Startsida / Inlägg

Haas F1 – från superlördag till katastrof

av Anna Andersson

Superlördag förvandlas till en katastrofsöndag.

Så kan vi väl sammanfatta Haas F1 2023?

Haas F1
Nico Hülkenberg gjorde comeback med Haas F1 2023 (TT)

Genomgången av den första halvan av årets säsong i Formel 1 har kommit fram till plats åtta i VM. Haas F1.

Ett förhållandevis nytt team, som har ett samarbete med Ferrari och två erfarna förare, men med resultat som haltar.

+

Haas – 11 poäng

+

Kevin Magnussen – 2 poäng

+++

Nico Hülkenberg – 9 poäng

Ifjol tog Haas 37 poäng, alla utom tre kom under den första halvan av säsongen och 14 av dem i Österrike. Det är poängantal som stallet bara kan drömma om i år – och då lyckades Mick Schumacher ändå sätta bilen i muren både en och två gånger.

Haas har haft samma tendens som Alfa Romeo. Det vill säga en stark inledning på det nya regelverket 2022, för att sedan tappa under den andra halvan av 2022 och tendensen har sedan dess varit vikande. Nico Hülkenberg tog sex poäng i Australien, på en bana som är väldigt speciell och ofta bjuder på överraskningar.

Stallet har en bil som kan kvala bra. Hülkenberg har gått till Q2 eller Q3 vid nio tillfällen i år, Kevin Magnussen vid fem. Ändå har stallets två förare bara kört in poäng vid totalt fyra tillfällen i år. Bilen faller som en sten under söndagen.

Hulken har varit väldigt tydlig i sin kritik mot stallet, arbetet i fabriken behöver bli betydligt bättre. Han har kört för olika stall sedan debuten 2010 och även om han har varit borta från sporten sedan 2020 (bortsett från jobb som inhoppare och reservförare) har han en enorm erfarenhet av Formel 1.

Haas och Alfa Romeo?

Haas har en ny sponsor till i år som kommer med stora pengar, stallet sägs prata med Alfa Romeo om ett samarbete från och med nästa år och det behöver ta kliv i sin utveckling. Med tanke på att Ferrari, för att komma ner under budgettaket, flyttade folk till Haas inför 2022 kan inte 11 poäng på 12 lopp vara något annat än underkänt. Inte med de kvalresultaten som stallet har haft i år.

Till nästa deltävling i Nederländerna väntar en ny framvinge och en uppdatering av bromsluftningen.

– Vi hoppas att det fungerar, sa stallchef Günther Steiner i samband med tävlingen i Belgien.

– Vi har inte planerat några fler uppdateringar. Först måste vi hitta farten i vindtunneln. Vi kan inte ta med oss några uppdateringar som ändå inte ger någonting

Med andra ord verkar det vara den sista uppdateringen som planeras för 2023.

Hülkenberg med positivt facit hos Haas F1

Kevin Magnussen såg vass ut i Haas ifjol, han körde in en pole position och kände sig fylld av självförtroende inför årets säsong, men nu känns det nästan som om han har gett upp. Han har tagit sig till Q3 en gång i år, fått stryk av Hulken (eller ska vi säga Ken efter den senaste Barbieblonderingen). Han har dessutom bestämt sig för att följa kollegans val av inställningar eftersom han insett att de är bättre än hans.

Är detta det sista vi ser av KAMG i F1? Just nu känns det som om Fredrik Vesti är den hetare dansken. Han är med i kampen om titeln i Formel 2.

Nico Hülkenberg har gjort en mycket bra comeback. Enligt flera olika källor skrev han ett flerårigt kontrakt när han kom till Formel 1 och bör därför vara kvar i Haas även nästa år. Hans kvalform har imponerat och han har varit i Q3 vid sex tillfällen, vilket är lika ofta som Alpines Esteban Ocon och Red Bulls Sergio Perez.

Men eftersom bilen sliter allt för myckt däck, har en dålig racepace och dessutom glider väldigt mycket över banan när den följer en annan bil har han tagit väldigt få poäng.

Vem kör för Haas F1 2024?

Hulkenberg är egentligen värd en mycket bättre bil, men i vilket stall skulle han få det? Alfa Romeo? Nej. I Alpine (Renault) har han redan varit och stallet har kontrakt med båda sina förare nästa år. Det har dessutom andra problem än förarna att hantera. Varken McLaren, Ferrari, Red Bull eller Mercedes är i dagsläget aktuella för Hulken. En grön Hulk i Aston Martin?

Det är inte troligt. Där finns Fernando Alonso i någon säsong till och det krävs en urusel höst för att Lawrence Stroll ska sparka sin egen son.

Williams? Där har han också redan varit och vill han tillbaka? Möjligen om stallet kan leverera en bättre bil. Samtidigt är det ett stall där Toto Wolff  gärna är med och påverkar. Mercedes stallchef och han är mer intresserad av att få in en annan tysk i F1, Mick Schumacher. Dessutom är Alex Albon är stjärnan i det teamet och intill honom finns Logan Sargent från USA och det är de amerikanska ägarna än så länge nöjda med.

Detta är en genomgång av hur det har gått för samtliga stall under den första delen av säsongen. Först ut var AlphaTauri, som följdes av Alfa Romeo.

Haas F1 ligger på plats åtta i VM, men det finns en risk att stallet för andra gången i historien ramlar ner på tionde och sista plats. Det är bara två poäng före Alfa Romeo och om Alpha Tauri med Yuki Tsunoda och Daniel Ricciardo skrapar i hop åtta poäng på de återstående tio loppen är misslyckandet ett faktum.

•••

I veckans avsnitt av vår F1-podd, Plattan i Mattan. Vi snackar vi om Michael Schumacher och hans karriär, krascher, parkeringar och mycket, mycket mer.

I morgon inleds också helgens deltävling i IndyCar. Alla tider hittar du här.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB