Startsida / Inlägg

F1 i Singapore: Överraskningar, ödlor och krascher

av Anna Andersson

Ödlan smet över banan inför F1 i Singapore. Men överlevde aldrig sitt äventyr.

Nu sörjer flera F1-fans det våghalsiga djuret.

Läs om det och Mercedes möjliga fördel inför Singapore GP.

F1 i SIngapore
Fernando Alonso, Aston Martin, körde över en ödla i Singapore (AP-TT)

För F1-förarna är Singapore GP en pärs. Det har beskrivits som att det är som att köra spinning i en sauna, men det finns ytterligare utmaningar. Som ödlor. Redan 2016 fick Max Verstappen styra undan för en gigantisk ödla och under fredagen var det dags igen.

– Det är en drake på banan!, ropade Lando Norris över radion.

Max Verstappen var, precis som 2016 nära att köra på ödlan men konstaterar också att den inte är lika stor som sist.
– Det är återigen en ödla på banan, men den är mindre än sist, sa han över radion.

Hans tävlingsingenjör GP svarde omgående:

– Det är noterat. Godzilla kanske fick ett barn?

Verstappen:

– Det är rimligt.

Ödlan tog sig mellan kurva åtta och nia, men där klarade han sig inte längre. Fernando Alonso, Aston Martin, körde över ödlan med sitt högra framdäck. Flera fans har uttryckt sin sorg och symparti för djuret på sociala medier.

Kvalet till F1 i Singapore

Carlos Sainz, Ferrari,   tog pole position i Singapore GP i Formel 1 sedan Red Bull misslyckats kapitalt. Det gällde både Max Vertsappen och Sergio Perez, ingen av dem gick vidare till Q2. Detta är första gången på 102 lopp, sedan Rysslands GP 2018, som Red Bull inte hade en bil i Q3.

Verstappen själv hävdade att han inte hade något fäste och att bilen inte fungerade i de långsamma kurvorna.

– Det är väldigt förvirrande att förlora så mycket pace, säger stallchef Christian Horner till Sky UK.

– Bilen reagerar inte på de ändringar vi gör, den understyr, överstyr, har problem vid inbromsning. Det känns som om vi inte fick in däcken i rätt arbetsfönster.

Utan Red Bulls två bilar blev kampen om pole position en uppgörelse mellan Carlos Sainz, George Russell, Mercedes och Charles Lelcerc, Ferrari.

Intressant är att George Russell har ett extra set medium som ingen av deras konkurrenter har. Sedan har det skett förändringar på banan vilket gör att det kanske inte behöver vara ett race med ett givet depåstopp.

– Vi har ett spännande läge med en strategisk fördel. Vi har ett extra set medium, det har ingen av konkurrenterna, säger Russell och Carlos Sainz är också medbveten om vilken fördel Mercedes har i racet:

– Nu måste vi verkligen passa upp för Russell och hans extra set däck, säger han.

Mercedes har inte vunnit ett lopp sedan Brasiliens GP förra året, då var det Russell som var snabbast. Men Ferrari har också härliga minnen från Singapore. Minns du 2019? Då tog Ferrari en överraskande dubbelseger. Glöm inte bort Fernando Alonso, hans longruns såg riktigt vassa ut i fredags och han är en räv i dessa sammanhang….också…

Max Vertsappen har aldrig vunnit F1 i Singapore, han lär få svårt att göra det i år.

En annan positiv nordisk nyhet är ju Kevin Magnussens sjätteplats i kvalet.  Haas ( 11 poäng) har haft svårt under söndagarna, men nu har de ett gyllene läge på en bana där det är svårt att köra om och deras tuffaste konkurrenter Alfa Romeo (10 poäng) ligger betydligt längre ner i fältet. Framför dem i konstruktörsmästerskapet ligger Williams på 21 poäng, men Williams har sina förare betydligt längre bak de.

Resultatet från kvalet till Singapore GP ser du nedan. Här är texten efter F1-kvalet.

Max Verstappen fick en reprimend för att han hindrade bilar vid depåutfarten under kvalet, samt en reprimand för att han hindrade Yuki Tsunoda. Han startar från ruta 11. Även Logan Sargent fick en reprimand för att han hindrade Lance Stroll.

Korta nyheter inför Singapore GP

Lance Stroll kraschade i slutet av Q1, vilket ställde till det för Oscar Piastri, McLaren, som var efter honom på banan. Det blir mycket jobb för Aston Martin i  natt.

Häng gärna med mig i F1 -live under Singapore GP, vi startar klockan 13.45.

Det ryktas om att Mick Schumacher kan köra WEC för Alpine nästa år och kanske kombinera det med att vara reservförare hos Mercedes.  Här hittar du alla förare för F1 2024.

Förarna är väldigt nöjda med att kurva 16-19 har ersatts av en raksträcka i Singapore och har lagt in ett förslag om att göra den förändringen permanent.

Jösses vilket kval. Nu lever F1 igen!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB