F1 i Singapore 2023: Massa vill bara ha pengar
avFelipe Massa har vidtagit rättsliga åtgärder för att få upprättelse efter Crashgate 2008. Det är dags för F1 i Singapore 2023 och den tidigare bossen Bernie Ecclestone ger svar på tal:
– För Massa handlar det bara om pengar.
Historien går tillbaka till VM i Formel 1 2008, det var premiär för F1 i Singapore och Renaults chefer beordrade Nelson Piquet Jr att krascha för att ge Fernando Alonso chansen att vinna sin och teamets första seger för säsongen.
Allt gick enligt plan, Alonso vann loppet och Lewis Hamilton vann sedan VM-titeln med en poäng före Ferraris Felipe Massa. Därefter glömdes historien bort. Till dess att Nelson Piquet Jr fick sparken av Renault följande sommar och berättade hela historien. Alonso fick behålla segern och resultatet stod sig.
Lewis Hamilton har nu sju VM-titlar, men enligt Felipe Massa är en av dessa hans.
Crashgate 2008 – ett aktuellt tema
15 år senare har nu Felipe Massa, som hade pole position och förlorade många poäng när Piquet kraschade, tagit hjälp av jurister för att få ekonomisk ersättning för att han tappat inkomster eftersom han aldrig vann någon VM-titel. Han anser att F1 och dåvarande rättighetsinnehavaren Bernie Ecclestone visste om att racet var uppgjort redan under hösten 2008, men inte brydde sig om att göra någonting åt det.
– Om du kommer ihåg Singapore, det var stöld. Efter det att Bernie Ecclestone pratade om det försöker vi nu se om det finns någon juridisk möjlighet att få tillbaka titeln, säger han till Esportlandia.
– De stal racet, loppet var manipulerat, vilket är väldigt allvarligt.
Ecclestone, 92, har glömt
Upprinnelsen till det juridiska bråket är en intervju som Bernie Ecclestone, 92, gjorde med F1 Insider. I artikeln säger Ecclestone Han säger bland annat att han och FIA:s president Max Mosley bestämde sig för att inte vidta några åtgärder eftersom de ville skydda sporten från en rejäl skandal.
– Det fanns en regel som sa att en VM-tabell inte går att förändra efter det att FIA har genomfört sin prisutdelning i slutet av året Alltså fick Hamilton sin pokal och allt var okej, sa Bernie Ecclestone.
Nu hävdar han att han inte minns intervjun och att Massa bara är ute efter en sak.
Ekonomisk ersättning.
– För Massa handlar det bara om pengar, men chanserna för att lyckas är lika med noll, säger Bernie Ecclestone till tidningen Blick.
– Om det är någon som ska kräva någonting av FIA är det Hamilton och Mercedes som borde ta till juridiska åtgärder efter VM-finalen i Abu Dhabis 2021, den var inte helt ren.
Har Crashgate blivit Cashgate?
Vill du höra mer om Crashgate, lyssna på vårt specialavsnitt i vår F1-podd, Plattan i Mattan. Avsnitt #43.
Kort om F1 i Singapore 2023
Nico Hülkenberg är 36 år gammal, eller ska vi kanske skriva ung. Han har kontrakt med Haas till nästa säsong, men kan tänka sig att hänga kvar i F1 under flera år framöver. Han är dessutom intresserad av Audi.
– Det är ett attraktivt projekt, det låter bra på pappret, men man måste givetvis arbeta hårt och prestera för att ha en chans där, säger han.
Den tidigare världsmästaren Sebastian Vettel kommer att vara på plats när F1 kör på Suzuka i Japan. Det bekräftar han. Vad han ska göra är dock inte offentligt.
Vettel är ju annars rekordsegrare i Singapore, men vi minns också den här incidenten från 2017.
The most dramatic race start we've ever seen in Singapore 😱#SingaporeGP #F1 pic.twitter.com/Z2WWmxScER
— Formula 1 (@F1) September 13, 2023
McLaren med nyheter. Vilken gillar du bäst av årets modeller?
Another bespoke livery for the MCL60 in 2023 👀
Triple Crown 🇲🇨🇪🇸
Chrome 🇬🇧
Stealth Mode 🇸🇬🇯🇵Which one do you like the best? ✍️#F1 @McLarenF1 pic.twitter.com/u2IXiDOWOC
— Formula 1 (@F1) September 13, 2023
Även Williams gör en satsning på en ny look i helgen, denna gång i samarbete med Gulf.
Däckvalen inför Singapore GP 2023
Singapore är starten på den sista stinten av årets säsong, F1 ska ta sig över tre kontinenter och 16 olika tidszoner och det börjar med ett race i strålkastarnas sken.
Pirelli tar med sig de tre mjukaste gummiblandningarna.
– Ser vi till den tekniska biten så är Marina Bay en typisk stadsbana med 19 kurvor, många av dem 90 grader. Ett litet misstag kan bli kostsamt och bilarna körs med rejäl downforce, säger Pirellis Mario Isola.
Där de fyra kurvorna tidigare låg återfinns nu en raksträcka på 397 meter
– Detta gör banan snabbare, dels eftersom varvet blir kortare, men också eftersom flytet i banan blir bättre. Vi får se om och hur det kan påverka strategierna. I teorin känns det som om det också kan skapa omkörningmöjligheter, något som är svårt här om du inte har en bil som är snabbare än den som din konkurrent kör.
En annan viktig detalj i Singapore är värmen, landet ligger 15 mil från ekvatorn och detta medför en risk för att materialet överhettas, det gäller inte bara däcken utan även bromsar och andra mekaniska system. Det påverkar även föraren.
It's #SingaporeGP week! 🇸🇬
🔼 Corner exit traction critical
🛑 Longest pitstop time of the season#Fit4F1 pic.twitter.com/CAYIqNxnSK— Pirelli Motorsport (@pirellisport) September 12, 2023
En guide till F1 i Singapore 2023 hittar du här.