Startsida / Inlägg

Alpine F1: Alain Prost med hård kritik mot teamet han älskar

av Anna Andersson

Ambitionen var hög. En seger inom 100 race i Formel 1.

Det tog inte ens så lång tid innan hela teamledningen hos Alpine F1 var utbytt. 

Alpine F1
Pierre Gasly, Alpine F1, har haft en tuff säsong (AP-TT)

I vår genomgång av den första halvan av säsongen 2023 har vi startat hos AlphaTauri, gått vidare till Alfa Romeo, Haas och överraskningen Williams. Nu har vi landat hos det stallsom ligger på plats sex efter 12 av 22 lopp.

Alpine F1.

+

Alpine – 57 poäng

+

Esteban Ocon  – 35 poäng

+

Pierre Gasly – 20 poäng

 

Alpine gjorde en helfransk satsning inför säsongen, efter fjolårets värvningskarusell där stallet förlorare Fernando Alonso och Oscar Piastri ett ett enda slag värvades Pierre Gasly från AlphaTauri. Det var en värvning som kändes tveksam redan inför säsongen, det kändes som om stallet saknade en naturlig ledare och istället hade valt att ta en risk med två förare som aldrig har trivts vid varandras sida.

Alpine F1 – en vinnare inom 100 race?

Inför säsongen sparkades också den trefaldiga världsmästaren Alain Prost från sin roll som ambassadör och ersattes av den tidigare fotbollsspelaren Zinedine Zidane. När säsongen väl startade var Alpine, som ifjol slutade fyra och var bäst av resten, långt efter sina egna förväntningar. Målet var en fjärdeplats, men Aston Martin gjorde stora framsteg under vintern och under sommaren lyckades även McLaren ta sig förbi Stallchef Otmar Szafnauer som i juni påpekade att stallet höll fast vid sin plan:

– Projektet Alpine har en plan på att vinna inom 100 race, vi har kört runt 30 race. Så vi har runt 60 kvar vilket betyder att vi har tre år på oss att börja vinna, sa han till motorsport.com.

Det var i samband med Österrike, innan McLarens nya uppdatering ockuperade många av de viktiga poängen och även blåste förbi i konstruktörsmästerskapet. Inför de avslutande loppen försvann VD Laurent Rossi mot andra uppdrag inom koncernen och inför den sista deltävlingen i Belgien hade Szafnauer, Pat Fry och Alan Permane redan fått sparken.

– Jag älskar teamet och det gör mig ledsen och orolig när jag ser stallet i den kondition det nu är, sa Alain Prost till BBC i samband med tävlingshelgen i Belgien.

– Laurent Rossi är ett praktexempel av Dunning-Kruger effekten, det vill säga en inkompetent ledare som tror att han kan komma över sin egen inkompetens genom att vara arrogant och inte visa medkänsla för sina medarbetare. Han trodde att  han förstod allt redan från början, men det var ett stort misstag.

Alpine F1
Esteban Ocon, Alpine F1 på Baku City Circuit. Det var en tung helg för stallet. (AP-TT)

Fler förändringar hos Alpine F1?

Enligt Alpines nya motorsportdirektör, Bruno Famin, hade Szafnauer och hans nära medarbetare en annan syn på hur framtiden skulle se ut i stallet.

Alpine är vårens missräkning och flera förare som tidigare har arbetat med Szafnauer menar att han inte fick tillräckligt med tid för att nå målen. Hur teamet ska ställa upp framöver är inte klart, det pratas om att Ferraris Mattia Binotto kan vara aktuell som teamchef, men ingenting är klart.

Frågan är om utrensningen är klar eller om fler  medarbetare mister jobben under hösten. Risken är att den oro som nu bildas påverkar stallet negativt.

Stallens interna problem och problem med tillförlitligheten har givetvis påverkat förarna, Ocon har brutit tre race, Gasly två, de har kolliderat med varandra och lämnat race utan poäng ( Australien, Baku och Silverstone exempelvis). För ett stall som säger sig vara redo för plats fyra är det underkänt.

Det är egentligen bara Ocons pallplats i Monaco som är positivt den här säsongen, kraven på fjolårets fyra är höga och det ska det vara i ett stall som säger sig vilja slåss om pallplaceringar.

Linus Lundqvist stark i IndyCar

Linus Lundqvist imponerade i sitt andra lopp i IndyCar. Han slutade på plats tolv på IMS road course, vilket var före sin stallkollega Helio Castroneves. Han var också bästa rookie.

– Det har varit en bra helg återigen, och jag är verkligen stolt över den här insatsen, säger Linus Lundqvist.

– Mitt stora mål den här helgen var att få genomföra hela loppet och känna på en komplett racedistans. Det lyckades jag med, men jag kan erkänna att det var extremt tufft! De här bilarna är otroligt fysiska att köra, utan servostyrning och med så mycket grepp. Det var ett väldigt lärorikt lopp och att faktiskt kunna komma i mål som 12:a i det här fältet känns som en seger för oss.

Vad händer med Lundqvist i IndyCar?

Det var återigen en stabil körning av svensken som drömmer om att få en styrning i mästerskapet. Frågan är vad hans två insatser, superkvalet i debuten och tolfteplatsen här, kan ge honom framöver. Det är bara ett par lopp kar av säsongen, men hur ser möjligheterna för 2024 ut?

– Det har varit ett par veckor i mitt liv som jag aldrig kommer att glömma. Vi får se vad som händer framöver, men jag tror och hoppas att jag har bevisat att jag hör hemma här, säger Lundqvist.

Marcus Ericsson körde upp sig till plats tio och Felix Rosenqvist tvingades bryta med ett mekaniskt fel på bilen. Ericssons erfarne kollega Scott Dixon vann och tog sin första seger på ungefär ett år.

Notera också att Alex Palou INTE lämnar Chip Ganassi för McLaren. Det meddelade teamen i går. Palou, som haft ett infekterat kontraktsbråk, blir kvar hos Chip Ganassi. I veckan stor det också klart att Tom Blomqvist, son till rallyikonen Stig, har säkrat en heltidsstyrning i IndyCar 2024.

Han tävlar dock inte för Sverige, utan Storbritannien.

IndyCar tävlar den sista helgen i augusti, samma helg som F1 startar om.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB