Startsida / Inlägg

Neymar tvingar F1 att ändra reglerna

av Anna Andersson

Formel 1 ändrar reglerna.

Bland annat på grund av fotbollsstjärnan Neymar. 

Neymar
Neymar besöker gärna Formel 1. (AP-TT)

PSG-stjärnan Neymar och ett antal VIP-gäster hade inte lämnat startgriden när formationsvarvet inleddes under Spanien GP i F1. De hade inte tagit sig tillbaka upp på VIP-läktaren utan stod i gräset utanför banan, vilket var allt för nära bilarna. Det handlade om ett par meter och den incidenten har gjort cheferna i det internationella bilsportförbundet oroade över säkerheten samt hälsan hos VIP-gästerna.

– Vi behöver ta lärdom av det som hände i Spanien, F1:s chef Stefano Domenicali har försäkrat att man ska vidta åtgärder för att säkerställa att det inte inträffar igen, säger FIA:s president Mohammed Bin Sulayem.

Förbundet är också oroade över det faktum att fansen gick in på banan efter Australiens Grand Prix, innan alla bilar hade gått i mål. Även i Baku var F1 några millimeter från en katastrof när Esteban Ocon gick i depå på det sista varvet och VIPgäster befann sig på depårakan.

– Hade jag missat bromspunkten hade det slutat med en stor katastrof. Det var helt galet, sa Alpines förare efteråt.

Detta har FIA:s världsråd nu diskuterat.

– De senaste erfarenheterna visar att det är ett problem när det är för mycket folk vid starten, det gäller även Formula E och WEC.

Exakt hur förändringen ser ut är inte offficiellt.

Kort om F1 – Ferrari värvar

Helmut Marko, motorsportkonsult hos Red Bull, fick frågan varför Sergio Perez inte kan hålla jämna steg med Max Verstappen. Svaret?

– För att Max är Max och han sitter i den bästa bilen. Även i den bilen är det bara Fernando och Lewis som kan utmana honom. De är de tre bästa och Max lite bättre än de andra två.

Enligt Autosprint har Ferrari äntligen fått tag på en teknisk direktör. Platsen har varit vakant sedan Mattia Binotto lämnade teamet i december. Frederic Vasseur bekräftar för tidningen att stallet har fått tag på en “toppingenjör”.

– Han kommer att jobba på bilen under 2025 och på den bilen vi ska köra med 2026. Det låter som om det är en lång väntan, men om vi inte agerar på detta nu så kan det vara ännu värre om sex månader. Du måste acceptera de förhållanden som råder inom F1 och vid ett visst tillfälle måste man ta tag i det, för annars blir det bara ännu fler förseningar.

Vasseur sa tidigare i veckan att han ser ljuset i den mörka tunnel som Ferrari har befunnit sig i.

Enligt det senaste snacket kommer stallet att rösta mot det förslag om att däckvärmarna ska försvinna 2024.

Alpine presenterar nästa uppdatering till kommande tävlingshelg i Österrike. Det är en sprinthelg den första helgen i juli.

Vi har poddat i veckan också. I Plattan i Mattan snackar vi om bestraffningar, spännande kval och om Haas oförmåga att prestera på söndagarna, samt Red Bulls nya rekord.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB