Startsida / Inlägg

Försöker locka medarbetare från teamet kring Max Verstappen

av Anna Andersson

Red Bull leder VM. Mercedes och Ferrari saknar motmedel. Nu försöker de två teamen locka medarbetare – från stallet kring Max Verstappen. Det får mästarteamet att reagera.

– Vi befinner oss inte på en arabisk basar, påtalar Helmut Marko.

Max Verstappen
Max Verstappen och Red Bull leder VM i F1. (AP-TT)

Den stora snackisen i Tyskland handlar just nu om Mercedes försök att locka över superkonstruktören Adrian Newey från Red Bull. Enligt tyska Sport1 ska stallchef Toto Wolff ha gett sin närmsta medarbetare i uppdrag att höra efter om Adrian Newey är tillgänglig. Hon har tidigare arbetat för Red Bull och tog kontakten, men Newey avböjde. Han har istället förlängt sitt kontrakt med Red Bull.

– Det verkar nästan som om Herr Wolff inte har fullt förtroende för att hans egna medarbetare ska få ordning på de problemen som deras bil har, säger Red Bulls motorsportkonsult, Dr Helmut Marko till sport1.

Mercedes har en stor uppdatering planerad till den kommande deltävlingen på Imola, det handlar om nästan en halv bil, enligt Toto Wolff är det en stor operation.

Frågan är dock om den är tillräcklig och vad som händer med Lewis Hamiltons intresse om det skulle vara så att den inte slår väl ut?

Bygger bil åt Max Verstappen

Även Ferrari jagar sekunder på banan. Stallet, som var tvåa i VM i F1 förra säsongen, ligger nu 146 poäng efter Red Bull i konstruktörsmästerskapet och den nya stallchefen Fred Vasseur kan inte vara nöjd med stallets säsongsinledning. Ferrari kom med den första delen av sin uppdatering till helgens deltävling i Miami, men det var ingen succé. Max Verstappen vann från startruta nio, men ingen av Ferraris förare tog en plats på prispallen. Enligt experten Ralf Schumacher är Ferraris största problem nu förarna.

Även Ferrari sägs ha varit ute och fiskat efter medarbetare hos Red Bull, i vår F1-podd Plattan i Mattan pratade vi om hur AlphaTauris byte av stallchef bidra till en kohandel mellan Red Bull och Ferrari. En av de ingenjörerna som Ferrari är intresserade av är fransmannen Pierre Waché, som tidigare arbetat hos Sauber och som de senaste tio åren har arbetat nära Adrian Newey.

– Vi vill ju alla att Ferrari ska kunna konkurrera i toppen, men det här sättet är inte okej. Vi befinner oss inte på någon arabisk basar. Bortsett från att Waché inte vill byta jobb så kommer vi aldrig att gå med på de förutsättningarna, säger Marko.

Korta nyheter kring Formel 1

Formel 1 har inte tävlat i Kina sedan 2019, nu har Shanghai International Circuit återigen tilldelas FIAs högsta licens. Den förra licensen gick ut 2019, nu har det genomförts renoveringar och därmed kan det arrangeras ett VM-lopp på banan 2024.

Daniel Ricciardo får lämna simulatorn. Han ska köra RB19 på Silverstone i Storbritannien. Han ska köra ett däckstest åt Pirelli efter Storbritannienm GP i F1.

Du vet väl att Sportbladet nu har ett nyhetsbrev om F1, du kan anmäla dig till F1-brevet här.

Önskar er en trevlig torsdag. I helgen är det IndyCar igen, GMR Grand Prix med kval i morgon fredag och race lördag. Mer information och tider kommer i morgon fredag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB