Startsida / Inlägg

Andretti med nysatsning mot F1

av Anna Andersson

Andretti gör en nysatsning mot Formel 1. Det påverkar även Marcus Ericsson.

VD Michael Andretti kallar det för en enorm milstolpe:

– Vi har bara börjat, säger han.

Marcus Ericsson tävlar för Andretti Global
Marcus Ericsson tävlar för Andretti från och med 2024 ( INDYCAR)

Michael Andretti,  son till den tidigare världsmästaren i Formel 1, Mario Andretti, äger ett eget stall som bland annat tävlar i IndyCar, Formel E och Extreme E. Stallet har också ansökt om en plats i Formel 1 efter 2026.

Nu sker en stor förändring i teamet.

Stallet får ett nytt namn och en ny logotype. Andretti Autosport byter namn till Andretti Global, ett namnbyte som berör samtliga racinggrenar hos familjeteamet.

Andretti mot Formel 1?

Först ut är Formel E som startar sina försäsongstester i oktober, därefter följer Extreme E och IndyCar vilket betyder att Marcus Ericsson också påverkas. Det stall han ska tävla för kommande säsong har byter alltså namn och logotype. Det har tidigare haft en vit racinghjälm på en röd bakgrund med namnet Andretti skrivet i svart och i den nedre delen fanns bland annat tre vita stjärnor och två röda. Nu väljer stallet en renare satsning, där färgvalet flirtar med den amerikanska flaggan.

– När vi nu fortsätter att expandera och bygga en internationell racing instution är målet att vi ska vara integrerade i våra fans kultur, i vår racingkultur och hos våra partner, säger Michael Andretti, VD och styrelseordförande.

– Vi är säkra på att vi kommer att nå framgång och att stora saker kommer att hända för Andretti Global framöver.

I somras lämnade flera stall lämnade in sin ansökan till att vara med i F1 från och med 2026, men varken F1 eller FIA har än så länge kommunicerat om något eller några stall klarat de krav som ställs på dem.

– Michael jobbar mot F1. Vi jobbar på det varje dag och vi hoppas att allt snart ska vara löst, säger Mario Andretti i en exklusiv intervju med Sportbladet tidigare i år.
– Vi vill absolut inte rita en linje i sanden och säga att om det inte sker inom en viss tidsram så ger vi upp. Vår familj ger inte upp så enkel. Detta är en seriös förfrågan och vi kommer att fortsätta kämpa för att ta oss hela vägen till Formel 1.

Kort om F1

Det senaste snackat handlar om Alfa Romeo och Zhou. Det sägs att kinesen har problem med sin finansiering för 2024, något som han själv dock dementerar.

Vilka förare kör i F1 2024? Du hittare en lista här. Just nu är det två förarplatser hos AlphaTauri lediga (även om det mesta tyder på att Yuki Tsonoda får förlängt förtroende så länge stallet kör med en motor från hans sponsor Honda) och Liam Lawson/Daniel Ricciardo testas redan nu. Sedan är det en möjlig vakant plats hos Williams, där Logan Sargent inte har övertygat och det  bör alltså finnas en hos nuvarande Alfa Romeo.

I övrigt ser det svårt ut.

•••

Alpine och Pierre Gasly har i veckan kört ett däcktest för Pirelli.

•••

I veckan avsnitt av Plattan i Mattan pratar vi om Verstappens tio raka segrar, om Ferraris insats på Monza och om den racehelg som har varit.

Du hittar vår F1-podd Plattan i Mattan här.

I helgen är det ingen F1, men väl säsongsfinal i IndyCar.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB