Startsida / Inlägg

F1 2024: Silly season – läget för stall och förare

av Anna Andersson

Daniel Ricciardo väntar på att ta sig in i F1 2024. Mick Schumacher också.
Men vilka möjligheter finns det egentligen för en förare som vill köra Formel 1 nästa år? Det är dags att gå igenom hela startfältet för att se vilka stall som söker förare och vilka förare som har kontrakt.

Vad tror du själv om F1 2024 – lägg dina tankar i kommentarerna!

F1 2024 – så ser förutsättnignarna ut!

F1 2024
Max Verstappen är klar för F1 2024. Han är den förare som har längst kontrakt. (TT-AP)

Red Bull Racing

Max Verstappen – kontrakt till och med 2028
Sergio Perez – kontrakt till och med 2024

Max Verstappen är given hos Red Bull, Sergio Perez också, om han presterar det som förväntas av honom. Bakom väntar Daniel Ricciardo, som lämnade McLaren ifjol och nu är testförare. Han letar efter en styrning till 2024.

Mercedes

Lewis Hamilton – kontrakt till och med 2023
George Russell – kontrakt till och med 2024

Enligt både Hamilton och stallchef Toto Wolff är ett nytt kontrakt för Hamilton bara en formsak.

– Vi tar en kaffe och löser det, sa Wolff efter andraplatsen i Spanien.

Det är flera veckor sedan, men de två träffades i New York inför Kanadas GP och processen pågår.
Hamilton har vunnit sju VM-titlar, han vill vinna den åttonde och är den enda toppföraren i fältet med ett utgående kontrakt. Mick Schumacher är tredjeförare och enligt Wolff ser läget svårt ut för 2024.

Aston Martin

Fernando Alonso – kontrakt till och med 2024
Lance Stroll – kontrakt okänt

Alonso har övertygat och är trea i VM. Han har kört in 117 av stallets 154 poäng i år. Stroll har bidragit med 37, det ska inte räcka för ett kontrakt, men å andra sidan äger hans pappa teamet. Hur länge har stallet råd att ha en förare som inte levererar?Även om Alonso berömmer Stroll så pass mycket att man undrar om det står i hans kontrakt kvarstår faktum: 41-årige Alonso kör skjortan av Stroll.

Ferrari

Charles Leclerc – kontrakt till och med 2024
Carlos Sainz – kontrakt till och med 2024

Ferrari har två förare vars kontrakt går ut samma år, frågan är om stallet vill förlänga med dem och om de, efter alla strategiska misstag och dåliga bilar, vill förlänga med stallet? Men vilka alternativ har Ferrari?
George Russell känns inte troligt. Daniel Ricciardo? Nej, inte efter hans misslyckanden i Renault och McLaren. Fernando Alonso? Han har redan varit där och lämnat.

McLaren

Lando Norris – kontrakt till och med 2025
Oscar Piastri – kontrakt till och med 2024

Årets bil har inte varit bra, de första delarna till en B-version levereras till Österrike GP och resterande till F1 på Silverstone veckan efter. Hos McLaren pågår en omstrukturering och det är för tidigt att sia om framtiden. Piastri anses vara en framtida mästare, hur länge har Norris tålamod? Teamchef Zak Brown har säkert också lekt med tanken att plocka över IndyCar föraren Alex Palou till F1.

Alpine

Esteban Ocon – kontrakt till och med 2024
Pierre Gasly – kontrakt till och med 2024

Båda fransmännen sitter fast i kontraktet ett år till, 2023 har inte varit någon kanonsäsong för teamet som hade högre förväntningar. Ocon har gjort det klart bättre än Gasly, men Gasly är å andra sidan nykomling i stallet och tar tid att göra en anpassning efter att ha kört så pass länge för Red Bull.

F1 2024
Nico Hülkenberg har gjort en stabil comeback i Formel 1. Är han klar för F1 2024? (AP-TT)

Haas

Kevin Magnussen – kontrakt till och med 2023
Nico Hülkenberg– kontrakt till och med 2024

KMAG skrev på för två år när han ersatte Nikita Mazepin inför 2022, Hulken skrev ett lika långt kontrakt när han anlände 2023 och han har än så länge plockat fler poäng än dansken i en bil som kan kvala men inte tävla i racen. Enligt stallchef Günther Steiner är stallet nöjda med sina två förare och det mest intressanta är om Alfa Romeo kliver in som titelsponsor till Haas nästa år. Kan det ge stallet de pengar som krävs för att utveckla bilen?

Alfa Romeo

Guanyu Zhou – kontrakt till och med 2023
Valtteri Bottas – kontrakt till och med 2025

Alfa Romeo lämnar efter säsongen, men Audi kryper sakta närmare även om det finns en osäkerhet inför 2024. Zhou har starka finansiärer, Bottas erfarenheten men de behöver också en bil som kan lyckas annars kanske Zhou tar sina pengar någon annanstans.

AlphaTauri

Yuki Tsunoda – kontrakt till och med 2023
Nyck de Vries – kontrakt till och med 2023

Red Bull brukar skriva fleråriga kontrakt med sina förare, men Tsunoda gör sin tredje säsong i teamet och är fortfarande mer arg än skicklig. Han stöttas av Honda som kommer att lämna Red Bull till 2026 för att istället stötta Aston Martin med motorer. de Vries? Teamt har aldrig sagt något mer än att han är klar för 2023. de Vries har varit årets flopp och Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko har redan gett honom en varning. Leverera eller lämna.

Williams

Alex Albon – Kontrakt till och med 2023
Logan Sargent – kontrakt till och med 2023

Albon är inne på sitt andra och sista år med teamet som halkat efter, men satsar på framtiden och har ensam tagit stallets sju poäng. Sargent är debutant, med ett avtal på ett år, samt option på ytterligare två. Säsongen har dock börjat allt annat än bra. Frågan är om det finns någon amerikansk förare i F1 nästa år eller om Mercedes försöker plantera tredjeförare Mick Schumacher hos Williams, som också köper deras motorer? Den vägen gick både Valtteri Bottas och George Russell.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB