Startsida / Inlägg

Marcus Ericsson med monsterlön

av Anna Andersson

Marcus Ericsson får en monsterlön i IndyCar. Runt 44 miljoner kronor hos Andretti Global.

Så mycket tjänar han från att byta till ett toppteam till ett som vill vinna igen.

Marcus Ericsson lön
Marcus Ericsson får bra lön (INDYCAR)

 

Michael Andretti och Andretti Global gör en storsatsning mot att ta sig tillbaka till vinnarcirkeln i IndyCar. Stallet har sett sig slaget av toppteam som Chip Ganassi Racing och Penske i flera år.

Men med Marcus Ericsson, vinnare av Indy 500 2022 och tvåa 2023, har teamet hittat en förare de tror kan utveckla teamet och köra hem segrar igen.

Monsterlön för Marcus Ericsson

Och de betalar bra också. Enligt den välkända motorsportsjournalisten Marshall Pruett på racer.com handlar det om en monsterlön på ungefär 44 miljoner kronor om året. Pruett svarar varje vecka på läsarnas mejl och denna vecka fick han frågan om varför Chip Ganassi Racing inte erbjöd Ericsson ett bättre kontrakt.

I svaret avslöjar han Ericssons nya årslön.

”Chip erbjöd Marcus betalt för att fortsätta köra bil nummer åtta och att bilen skulle finansieras genom teamets sponsorer. Marcus tackade nej till erbjudandet, vilket ska ha varit bra, men inte i närheten av de fyra miljoner dollar per år som Andretti sägs ge honom”

Tre förare från Sverige i IndyCar 2024

I dagens penningsvärde motsvarar fyra miljoner dollar motsvarar 44 miljoner kronor.

Marcus Ericsson är en av tre förare som tävlar för Sverige i IndyCar nästa säsong. Han kör för Andretti Global som gör en ny satsning med Ericsson, Colton Herta och Kyle Kirkwood. Vad som händer med Romain Grosjean är inte klart.

Felix Rosenqvist gör även han en nysatsning i ett nytt team och Linus Lundqvist är klar för Chip Ganassi Racing  där han ersätter Marcus Ericsson.

I helgen avslutar IndyCar säsongen på Laguna Seca:

– Det är ny asfalt runt hela banan, och den gamla var inkörd under extremt många år, förklarar Felix Rosenqvist.

– Det blir definitivt en stor faktor i helgen; det är en sådan sak som kan ändra balansen i bilen och slitaget på däcken totalt. Vi hade samma sak på Road America tidigare i år och det kan göra stor, stor skillnad. Det blir viktigt att hitta rätt på träningen och verkligen göra rätt analyser av den data vi samlar in. Det blir en intressant helg på alla sätt!

Tiderna för finalen av IndyCar 2023

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 17

Firestone Grand Prix of Monterey
Laguna Seca (USA)

Fredag 8 september
Fri träning 1: 23.30-00.45

Lördag 9 september
Fri träning 2: 19.00-20.00
Kval: 23.00-00.30

Söndag 10 september
Warm-up: 18.00-18.30
Race (95 varv): 20.30

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB