Startsida / Inlägg

IndyCar 2024: Så är läget för svenskarna

av Anna Andersson

Marcus Ericsson har inget kontrakt för 2024. Det har varken Felix Rosenqvist eller Linus Lundqvist heller.

Körs IndyCar 2024 utan svenska förare?

– Tvärtom. Jag hoppas att vi får chansen alla tre, säger Felix Rosenqvist.

– Det är ovanligt stora rörelser på marknaden i år. 

IndyCar 2024
Felix Rosenqvist i IndyCar (INDCAR)

Själv har han haft en tung säsong hos McLaren i IndyCar. Den startade bra, men därefter har han gjort ett par egna misstag men även saker utanför hans egen kontroll som ställt till det. De senaste fyra loppen har varit tunga och i Indianapolis senast bröt han sedan växellådan gett upp.

– Säsongen är inte godkänd, jag är väldigt besviken. Det känns som om vi har fallit samman. Hela stallet har haft oflyt. Det känns som om oturen drabbar oss mer än andra. Då måste man rannsaka sig själv och se vad vi kan göra bättre, säger Felix Rosenqvist.

– Det känns som om luften har gått ur teamet, jag ska göra ett sista ryck och se om jag kan få igång gruppen. Det blir lätt så när en förare dominerar. Man vill slåss om mästerskapet, men när man inte gör det blir det en halvseg slutspurt. Det känns som om gnistan mattats av och det måste vi ändra på, det är trots allt tre lopp kvar.

Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson i IndyCar 2024?

Han debuterade i IndyCar 2019 och har tävlat för Arrow McLaren de senaste säsongerna, men han har inget kontrakt till nästa år. Marcus Ericsson är i samma läge. Hans kontrakt med Chip Ganassi Racing går också ut och det ryktas om att han kan vara aktuell för Andretti Autosport till nästa säsong. Även Linus Lundqvist, som gjort två fina inhopp för Meyer Shank Racing, står utan styrning till 2024.

Där ryktas det om att han kanske kanta Ericssons plats hos Ganassi, men det är mycket rykten och ingenting konkret.

– Det är något som alla måste gå igenom. Har man gjort bra resultat har man ett bra förhandlingsläge och alla rycker en, har resultatet varit sämre är det tvärtom. Det är någonting man glömmer bort när man kör men som kan stressa vardagen eftersom man inte kan planera någonting. Livet rullar på, men när man inte vet var man ska bo måste man sätta allt på paus tills kontraktet är klart, fortsätter Rosenqvist.

Hans McLaren har under året varit inblandat i en kontraktstvist med mästerskapsledaren Alex Palou, men spanjoren har bestämt sig för att stanna kvar hos Chip Ganassi Racing.

– Jag är free agent, har haft kontrakt med alla team på gridden bortsett från ett eller kanske två. Det är samma sak för Marcus och Linus, så fungerar jobbet bakom kulisserna, säger han.

– Men när Palou inte kommer hit så öppnar det nya dimensioner.

Tävlar du i Indycar 2024?

– Det känns så. Jag har haft bra förhandlingar och känner att folk förstår att mycket av det som har hänt har varit utanför min kontroll, som att växellådan rasar. Alla i branschen har datan och kan se vad som har hänt. Samtidigt hade det såklart varit bättre om jag hade vunnit de två senaste loppen, men nu är det som det är.

När räknar du med att du har ett besked?

– Ganska snart, tre veckor är realistiskt. Varje år hoppas man på att det ska vara klart i slutet av maj, men det blir alltid i slutet av säsongen.

Den avslutas i Kalifornien den 10 september. 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB