Startsida / Inlägg

Indy 500: Felix Rosenqvist om loppet han satsat allt för att vinna

av Anna Andersson

Felix Rosenqvist har en dröm och en målsättning. I morgonkväll kan han infria båda.
Så startar han Indy 500 från första startled.
– Det är det största racet som finns, jag kan inte komma på något annat race jag verkligen vill vinna. Formel 1, Le Mans betyder ingenting i jämförelse, säger han.

– Jag har offrat så mycket för detta.

 

Felix Rosenqvist inför Indy 500
Felix Rosenqvist inför Indy 500 (Penske Entertainment)

Telefonlinjen brusar något, han sitter i en bil på väg efter ännu ett träningspass på ovalen Indianapolis Motor Speedway. Det är nästan en vecka sedan han imponerade i kvalet och till slut tog tredje startposition i “The greatest spectacle in racing”, Indianapolis 500.
Han lägger all tid på att förbereda sig för de fyra kurvorna, de mer än 80 milen, 500 milesen och 200 varven som avgörs på söndag kväll, svensk tid.
– Under hela maj sätter man hela livet på paus. Hela månaden är en uppladdning för Indy 500. För att vinna behöver man lämna allt annat, det är en oerhörd uppoffring, ett stort jobb och man måste vara envis och bryta ner sig själv, för att sedan ta sig tillbaka om och om igen. Indy 500 är det ultimata testet för en racerförare.

 

Felix Rosenqvist i första startled av Indy 500

Felix Rosenqvist Indy 500
Felix Rosenqvist kör för McLaren (Penske Entertainment)

Två svenska förare har vunnit tävlingen, Kenny Bräck 1999 och Marcus Ericsson 2022. Då var Felix Rosenqvist fyra och var med och slogs om segern fram till ett par varv återstod.
– Nu har jag erfarenheten av att verkligen leda racet. Den är enormt viktig och jag har varit med och slagits om segern. I år är de många som står i kö för att vinna, frågan är om det någonsin har varit så många förare aom verkligen kan vinna loppet. Jag skulle säga att det är femton stycken, sett  till förutsättningar och talang.

Nio av fältets 33 förare har vunnit tävlingen tidigare, men det är bara en av dem som startar i fältets  två första startled. Det är Scott Dixon som är en av fältets absolut mest meriterade förare.

En motor från Honda har vunnit de tre senaste samt de fem av de sju senaste Indy 500 och det är en Ganassi Honda, med Alex Palou som har pole position. Samtidigt har McLaren, med sin motor från Chevrolet, fyra bilar i topp tio. Dessutom visar statistiken att de tre som startat topp tre inte har tagit en plats bland de fem bästa under de två senaste Indy 500 och ifjol vann Marcus Ericsson från startplats fem, 2021 tog Hélio Castroneves sin fjärde seger i Indy 500 från startposition åtta.

– Det var en lättnad för mig att kvala topp fem, då slipper jag den jobbiga turbulenta luften som stör förare som startar mellan plats tio och 30. Det betyder att jag har ren luft i början av racet, vilket är skönt. Samtidigt vet jag att jag, under stora delar av loppet, kommer att ligga bakom andra bilar, bilar som är på andra strategier eller ska varvas. Jag kommer också ligga i täten.

Marcus Ericsson försvarar titeln i Indianapolis 500

Felix Rosenqvist inför Indy 500 2023
Felix och flickvännen Emille Sutt (Penske Entertainment)

Inför Indy 500 avgörs kvalet en vecka innan racet. Då kör förarna en och en på banan. Den sista veckan ägnas sedan åt att ställa in bilen för att den ska kunna köra i trafik, vilket är en helt annan sak än att ligga ensam på en oval.
– För att vinna måste din bil fungera ensam på banan, men också i trafik, ibland ligger du trea i bland har du 15  bilar framför dig. Det är en ständig kamp. Sedan handlar det om väder, om vind, om hur bilen är inställd. Vem som gör det mest kompletta utvarvet, invarvet och depåstoppet. Är du inte tio av tio, missar du en detalj är du körd. Då har du ingen chans.

Hur ser din plan ut inför Indy 500?

– Detta är ett race du inte kan leda för länge då kör du upp för mycket bensin och måste till ett extra depåstopp. Samtidigt vill man inte ligga längre bak än femma. Jag vill spara bränsle och ha möjligheten att sent ändra en strategi för efter det sista depåstoppet som brukar vara runt 30 varv från mål blir det en sprint mot mål. Ifjol förlorade vi racet där, vi kunde inte hota Ganassi, säger han.

– Det är oerhört svårt att lista ut strategin under ett lopp som pågår i flera timmar, en säkerhetsbil i fel läge och du är borta. Ifjol fick vi en rödflagg fem varv från mål och ändå var det ett ganska rättvist race. Det enda man kan vara säker på är att vad som helst kan hända under Indy 500, och man vet att det också kommer att göra det.

•••

Marcus Ericsson är också laddad inför helgen. Den regerande mästaren jagar en extra miljonbonus och han vinner två år i rad.

Här läser du om den.

Mer intresserad av Formel 1?

I dag avgörs Monaco GP och precis som vanligt kan du följa racet i vår F1-live. Hålla koll på data, fakta och snacka med likasinnade.

Välkommen in!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB