Startsida / Inlägg

Red Bull: No risk, no fun

av Anna Andersson

Förarna misstänktes för att bryta mot reglerna vid fler än 1200 tillfällen. 83 regelöverträdelser fastställdes. Nu ändras resultatlistan från gårdagens race när F1 körde på Red Bull Ring.

Återigen förändras resultatet i Formel 1 flera timmar efter det att bilarna har gått i mål. Denna gång handlar det om helgens ord: Tracklimits. Under kvalet på fredagen ströks 47 tider, under lördagens sprintkval och sprint fortsatte kaoset och under söndagens race förvärrades det. Sju förare bestraffades under loppet.

Efteråt var det ännu värre för domarna hann inte ens gå igenom allt under Österrikes GP.  Det handlade till slut om 83 överträdelser under racet, men vid fler än 1200 tillfällen under helgen misstänktes en förare ha kört över den vita linjen.

Aston Martin protesterar efter Österrike GP

Aston Martin protesterade mot resultatet i hopp om att Ferraris Carlos Sainz skulle få ytterligare en bestraffning och Fernando Alonso tjäna någon placering. Det lyckades.

FIA (internationella bilsportförbundet) tittade över materialet och flera timmar efter racet bestraffades följande förare:

Esteban Ocon: 30 sek
Carlos Sainz: 10 sek
Lewis Hamilton: 10 sek
Pierre Gasly: 10sek
Alexander Albon: 10 sek
Logan Sargeant: 10sek
Nyck De Vries: 15 sek
Yuki Tsunoda: 5 sek

Det ger följande topp tio under F1 på Red Bull Ring:

1. Verstappen
2. Leclerc
3. Perez
4. Norris
5. Alonso
6. Sainz
7. Russell
8. Hamilton
9. Stroll
10. Gasly

Ärligt talat var trasslet med tracklimits ett skämt. Det  var en fars under kval, sprint och race med otaliga bestraffningar hit och dit. När racet var klart och jag avslutade vår liverapportering var det mer komplicerat att räkna ut resultatlistan än lösa ekvationer. Så får det inte vara.

Det krävs en förändring vi kan inte ha detta problem varje år och Österrike har precis förlängt kontraktet till 2030. FIA funderar över att lägga in grus vid avåkningszonen i kurva 10, men det kan bli ett problem för motoGP som också tävlar på banan. Ett annat alternativ är ”korvkerbsen” som förstör bilar, men tvingar förare att anpassa sig efter banan. Annars går bilen sönder.

Vad tycker ni?

Hela, uppdaterade, resultatlistan till F1 på red Bull Ring

Vad hände med Mercedes?

F1 körde på Red Bull Ring
Lewis Hamilton var väldigt besviken när F1 körde på Red Bull Ring (AP -TT)

 

Max Verstappen i toppen igen – och Lewis Hamilton var förbannad. Var var Mercedes när ?

– Det var brutalt svårt, svårare än vi trodde, säger teamchef Toto Wolff.

Mercedes kom till Formel 1 Österrike med förhoppningar sedan den uppdatering som presenetrades Monaco har gett flera fina resultat. Men när F1 körde på Red Bull Ring var stallet ingenstans. Varken i sprint eller i race.

Lewis Hamilton kritiserade teamet över radion och talade om att bilen var usel. Toto Wolff svarade.

– Bilen är dålig, Lewis, vi vet. Snälla bara kör den.

Efter loppet var teamchefen ännu tuffare:

– Bilen var för långsam och det hjälper naturligtvis inte när man dessutom bestraffas. Samtidigt hade inte så många saker ändrats utan bestraffningen, kanske hade vi tagit Fernando. Men varken vi eller Aston Martin var bättre, vi hade ingen fart, säger Wolff till tyska Sky,

–  Det var en svart dag, eller svart dag kanske är för hårt. Det var en väldigt dålig dag.

Max Verstappen vann när F1 körde på Red Bull Ring

Red Bulls Max Verstappen vann igen, före Charles Leclerc, Ferrari och sin kollega Sergio Perez. Han har nu tagit 229 poäng i år, sju racesegrar och fem segrar i rad. Han vann också allt i Österrike 2023 och tog snabbaste varvet – från sin teamkompis genom att göra ett depåstopp så att han kunde sätta den snabbaste tiden på det sista varvet.

– Max argumenterade över radion och hävdade att däcken inte var bra och då visste vi att även om vi inte ger honom nya däck så kommer han att försöka ta det snabbaste varvet, säger Helmut Mako.

– Då är det en mindre risk att ge honom nya soft. Vi sa till honom att han är så långt fram att han inte behöver riskera någonting. Han var 1.07 framför eller något.

Christian Horner menade:

– No risk no fun.

F1 körde på Red Bull Ring
Max Verstappen och Sergio Perez i en häfti diskussion efter sprinten när F1 körde på Red Bull Ring (AP-TT)

Sergio Perez kan inte vara nöjd med det, han hade behövt den extra poängen och återigen satte stallet Verstappen först. Hur påverkar den här helgen relationen mellan Verstappen och Perez?

De två var oense efter sprinten när Verstappen ansåg att Perez höll på att trycka honom av banan, nu svarar han på detta sätt. Jag undrar:

När smäller det på riktigt?

Eller plockar Red Bull bort  Perez innan dess? Hans miss i kvalet i fredags var allt annat än bra.

Daniel Ricciardo ska genomföra ett däcktest efter tävlingen på Silverstone nästa vecka. Enligt Dr Marko är det ett test för att se vart han står.

Korta nyheter efter F1 i Österrike

Charles Leclerc och Ferrari är tillbaka på prispallen. Detta var Ferraris 800:e pallplats!

Resultatet är hans bästa för säsongen och Ferrari maxade verkligen sitt material, men det finns mycket jobb kvar att göra…

Ni var många som frågade varför Carlos Sainz inte fick  köra om Leclerc. Teamchef Fred Vasseur ger följande förklaring:

– Vi ville skapa en lucka till plats fyra och fem och inte angripa varandra.

Dino Beganovic avancerar i Formel 3

Dino Beganovic avancerar och är nu tvåa i Formel 3. Han startade huvudracet från första led, men tappade ner till position fem sedan han haft problem med däcken.

– Vi hade en plan på förhand, och det var att försöka ta ledningen direkt och sedan pusha hårt för att ta oss ut ur DRS-avstånd, förklarar Dino Beganovic.

– Jag försökte hålla mig till den planen, men tyvärr fungerade det inte och istället tog jag död på däcken. De gick av snabbare än vi trodde. Därefter var det ett tufft race och jag föll till P5. Inte vad vi hade siktat på, men vi lärde oss i alla fall en viktig läxa om de här mjuka däcken.

Mästerskapet leds av brasilianaren Gabriel Bortoleto.

– Allt som allt har det ändå varit ännu en stark helg, avslutar Dino Beganovic. Jag var fyra tusendelar från pole i kvalet, vi satte snabbaste varv idag, vi tog bra med poäng och vi klättrar lite i mästerskapet. Jag ser fram emot att vara tillbaka på banan igen och bygga vidare på det här om några dagar.

Nästa helg fortsätter säsongen på Silverstone.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB