Startsida / Inlägg

F1 i Ungern: ”Är en dödsdom”

av Anna Andersson

Daniel Ricciardo är tillbaka i F1. Inför F1 i Ungern har Nyck de Vries fått sparken från AlpaTauri.

– För den killen är det en total dödsdom, säger F1-experten Ralf Schumacher.

F1 i Ungern
Inför F1 i Ungern är Daniel Ricciardo tillbaka i Formel 1 (AP-TT)

Nyck de Vries var reservförare för Mercedes förra året, han fick chansen på Monza då han körde in en Williams på poängplats. Det var en sensation och gav honom ett kontrakt med AlphaTauri. Där har han dock inte alls lyckats. Han har levererat långt under förväntningarna, inte tagit en enda poäng och AlphaTauri ligger sist i konstruktörsmästerskapet. Efter Storbritanniens GP fick han också sparken.

– Han kunde inte uppfylla förväntningarna, säger Ralf Schumacher, tidigare F1-förare och numera expert hos tyska Sky.

– Det är nästan så att man kan förstå det, men de gjordes inte på det snyggaste sättet.

Daniel Ricciardo gör comeback i  F1 i Ungern

Red Bull och framförallt Dr Helmut Marko har länge varit kritiska till de Vries och det är inte första gången som stallet flyttar på en förare mitt under säsongen. Daniil Kvyat, Pierre Gasly och Brendon Hartley vet hur det känns. Ändå är Ralf Schumacher kritisk mot Red Bulls metoder.

Han räknar med att Nyck de Vries karriär är över.

– Jag vet, hos Red Bull har man råd med det, för killen är det en total dödsdom. Han kommer aldrig mer kunna få in en fot någonstans.

När de Vries nu lämnar är det en gammal bekant som ersätter honom. Daniel Ricciardo är tillbaka i F1 lagom till deltävlingen i Budapest.

Det kan också vara vägen till en andra karriär för honom.

– Om Daniel Ricciardo presterar, då kommer han att sitta intill Max Verstappen i en Red Bull nästa år, förutspår Ralf Schumacher.

Han tror inte att Sergio Perez får fortsatt förtroende.

– Jag tror inte att de behåller Sergio Perez om han fortsätter på den nivå där han är nu.

Press på Perez och Ricciardo

Att Riccardo nu inte bara är tillbaka i familjen Red Bull utan även på banan innebär en extra press på Sergio Perez. Han har gång på gång misslyckats att prestera i kvalen och därmed startat för långt bak i fältet för att kunna ge Max Verstappen det understöd som teamet egentligen vill att han ska kunna leverera. Nu har Max Verstappen varit så överlägsen att det inte spelar allt för stor roll i år, men ju närmare konkurrenterna kommer och för varje månad som går blir det allt viktigare för Red Bull att ha två förare som levererar. De behöver också kunna dela upp strategier, försvara sig mot attacker och arbeta tillsammans. De tankarna finns säkert hos herrar Marko och Christian Horner.

Daniel Ricciardos comeback i F1 kan få ytterligare konsekvenser framöver. Nu  får vi se hur han presterar de kommande månaderna. Är han på den nivå han var när han tävlade för Red Bull eller där han var när han tävlade för McLaren?

För Daniel Ricciardo är detta också stor risk, han ska köra fältets långsammaste bil. Det är ingen enkel uppgift och han har ögonen på sig. Kanske är det hans sista chans i Formel 1?

Förväntningarna är höga på att han ska slå Yuki Tsunoda, både i kval och i race. Han har ett halvår på sig att bevisa att han har det som krävs för en plats i Red Bull.

F1 i Budapest – datum och tider

21 juli – fredag

Träning 1 kl 13.30

Träning 2 kl 17.00

22 juli – lördag

Träning 3 kl 12.30

Kval kl 16.00

23 juli – söndag

Ungerns GP kl 15.00

Kalendern för F1 2024 är också klar. Du hittar den i länken.

•••

Det var en tung helg för Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist i Toronto, där de slutade på plats elva och tio. Mästerskapsledaren Alex Palou var tvåa, efter segraren Christian Lundgaard från Danmark. Ericsson behåller plats fyra i mäsetrskapet och Rosenqvist är 12:a. Tom Blomqvist, som debuterade i helgen, bröt loppet.

Redan i helgen körs ytterligare två deltävlignar på ovalen Iowa Speedway.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB