michael Schumacher.

Seidl från McLaren til Alfa Romeo

En logisk lösning för Alfa Romeo vore väl att ge Beat Zehnder, 56, möjligheten att ta över den skutan. Han har varit hos Sauber sedan de kom till F1 1993 och är en väldigt viktig och lojal medarbetare, kanske rätt man att leda stallet in i nästa era. Den som snart startar tillsammans med Audi.

Stallet har redan anställt en ny VD, Andreas Seidl, som har varit stallchef hos McLaren de senaste åren. Han startar arbetet hos Sauber den 1 januari 2023 och han jobbade tidigare för Porsche (2015-2017), men arbetade även i F1 för BMW-Sauber. Det gör att han känner Volkswagenkoncernen  och även Sauber utan och innan. Dessutom har han sin familj i München.

McLaren ersätter Seidl internt, med Andrea Stella.

Vi snackar lite om detta i veckans avsnitt av Plattan i Mattan, Sportbladets F1-podd, som lever hela långa vintern.

Ett stort tack till er alla som lyssnar, jag har förstått att det är en hel del bloggare som också lyssnar på podden och det är väldigt roligt att vi kan hänga tillsammans på flera plattformare.

Har ni frågor ni vill att vi ska ta upp där, när det gäller teknik, teamen, snack eller historia. Ställ dem här eller mejla mig på anna.c.andersson@aftonbladet.se så ska vi ta med oss dem till ett frågeprogram.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB