F1 på Monza: Massa ökar hotet och Verstappen pratar om framtiden
avSnart snackar vi F1 på Monza, men först:
Felipe Massa har tröttnat på sin kamp för upprättelse efter VM 2008. Om han inte får något svar av F1 och FIA nästa vecka möts de i en domstol i London.
Historien går tillbaka till 2008, till Crashgate, när Renaults Nelson Piquet Jr. kraschade medvetet för att hans kollega Fernando Alonso skulle vinna. Massa tappade poäng i det loppet och förlorade även VM-titeln med en mycket, mycket liten marginal. En poäng. I efterhand har det visat sig att F1, med Bernie Ecclestone i spetsen, kände till bedrägeriet.
Därför har Massa vidtagit rättsliga åtgärder och det är bråttom. Massa anser sig vara ett offer för en konspirationen och har skrivit till FIA och FOM och enligt motorsport.com har de svarat.
Men Massa är inte nöjd med svaret. Enligt webbsidan har FIA och FOM svarat att de behöver mer tid eftersom det har varit semestertider för Formel 1.
Massa är inte nöjd med svaret utan kräver nu ett svar. Innan kl 16.00 den 8 september. Annars går han till High Court i London.
En presstalesperson för FIA bekräftar att de har mottagit informationen från MASSA, men att de inte lämnar några ytterligare kommentarer.
Vill du veta mer om Crashgate? Lyssna på vår F1-podd Plattan i Mattan där vi går igenom det som hände i ett specialavsnitt.
F1 på Monza – nyheter i korthet
I dag inleds träningarna inför F1 på Monza. Notera att det är ATA-helg. Vad betyder det? Läs mer i avsnittet kring däcken.
Ferrari har en speciell design, där den gula färgen får plats och även Alfa Romeo har gjort förändringar. Här ser du Valtteri Bottas hjälm – en hyllning till Juan-Manuel Fangio.
Valtteri's helmet pays tribute to Alfa Romeo's world champions from the early 1950s, Giuseppe Farina and Juan Manuel Fangio 🙌#ItalianGP #F1 @ValtteriBottas pic.twitter.com/ikm8i4GyVf
— Formula 1 (@F1) August 31, 2023
Annars har det snackats om Max Verstappen och Lando Norris gemensamma framtid.
– Han skrev på ett längre kontrakt med McLaren för ett par år sedan, det kanske inte var så smart, sa Verstappen på presskonferensen.
– Vi trivs tillsammans och jag vet att han är en av de bästa förarna just nu. Jag är övertygad om att det vore intressant att köra i samma team som Lando, men just nu är det inte möjligt.
Haas har förlängt med sina förare, Nico Hülkenberg och Kevin Magnussen. Ändå säger Günther Steiner:
– Kevin är inte på den bästa platsen i sin karriär just nu. Han har inget förtroende för bilen.
– Men när vi får till bilen så att han trivs i den kommer han att vara bättre igen. Vi tror på honom, därför är han kvar. Han har varit med oss både under bra och dåliga tider.
Final för Dino Beganovic i Formel 3
Dino Beganovic ligger sexa i F3, men inför hemmahelgen på Monza har han häng på en pallplats.
– Den här säsongen har gått så fort; det känns lite konstigt att vi redan står här i finalen, säger Dino Beganovic, som är Ferrarijunior.
– Samtidigt är det väldigt spännande. Vi vet att allting kan hända på Monza med de långa rakorna och all slipstreaming som uppstår. Vi har varit starka där tidigare, så jag tar med mig den känslan och de minnena in i den här helgen. Nu kör vi!
FIA Formula 3 Championship
Rd. 10 – Monza (ITA)
Fredag 1 september
Fri träning: 09.40-10.25
Kval: 15.05-15.35
Lördag 2 september
Race 1: 09.25-10.05
Söndag 3 september
Race 2: 08.15-09.00
Mästerskapstabell inför tävling 9 och 10:
1: G. Bortoleto (BRA), Trident, 144 p.
2: P. Aron (EST), PREMA Racing, 106 p.
3: J. Martí (ESP), Campos Racing, 105 p.
—
6: D. Beganovic (SWE), PREMA Racing, 94 p.
IndyCar i Portland
IndyCar går mot slutet av sin säsong och nu tävlar Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist i Portland. Det är dags för säsongens näst sista lopp.
– Historiskt har Portland varit en bra bana för mig, säger Felix Rosenqvist.
– Jag har varit tvåa, sexa och tia där i de tre race jag kört. Det är en ganska gammaldags bana och relativt simpel vid en första anblick, men faktum är att den är ganska klurig att få till. Framför allt den sista sektorn, som är väldigt smal och snabb. Jag ser fram emot att komma tillbaka dit och vi ska verkligen göra allt vi kan för att slåss längst uppe i toppen.
Linus Lundqvist är klar för Chip Ganassi Racing från och med 2024 och kommer att vara med stallet de avslutande två helgerna, utan att tävla. Däremot ska en annan förare med en stark svenskanknytning, Tom Blomqvist, tävla i helgen. Hans pappa Stig är en svensk rallyikon, men Tom tävlar för Storbritannien.
Alex Palou leder fortfarande mästerskapet, Scott Dixon jagar bakom. Marcus Ericsson är bäste svensk när två deltävlingar återstår. Han är sexa. Ericsson byter för övrigt stall efter säsongen och går över till Andretti Autosport.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 16
Grand Prix of Portland
Portland International Raceway (USA)
Lördag 2 september
Fri träning 1: 00.00-01.15 (fredag i USA)
Fri träning 2: 18.00-19.00
Kval: 21.30-23.00
Söndag 3 september
Fri träning 3: 02.15-02.45 (lördag i USA)
Race (110 varv): 21.15
TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay