Startsida / Inlägg

Red Bull Racing + McLaren + F1 = sant?

av Anna Andersson

Red Bull Racing + McLaren + F1 = sant?

McLarens VD Zak Brown har besökt Milton Keynes för ett eventuellt samarbete.

Red Bull Racing F1
Sergio Perez, Red Bull och Oscar Piastri, McLaren i Bahrain (AP/TT)

Enligt Christian Horner, stallchef för mästarteamet Red Bull Racing, handlar det om ett eventuellt motorsamarbete efter 2026. Det året planerar F1 för nästa stora regelförändring och då handlar det om motorerna. Enkelt förklartat ska hälften av kraften ska komma från en eldriven motor och den andra hälften från en förbränningsmotor med fossilfritt bränsle. Motorn ska leverera över 1000 hästkrafter och den nya MGU-K:n kommer att vara starkare. MGU-H försvinner.

Formel 1 har som målsättning av att vara koldioxidneutralt 2030. Den nya motorn ska använda hälften så mycket bränsle som en motor gjorde 2013 och det bränsle som F1 använder ska även personbilar kunna använda sig av.

I nuläget är sex motortillverkare klara för 2026, Alpine, Audi, Ferrari, Honda, Mercedes och Red Bull Ford.

Red Bull Racing + McLaren + F1?

McLaren kör i dag med motorer från Mercedes, men sägs också ha pratat med Honda och nu med Red Bull Racing.

– Det är helt naturligt att vi pratar med potentiella kunder. Som motortillverkare, från och med 2026, kommer vi att föra den typen av samtal, citeras Christien Horner av tyska Sky.

Andrea Stella, stallchef hos McLaren är inne på samma linje:

– Vi vill förstå vilka möjligheter som finns i framtiden, säger han till Sky.

Audi har kört in sig i Sauber Group, nuvarande Alfa Romeo. Ford återvänder till F1 med Red Bull Racing, det team som en gång köpte deras stall (Jaguar). Det pratas om att Honda också är intresserade av en officiell comeback. Det japanska företaget jobbar sedan ett par år tillsammans med Red Bull, men å andra sidan hade Honda och McLaren ett väldigt tungt samarbete mellan 2015 och 2017.

Kort om F1 2023

Det pågår mycket snack inom F1 just nu, Mercedes pratar om radikala förändringar som  snart ska synas på bilen och Ferrari förlorar sin chefsdesigner.

I vår F1 podd Plattan i Mattan pratar vi om vad som ligger bakom Aston Martins fina säsongsstart. Fernando Alonso slutade trea i Bahrain och Lance Stroll, körde trots frakturer, in på plats sex.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB