Startsida / Inlägg

Alfa Romeo – rätt ner i F1:s källare

av Anna Andersson

Halva säsongen är avgjord. Hur står sig stallen i VM i F1?

I dag är det dags för Valtteri Bottas och Alfa Romeo.

Valtteri Bottas
Valtteri Bottas i Alfa Romeo (AP -TT)

Under sommaruppehållet i Formel 1 tänkte jag gå igenom samtliga team, först ut var AlphaTauri i gårdagens inlägg av F1-bloggen. Nu är det dags för Alfa Romeo och precis som vanligt är  ni välkomna att diskutera i kommentarerna. Ert engagemang är alltid lika uppskattat!

+

Alfa Romeo – 9 poäng

++

Valtteri Bottas  – 5 poäng

++

Guanyu Zhou – 4 poäng

Teamet är underkänt, men å andra sidan vad kan vi förvänta oss? I fjol var stallet överraskande bra under den första halvan av säsongen. Valtteri Bottas tog själv 49 poäng 2022, men bara tre av dem kom efter Kanadas GP. Den deltävlingen avgjordes i början av juni. Kollegan Zhou tog sex av stallets 54 poäng förra året, han plockade fem fram till och med Kanada. När säsongen summerades hade stallet tagit lika många poäng som Aston Martin, skillnaden var bara att Aston Martin tog sina på hösten och visade en uppåtgående trend som stallet fortsatt med i år.

Valtteri Bottas hos Alfa Romeo till och med 2025

Alfa Romeo har å andra sidan ramlat rakt ner i källaren. Det enda positiva är väl att båda förarna nådde Q3 i Ungern när F1 testade ett nytt kvalformat, men inte heller det räckte för att ta en enda poäng under söndagens GP.

Lägg därtill att Alfa Romeos kontrakt med stallet går ut efter årets säsong och det pågår en anpassning när Audi har börjat köpa andelar av stallet för att kunna vara med och attackera 2026. Alfa Romeo sägs istället fundera över ett samarbete med Haas 2024.

Så vad sjutton kunde vi förvänta oss?

Ungefär det som vi har fått.

Det är ett team som står mitt i mellan dåtid och framtid och det handlar enbart om att överleva. Valtteri Bottas har återigen varit stallets bästa förare, med två elfteplatser och tre tolfteplatser i rad är ändå godkänt. Han har ett fortsatt kontrakt med stallet (2025), men han behöver en bättre bil för att kunna leverera de resultat som krävs för poäng.

Värre än det för kollegan Zhou, som inte imponerar alls. Hans trumfkort kan ligga i den ekonomiska backningen han har från Kina, men det är långt ifrån säkert att det räcker.

Det pratas mycket om framtida förare, om Ferraris Carlos Sainz vars pappa har kört rally för Audi och om att ägarna i alla fall vill ha en tysk förare.

Just nu finns det två alternativ, men Nico Hülkenberg som redan har tävlat för Sauber blir inte yngre. Han är redan 35 år gammal, däremot kan Mick Schumacher vara ett alternativ framöver. Om han nu inte fastnar i rollen som simulatorförare.

Rykten kring Ferrari och F1 2025

Det ryktas om att Charles Lelcerc är överens med Ferrari om en fortsättning och enligt motorsportweek handlar det om ett kontrakt som sträcker sig till och med 2029, vilket i sådant fall är ett år längre än det kontrakt som Max Verstappen har med Red Bull. Leclercs nyvarande kontrakt med Ferrari går ut efter 2024. Uppgifterna ovan är inte bekräftade.

Även Ferraris andra förare Carlos Sainz har kontrakt över ett år till och han har börjat prata om sin framtid.

– Jag föredrar att veta vad jag gör innan säsongen startar, säger han till Auto Action.

– Det gör att man inte tappar fokus, vilket nya kontraktsförhandlingar alltid gör. Du ska vara fokuserad på det som händer på banan och det jobb du ska göra med stallet.

Hans kontrakt går ut efter nästa säsong och han vill alltså lösa sina framtidsplaner i vinter.

– När VM är över kommer jag att fokusera helt på min framtid, säger han.

– Målet är att gå in i 2024 utan att vara orolig, utan jag ska ha skrivit under ett ett kontrakt.

I veckans avsnitt av Plattan i Mattan snackar  vi också om Ferrari, men denna gång blir det ett specialavsnitt om Michael Schumacher. Du hittar Sportbladets F1-podd här.

Sugen på livesport i helgen? F1 har fortsatt uppehåll, men vänd blicken till Indianapolis.

Linus Lundqvist får en ny chans att tävla i IndyCar. Mer om det och alla helgens tider finns här.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB