Startsida / Inlägg

Bombnedslag hos AlphaTauri – chefen lämnar efter 18 säsonger

av Anna Andersson

Franz Tost lämnar jobbet som teamchef i AlphaTauri.
Därmed lämnar en mycket välkänd profil Formel 1.

AlphaTauri
Franz Tost lämnar F1. Han har varit hos AlphaTauri sedan 2006, då hette stallet Scuderia Toro Rosso. (AP-TT)

AlphaTauri F1 levererar ett riktigt bombnedslag i samband med Formel 1 i Baku. Franz Tost lämnar sitt jobb efter säsongen 2023. Han har varit stallchef i teamet sedan 2006, vilket är längre än någon annan teamchef  (bortsett från Christain Horner) i F1 anno 2023. Han ersätts av Laurent Mekies, som nu är sportdirektör hos Ferrari.

Det är nästa stora steg i en rad förändringar som skett kring rollen som teamchef hos flera stall i samband med säsongen 2023, Mattia Binotto lämnade Ferrari och ersattes av Fred Vasseur och Andreas Seidl lämnade McLaren för en roll hos Sauber (Alfa Romeo), Andrea Stella, tidigare Ferrari, blev ny stallchef hos McLaren medan James Vowles lämnade ett jobb hos Mercedes för att bli stallchef hos Williams.

Från Ferrari till AlphaTauri

AlphaTauri gör en stor omstrukturering, Peter Bayer, tidigare FIA, blir VD hos stallet och Miekes tar alltså rollen som stallchef. Det har också pratats om att AlphaTauri eventuellt kommer att byta namn.

Tost, som nu är 67 år, har de senaste åren basat över ett stall som inte alls nått sina mål. Han har även uttalat sig kritiskt mot teamets ingenjörer och i år har stallet bara tagit en poäng, möjligen kan det ha bidragit till att han nu lämnar. Under Franz Tosts tid hos AlphaTauri har stallet annars tagit två GP-segrar. Båda kom under tiden som stallet hette Scuderia Toro Rosso, med Sebastian Vettel på Monza år 2008 och med Pierre Gasly på samma bana år 2020.

Vem är då Laurent Mekies? Han arbetade nära Mattia Binotto och är nu nästa höjdare som lämnar Ferrari efter det att Binnotto lagt av. Han har jobbat mycket på banan, samtidigt som han arbetat med Ferraris förarakademi och haft en viktig roll i den utbildning som Dino Beganovic går.

Däckvalen till F1 i Baku 2023

När Formel 1 tävlar i Baku kan stallen välja mellan tre gummiblandningar, precis som vanligt. Nu har Pirelli valt de tre mjukaste, är C3 (hårda), C4 (medium) och C5 (mjuka). När det gäller lufttrycket gäller 23 psi på bakdäcken och 25 psi på framdäcken. Det är 0,5 psi mer än i fjol och 1,5 psi mer än vad som var planerat. Ifjol gjorde de flesta två depåstopp, där förarna drog fördel av en sen säkerhetsbil. Det var också väldigt varmt, tävlingen avgjordes i juni vilket ökade däckslitaget.
Banan är byggd kring en 2,2 km lång raksträcka där topphastigheten tidigare har nått upp till 378 km/timmen och hittills är det två stall som har vunnit på banan, Mercedes och Red Bull, men det är också sex olika förare som tagit vinsterna.
Mer statistik inför F1 i Baku hittar du här.

Korta nyheter kring F1 i Baku 2023

Mercedes har gjort en förändring i sin organisation, James Allison är tillbaka som teknisk chef. Han ersätter Mike Elliott, som ersatte honom på posten 2021. Elliott får nu rollen som chief technical officer. Enligt stallchef Toto Wolff är det Elliott som varit drivande i frågan och teamchefen stöttar beslutet. Han anser att stallet tack vare bytet kommer att få ut max kompetens av de två viktiga medarbetarna.

Kevin Magnussen, Haas,  tror att förarna kommer att ta större risker när konceptet för F1 sprint är ändrat.
– Det är bra med två kval. Då kan man trycka mer på gasen i sprinten, säger han i en kommentar.
– Jag hoppas att vi kan leverera ett bra resultat både i sprint och race.

Hur hamnade F1 i Baku?

Storyn bakom handlar om sportwashing, ett blodigt krig och fängslade journalister. Vi har bjudit in den Rasmus Canbäck till vår F1-podd ”Plattan i Mattan” och försöker reda ut bakgrunden till F1 i Azerbajdzjan. Han är konfliktjournalist, författare samt expert på konflikten Nagorno-Karbach och var även den sista utländska journalisten tog sig in i regionen sedan Azerbajdzjan stängt den i samband med kriget mot Armenien.

Vill du ha extra bra koll på Formel 1? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev. Där tipsar jag regelbundet om det senaste F1-snacket. Du får allt direkt i din inkorg. Prenumera på F1-brevet här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB