Så mycket betalar Verstappen för att få köra F1 2023
avFör att tävla i VM i Formel 1 2023 krävs en superlicens. För att få den krävs resultat – och en tjock plånbok.
Kikar vi på listan inför VM i Formel 1 2023 så är det tydligt att världsmästaren Max Verstappen måste plocka fram väldigt många slantar för att tävla nästa år. Han försvarade sin VM-titel från 2021, men han satte också ett nytt rekord under 2022. Han vann femton lopp under säsongen och så många har ingen annan förare vunnit tidigare.
Det är historiskt.
Men det gör också VM i Formel 1 2o23 dyrare än någonsin. En superlicens har ett grundpris på 10 400 euro, vilket omräknat är 116 875 svenska kronor. Lägg där till 2100 euro, 23 600 kronor, per VM-poäng som föraren tog under 2022. Eftersom Max Verstappen tog 454 poäng måste han också betala en rejäl summa.
Listan nedan kommer från sport.de och där kan du se vad det kostar för de olika förarna i VM i Formel 1 2023
Priset för superlicensen till VM i Formel 1 2023
Logan Sargeant (Williams): 116 875 SEK
Nico Hülkenberg (Haas): 116 875 SEK
Oscar Piastri (McLaren): 116 875 SEK
Nyck de Vries (AlphaTauri): 164 075 SEK
Alexander Albon (Williams): 211 279 SEK
Guanyu Zhou (Alfa Romeo): 268 594 SEK
Yuki Tsunoda (AlphaTauri): 400 082 SEK
Lance Stroll (Aston Martin): 541 684 SEK
Pierre Gasly (Alpine): 659 825 SEK
Kevin Magnussen (Haas): 707 036 SEK
Valtteri Bottas (Alfa Romeo): 1 273 564 SEK
Fernando Alonso (Aston Martin): 2 029 401 SEK
Esteban Ocon (Alpine): 2 289 120 SEK
Lando Norris (McLaren): 2 997 443 SEK
Lewis Hamilton (Mercedes): 5 778 160 SEK
Carlos Sainz (Ferrari): 5 924 300 SEK
George Russell (Mercedes): 6 608 911 SEK
Sergio Pérez (Red Bull): 7 317 129 SEK
Charles Leclerc (Ferrari): 7 387 951
Max Verstappen (Red Bull): 10 832 395 SEK
Dino Beganovic imponerar
Vår svenska Ferrarijunior, Dino Beganovic, har inlett säsongen strålande. Han vann sin säsongspremiär i Dubai, i Formula Regional Middle East Championship. Dino. som ska tävla i FIA Formel 3, inleder säsongen med att tävla för Mumbai Falcons i Dubai.
Han vann en dramatisk premiär, där han jagade ikapp ledande italienaren Gabriele Minì på det allra sista varvet satte Beganovic in en stöt. Han gick sida vid sida med Minì ut på start- och målrakan, men trycktes utanför banmarkeringen och upp mot depåmuren i hög fart. Den Ferrari-stöttade svensken tvekade dock inte, utan lyckades fullfölja manövern och överta ledningen.
– Vilken start på säsongen! Det var ett väldigt bra race och många tuffa fighter, men jag är glad att vi drog det längsta strået, säger Dino Beganovic.
Han bröt sedan helgens andra av tre lopp, efter en duell med Míni och i det tredje loppet slutade han nia på gamla däck. Minì bestraffades i efterhand för incidenterna i både Race 1 och Race 2.
I fredags kom beskedet om att Williams hämtar sin stallchef från Mercedes.
IndyCar 2023 har premiär samma helg som VM i F1, här hittar du en massa intressant fakta inför säsongen då Marcus Ericsson satsar på revansch.